چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص گیاهشناسی و کشاورزی ارگانیک از کاهش جمعیت پروانه‌های شهر تهران در اثر افزایش آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور متین در همایش علمی اولین جشنواره معرفی محصولات سالم و ارگانیک کشاورزی که هفته گذشته در سالن همایش‌های تخصصی شهرداری تهران در پارک  گفتگو  برگزار شد با اعلام این خبر تصریح کرد: پروانه‌ها از جمله حشراتی هستند که در نقل و انتقال گرده گیاهان و ازدیاد نسل گلها و میوه ها نقش دارند.

این پژوهشگر برجسته افزود : اما با این وجود آلودگی هوا موجب شده است این حشرات ظریف و زیبا شهر تهران را به مقصد باغها و پارک‌های حاشیه‌ای ترک کنند.

گفته‌های این متخصص گیاهشناس در حالی مطرح می شود که سال گذشته در همین ایام نیز اعلام شده بود بررسی‌های کارشناسان و مسئولان اجرایی در حوزه محیط زیست نشان می دهد آلودگی هوای تهران موجب مهاجرت کلاغ‌ها از پایتخت شده است.

 کلاغ‌ها و زاغ‌ها از جمله پرندگانی هستند که از مقاومت بسیار بالایی به نسبت دیگر همنوعان خود برخوردارند، اما با این همه آلودگی سال گذشته هوای تهران به میزانی افزایش یافته بود که موجب فراری دادن این موجودات سخت جان و مقاوم از پایتخت ایران شده بود.

با توجه به اینکه آلودگی هوای تهران در سال گذشته به میزانی رسید که کلاغ‌های شهر را فراری داد می‌توان این ادعای پروفسور متین در رابطه با اجبار پروانه‌های تهران به فرار از دست آلودگی را نیز پذیرفت چرا که این موجودات خوش طرح و رنگ به مراتب آسیب پذیرتر از کلاغها هستند.

در زمان انتشار خبر مهاجرت کلاغهای تهران رئیس محیط زیست تهران در گفتگویی با خبرگزاری مهر با ابراز نگرانی از این اتفاق آن را نشانه یک فاجعه در اکوسیستم  شهری دانست و اعلام کرد : در صورت ادامه این روند دیگر گونه های پرندگان نیز دچار این سرنوشت شده و روزی خواهد رسید که برای تهران جز برجهای بلند چیز دیگری نخواهد ماند.

با وجود ادعای این پژوهشگر گیاهشناس در رابطه با فرار پروانه های شهر تهران از دست آلودگی اما یک متخصص محیط زیست و استاد دانشگاه با تشکیک در این ادعا گفت : به نظر من نمی‌توان این ادعا را بدون انجام یک تحقیق جامع و کارشناسی شده پذیرفت.

اسماعیل کهرم افزود: اگر چه در نقاط مرکزی شهر از پروانه ها خبری نیست اما تا آنجا که من اطلاع دارم با مراجعه به پارک جمشیدیه، کاخ سعد آباد، نیاوران و برخی دیگر از پارکها و باغهای شهر می‌توان تعداد زیادی پروانه را مشاهده کرد.

با این همه با خواندن این خبر احتمالاً این سئوال در ذهن شما ممکن است شکل بگیرد که راستی! آخرین باری که من پروانه ای را در تهران دیده ام کی بود؟

کد خبر 97488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز