اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که گمان می‌کنند شهروندان محله‌های غرب تهران در امکانات رفاهی کامل به‌سرمی‌برند، سخت در اشتباهید. شاهد این موضوع نیز مطالبات مطرح‌شده اهالی منطقه۵ تهران است که این هفته تریبون آزاد شهری همشهری سراغ آنها رفت تا صحبت‌هایشان را بشنود و به گوش مسئولان برساند.

تریبون‌آزاد منطقه 5

همشهری آنلاین- مهدیه تقوی‌راد: منطقه۵ با حدود یک میلیون نفر جمعیت یکی از مناطق بزرگ و پرجمعیت کلانشهر تهران به‌حساب می‌آید. محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه۵ هم با حضور در استودیوی تلویزیون همشهری با شنیدن مشکلات و خواسته‌های شهروندان خیلی شفاف و صریح به آنها پاسخ داد و خبرهای خوبی هم برای اهالی این محدوده پایتخت داشت. شرح گفت‌وگو با شهردار منطقه۵ را در ادامه بخوانید.

بازارهای میوه‌وتره‌بار منطقه وسعت کمی دارند و در برخی بازارها کیفیت میوه‌ها مناسب نیست. شهرداری چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟

در منطقه ۲۷بازار تره‌بار فعال است که با توجه به جمعیت و تعداد محله‌های منطقه، ۲بازار میوه‌وتره‌بار کم داریم. البته در یک سال اخیر ۲بازار محلی در شهرک نفت و بلوار خلیج‌فارس افتتاح شد. با هماهنگی سازمان میادین به‌زودی ۲بازار محلی دیگر در منطقه به بهره‌برداری می‌رسد. یکی از این بازارها در چند طبقه ساخته می‌شود که طبقه منفی یک آن مجتمع فرهنگی است و طبقه‌های بالاتر به فعالیت‌های تجاری و فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند.

نظافت محله‌ها و جمع‌آوری زباله در برخی بوستان‌ها و فضاهای سبز منطقه مطلوب نیست. راهکارتان برای این معضل چیست؟ ‌

براساس آمار سامانه۱۳۷و نظراتی که شهروندان در سامانه ثبت می‌کنند، نظافت فضای عمومی منطقه خوب ارزیابی شده، البته نکاتی را که شهروندان درخصوص جمع‌آوری نکردن زباله‌ها یا نظافت مطرح می‌کنند پیگیری می‌کنیم. اما مسئله مهم در موضوع زباله، جدی گرفتن تفکیک زباله از مبدا و قرار دادن زباله‌ سر ساعت در مخازن است.

تعداد سالن‌های سرپوشیده ورزشی منطقه کم است، آیا سرانه ورزشی منطقه افزایش می‌یابد؟

توسعه زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی در مناطق از تأکیدات شهردار تهران است. در منطقه، ۲۹زمین چمن مصنوعی وجود دارد که ۱۵زمین در یک سال گذشته بازسازی شده است. ساخت سالن‌ها و مجموعه‌های چندمنظوره جدید هم با سازمان ورزش شهرداری است که بودجه زیادی نیاز دارد اما با توجه به خواسته شهروندان حتما پیگیری می‌شود. البته رویکرد شهرداری منطقه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های ورزشی است. در همین راستا ۴پروژه مشارکتی داریم که با تکمیل‌شان، بیش از ۲۰هزار مترمربع به ظرفیت فرهنگی و ورزشی منطقه اضافه می‌شود. این پروژه‌ها شامل زمین چمن بزرگ به همراه جایگاه تماشاچیان، ‌سالن بدنسازی و مجموعه‌های چندمنظوره است.

برای افزایش امکانات ورزشی و رفاهی در بوستان‌هایی مانند تربیت هم برنامه‌ای دارید؟

در بوستان تربیت ۱۵سطل زباله، ۲۰نیمکت و برج نوری ۶متری ودر بوستان ارغوان ۱۵نیمکت و ‌وسایل بازی کودکان نصب کردیم و بازسازی آبنماها را انجام دادیم. امسال هم توسعه امکانات شهری را در دست اجرا داریم تا شهروندان در مراجعه به بوستان‌ها مشکلی نداشته باشند. در بخش توسعه زمین‌های ورزشی منطقه هم، احداث زمین‌های والیبال، بسکتبال و تنیس روی میز را در منطقه داریم.

فضای سبز و درختان برخی از بوستان‌های منطقه در حال خشک شدن هستند. برای مهار این بحران چه باید کرد؟

بحران آب کشور باعث شده ما در نگهداری فضای سبز مشکل داشته باشیم، به همین دلیل با شرکت آبفا تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که از ۱۰هزار مترمربع پساب تصفیه‌خانه اکباتان بیشتر استفاده کنیم. برای آبیاری فضای سبز و درختان هم آبیاری قطره‌ای در حال اجراست.

رشد بی‌رویه مجتمع‌های تجاری و کمبود پارکینگ عمومی باعث ترافیک منطقه شده است. برنامه‌ شما برای توسعه پارکینگ‌های عمومی چیست؟

برخی ایستگاه‌های مترو در منطقه ما واقع شده و بسیاری از شهروندان خودروهای خود را در اطراف این ایستگاه‌ها پارک می‌کنند و مسیر را با مترو ادامه می‌دهند. ‌همچنین وجود مجتمع‌های تجاری متعدد این مشکل را چند برابر کرده است. از برنامه‌های جدی شهرداری، توسعه پارکینگ‌های طبقاتی، همسطح و مکانیزه است. برای تامین زمین این پارکینگ‌ها اعلام کرده‌ایم اگر شهروندی زمین بلااستفاده دارد یا زمینی دارد که کاربری مسکونی ندارد می‌تواند برای تبدیل این زمین‌ها به پارکینگ اقدام کند. همه شهرداران نواحی هم ملزم شده‌اند تا به سراغ زمین‌های خالی بروند و تکلیف آنها را مشخص کنند. البته مشکل اساسی ما در شهرک اکباتان و اطراف بیمارستان‌هاست که یک زمین را در اکباتان برای تبدیل به پارکینگ طبقاتی آماده کرده‌ایم. در جوار بیمارستان‌های منطقه نیز در حال ساخت پارکینگ‌های طبقاتی هستیم.

در برخی محله‌ها مثل نگین رضا ایستگاه اتوبوس وجود ندارد، جانمایی ایستگاه‌های اتوبوس به چه صورت است؟

در جانمایی ایستگاه‌های اتوبوس، تقاضای سفر و توجیه‌پذیر بودن ایستگاه با توجه به تعداد مسافر مدنظر است. در ایستگاه نگین رضا براساس تحلیل‌های آماری ایجاد ایستگاه اتوبوس توجیه سفر نداشت اما در فاصله ۵۰۰متری این محل، یک ایستگاه اتوبوس قرار دارد که شهروندان می‌توانند استفاده کنند.

در بعضی از خیابان‌های منطقه مثل خیابان پیامبر و کاشانی ترافیک سنگینی وجود دارد، این ترافیک قابل رفع است؟

خیابان کاشانی مهم‌ترین محور شرقی- غربی غیربزرگراهی منطقه است که در ساعت‌های پیک شاهد ترافیک در آن هستیم. برای کاهش ترافیک این محدوده‌ها طرح اصلاح هندسی در محدوده صادقیه و اباذر انجام شد و ۳دوربرگردان دیگر در دست احداث داریم. وجود چند آموزشگاه، توقف دوبله رانندگان و وجود مراکز تجاری هم عامل این ترافیک‌هاست.

آیا بالاخره انبار نفت شهران از منطقه منتقل می‌شود؟

با توجه به اینکه انبار نفت در جنگ ۱۲روزه هم مورد حمله قرار گرفت، ‌جابه‌جایی‌اش باید در اولویت مسئولان باشد. مهم‌ترین رویکرد ما در شهرداری پیگیری جابه‌جایی انبار است و جلسه‌های متعددی با مسئولان سازمان مدیریت بحران و شرکت نفت

داشته ایم. اخیرا نامه‌ای با امضای دکتر زاکانی درخصوص لزوم جابه‌جایی این انبار از داخل شهر به شورای امنیت ملی فرستادیم. در صحبت‌ با مشاور وزیر نفت هم ایشان قول پیگیری دادند. البته مسئله جابه‌جایی انبار نفت، در بلندمدت قابلیت اجرا دارد و ما برای ایمنی بیشتر اهالی منطقه اقداماتی انجام داده‌ایم. یک شهربازی کنار انبار نفت قرار دارد که ضمن نصب دوربین، برای ایمنی بیشتر دیوارهای اطرافش مرتفع‌تر شد. تفاهمنامه‌ای هم با شرکت نفت امضا شد تا مسیر دسترسی کامیون‌ها به انبار نفت از داخل بافت مسکونی تغییر کند. البته قرار بر این بود که منابع مورد نیاز را شرکت نفت تامین کند و اجرای کار با شهرداری باشد که متأسفانه مسئولان شرکت نفت در این زمینه همکاری نمی‌کنند. درصورتی که این انبار از منطقه منتقل شود از امکانات آن مثل استخر، زمین چمن و ساختمان‌های اداری می‌توانیم برای شهروندان استفاده کنیم.

چرا سرفاصله حرکت قطارهای مترو در منطقه زیاد است؟

از مهم‌ترین دلایل این موضوع کمبود واگن و لوکوموتیو است که البته با توجه به انعقاد قراردادهای خوب با کشور چین برای تامین قطار و توسعه ناوگان مترو این موضوع رفع خواهد شد. خطوط ۲، ۴و ۶مترو از منطقه ما عبور می‌کنند و قرار است خطوط ۷و ۱۰نیز اضافه شوند، به این ترتیب پوشش مترویی منطقه بیشتر و با ورود واگن‌ها سرفاصله قطارها هم کمتر می‌شود.

افزایش سلامت در مسیر تندرستی

مسیر تندرستی از منطقه۲ شهرداری شروع می‌شود و در ۲نقطه به منطقه ما متصل می‌شود. ادامه کار این مسیر در منطقه ما از مرزداران شروع شده است. در طول این مسیر احداث پل‌ها، المان‌ها و زیرساخت‌ها بررسی شده و قابل استفاده برای دوچرخه سواری، اسکوتر، دوچرخه برقی و پیاده‌روی است. ۵۷کیلومتر طول مسیر تندرستی در منطقه خواهد بود که عمده مسیر در دل بوستان‌های منطقه قرار دارد و در نهایت به مسیرهای کوهنوردی می‌رسد.

کد خبر 973758
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۰۵
    0 0
    لطفاً پیگیر طرح توسعه شمال غربی خط 7 مترو نیز باشید در منطقه چهاردیواری و دانشگاه علوم تحقیقات نیاز جدی به ایستگاه مترو احساس می شود.