مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بی‌شک یکی از ابهامات بی‌پاسخ در میان سیارات منظومه شمسی، انحراف محور سیاره اورانوس است

اکنون به نظر می‌رسد این راز به زودی بر ملا خواهد شد. محور تقارن سیارۀ اورانوس بر صفحۀ منظومۀ شمسی (به‌جای اینکه عمود باشد) تقریباً موازی است و علت آن را هنوز کسی نمی‌داند. یک فرضیه این است که این انحراف محور ناشی از برخورد آن با جرمی به بزرگی زمین است. "اینیاسو ماسکویرا" از موسسۀ SETI کالیفرنیا می‌گوید:" این فرضیه حرفی برای گفتن ندارد، برای مثال چرا مدار‌های 27 قمر شناخته شده اورانوس انحراف محور ندارند؟"

به گزارش ماهنامه نجوم، اخیراً رصدگران رصدخانۀ پاریس توضیح جدیدی ارائه کرده‌اند. آنها می‌گویند: "اورانوس زمانی دارای یک قمر بزرگ بوده است. اگر این قمر یک‌صدم جرم اورانوس را داشته و در فاصله‌ای مشخص به دور آن در گردش بوده باشد، باعث نامتعادل شدن سیاره به میزان کم و افزایش نوسان آن در قطبین سیاره می‌شده است. حال پس از گذشت 2 میلیون سال این نوسان منجر به انحراف محور سیاره شده است."

احتمالاً این قمر با عبور یک سیاره در آن نزدیکی از مدارش خارج شده است. سرنوشت این قمر مشخص نیست، شاید به یک غول گازی دیگر تبدیل شده باشد، البته اگر در جایی از منظومۀ شمسی سرگردان نباشد.

"ویلیام وارد" از موسسۀ پژوهشی کلرادو این فرضیه را قابل باور می‌داند اما می‌گوید تنها دلیلی که مبنی بر وجود این قمر است همین تاثیر آن بر اورانوس است. 

کد خبر 97310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز