سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

بغداد تنها یک هفته برای آرامش مهلت داشت و صبح 24 آذر بار دیگر 3 انفجار زنجیره‌ای، مردم این شهر را بیدار کرد.

درحالی‌که سه‌شنبه هفته گذشته 5 انفجار زنجیره‌ای در بغداد باعث کشته شدن 127 نفر شد،24آذر انفجار تقریبا همزمان 3 خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی منطقه به‌شدت حافظت‌شده سبز بغداد باعث کشته شدن حداقل 4 نفر و زخمی شدن 14 نفر دیگر شد.

هر چند حملات هفته گذشته که القاعده مسئولیت آن را پذیرفت، نخست‌وزیر، چند نفر از وزیران کابینه و مسئولان امنیتی این کشور را برای پاسخگویی به نمایندگان به پارلمان کشاند اما باز هم به‌نظر می‌رسد این نیروهای القاعده بودند که توانستند خودروهای بمب‌گذاری شده خود را به راحتی از نیروهای امنیتی عبور دهند و به مراکز دولتی و دیپلماتیک برسانند.

شبکه الجزیره گزارش داد که نخستین انفجار روز گذشته ساعت 7:30 صبح به وقت محلی در نزدیکی ساختمان سفارت ایران رخ داد. 2 خودروی بمب‌گذاری شده دیگر هم با فاصله زمانی کمی در نزدیکی وزارت امور خارجه عراق و وزارت پناهندگان منفجر شد.

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق روز گذشته به‌دنبال این انفجارها در بغداد اعلام کرد که هیچ خسارت جانی و مالی به سفارت ایران در این شهر وارد نشده است.
وی با اعلام اینکه انفجار در یکی از پارکینگ‌های خیابان مقابل ساختمان سفارت ایران رخ داده است، گفت: هدف این انفجار سفارت ایران در بغداد نبوده است.

به فاصله کمی از انفجارهای بغداد 2 کلیسا در شهر موصل هم هدف حمله قرار گرفت. انفجار 2 بمب در نزدیکی این کلیساها و یک مدرسه باعث کشته شدن حداقل 4 نفر و زخمی شدن 40 نفر دیگر شد.  این حملات تروریستی در حالی صورت گرفت که پارلمان عراق24 آذر به 3 روز نشست خود برای سؤال از وزیران و فرماندهان ارشد امنیتی این کشور درباره حملات اخیر پایان داد.

بسیاری القاعده را مسئول موج حملات به بغداد و به‌ویژه ساختمان‌های مهم این شهر در ماه‌های اخیر می‌دانند که به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات عراق فاصله عملیات تروریستی شبه نظامیان به‌تدریج در حال کمتر شدن است.

گفته می‌شود قرار است با پایان سؤال‌های نمایندگان از مقام‌های دولت در روزهای آینده پارلمان عراق نشست دیگری را جهت ارائه گزارش خود به رئیس پارلمان برگزار کند.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسئولان امنیتی عراق در جلسات پارلمان، گروه‌های بعثی مقیم سوریه را که با القاعده همکاری نزدیکی دارند، عامل حملات اخیر به بغداد معرفی کرده‌اند.

علی دباغ، سخنگوی دولت عراق هم اعلام کرد که شورای سیاسی امنیت ملی امروز نشستی را به ریاست جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق برای بررسی اوضاع امنیتی و ارائه راهکارهای مقابله با حملات تروریستی برگزار می‌کند.

با افزایش حملات تروریستی در آستانه فرا رسیدن محرم، مسئولان امنیتی کربلا اعلام کردند که طرح‌های ویژه‌ای را برای تامین امنیت زائران در نظر گرفته‌اند. افضل شامی، معاون دبیرکل عتبات عالیات اعلام کرد: با هماهنگی صورت گرفته با فرماندهی عملیات و فرماندهی پلیس کربلا طرح امنیتی کامل و گسترده‌ای جهت کنترل راه‌های منتهی به حرم امام حسین(ع) در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: یک مرکز کشف مواد منفجره هم تاسیس شده است و برای رفع نقص‌های امنیتی در کربلا تلاش خواهد کرد.گفته می‌شود به تازگی 2 حمله تروریستی برای هدف قرار دادن زائران شیعه در نجف و کوفه خنثی شده است. انتخابات عراق قرار است در ماه مارس برگزار شود و به‌نظر می‌رسد اکنون مهم‌ترین بحران دولت عراق تامین امنیت شهرهای مهم این کشور در آستانه این آزمون مهم است.

نوری مالکی به مصر می‌رود

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق دوشنبه آینده در راس یک هیات بلندپایه راهی مصر می‌شود.  مالکی قرار است در راس هیاتی از وزرا و نمایندگان مجلس و مسئولان اقتصادی عراق به قاهره سفر کند.

احمد نظیف، نخست‌وزیر مصر در مراسمی رسمی در فرودگاه قاهره از مالکی استقبال خواهد کرد و مالکی در این سفر با حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر درخصوص مسائل مربوط به منطقه خاورمیانه و عراق و همکاری‌های مشترک دو جانبه گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین قرار است مالکی در جریان این سفر با عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب دیدار و درباره راه‌های مقابله با دخالت‌های خارجی در عراق، توسعه همکاری‌ها با کشورهای عربی و موضوع انتخابات پارلمانی این کشور گفت‌وگو کند.

تلاش برای پس گرفتن دارایی‌های صدام

دولت عراق در تلاش است که کاخ‌ها و صدها میلیون دلار دارایی صدام - دیکتاتور سابق این کشور – را که در اروپا توقیف شده است پس بگیرد.

بیان جبر، وزیر دارایی عراق در گفت‌وگو با روزنامه الصباح اعلام کرد: دولت عراق شکایت‌هایی را در دادگاه‌های فرانسه و سوئیس برای بازگرداندن مالکیت کاخ‌های صدام و 300 میلیون دلار از دارایی‌های خارجی دیکتاتور سابق عراق به این کشور، مطرح کرده است.

وی با اعلام اینکه این مبلغ فقط بخشی از دارایی‌های خارجی صدام است، در عین حال تاکید کرد که ارزش کل دارایی‌های خارجی وی کاملا محرمانه است.

کد خبر 97442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز