دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ریزش باران‌های الهی طی هفته‌های اخیر در استان فارس بخشی از خشکی‌های تالاب‌های بختگان و طشک را جبران کرد

تا دوستداران محیط زیست این امید را در خود قوت ببخشند که روزهای شور بختی بختگان با ادامه این بارش‌ها رو به پایان است.

به گزارش خبرنگار مهر از شیراز، طی ماه های اخیر یعنی از مهر ماه تاکنون بیش از 74 میلی متر بارندگی در تالاب‌های طشک و بختگان صورت گرفته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

در سال 86 میزان بارندگی این تالابها 74 میلیمتر و در سال گذشته 130 میلیمتر بوده و در حال حاضر وضعیت دریاچه طشک از لحاظ آبگیری به مراتب بهتر از بختگان بوده و بر این اساس 20 درصد سطح دریاچه طشک و هشت درصد از سطح دریاچه بختگان نیز آبگیری شده است.

منابع اصلی آب دریاچه طشک و بختگان از نزولات جوی رودخانه های کر، سیوند و چشمه های فصلی تامین می شود و به دنبال بارش باران تعداد زیادی از پرندگان کنار آبزی و آبزی در این تالابها پاییز گذرانی می کنند.

هم اکنون حدود سه هزار فلامینگو، دو هزار درنا، یک هزار و 500 آنقوت و تعدادی زیادی پرنده کوکر و هوبره به این تالاب‌ها مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش مهر، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش بختگان با وسعت به ترتیب 117 هزار و 47 هکتار و 242 هزار و 223 هکتار در 70 کیلومتری نی ریز واقع شده اند.

دریاچه های طشک و بختگان از بزرگترین و پرآب ترین دریاچه‌های کشور به شمار می‌رفتند که طی دو سال اخیر با علت خشکسالی‌های شدید با کاهش سطح آب مواجه شده به طوریکه دریاچه بختگان تا چندی پیش در پی شدت خشکسالی و برخی عوامل دیگر خشک شده بود.

کد خبر 97392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز