یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

براساس برنامه‌ریزی‌های دولت و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها قرار است قیمت خدمات دولت در بخش‌آب، برق و گاز با تغییراتی برای مشترکان در سراسر کشور اعمال شود

و این مسئله به تغییر مهمی در نحوه مصرف و فرهنگ عمومی کشور در مصرف این خدمات منجر می‌شود. این درحالی‌است که هنوز لایحه یارانه‌ها تصویب نشده است.
در این باره با علی‌اکبر قبادی مدیرکل دفتر بهبود بهره‌وری و اقتصاد آب و آبفای وزارت نیرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • برنامه‌ریزی‌هایی که برای تغییرات قیمتی در بخش آب انجام شده به چه شکل است؟

براساس پیشنهاد وزارت نیرو قرار است الگو و متوسط خانوارها تغییر کند. در حال حاضر هر خانوار در ماه باید میزان خاصی در هر شهر و منطقه مصرف کند و از آن میزان بیشتر باید جریمه پرداخت کند.

اما بعد از تصویب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید دید چه قیمت‌هایی به دولت مجوز داده می‌شود که اجرایی شود. ممکن است قیمت‌ها برای الگو ثابت باشد و خارج از الگو با افزایش قیمت مواجه شود یا ممکن است که قیمت مقداری افزایش یابد و بیش از الگو با افزایش قیمت‌هایی روبه‌رو شود. این هنوز مشخص نیست و ما منتظر تصویب لایحه و آیین‌نامه‌های اجرایی آن هستیم که براساس آن عمل کنیم.

  • در حال حاضر برای مصرف بیش از الگو جریمه اعمال می‌شود. آیا این جریمه‌ها پس از تصویب هدفمند کردن یارانه‌ها ادامه می‌یابد؟

این بستگی دارد به نحوه تصویب لایحه و آیین‌نامه‌هایی که دولت تصویب و ابلاغ خواهد کرد. هنوز ما در این مورد نمی‌دانیم که چه شرایطی پیش خواهد آمد. در حال حاضر هرکس در هر شهر خارج از الگو مصرف کند با جریمه‌هایی متناسب با مصرف روبه‌رو می‌شود که هرچه مصرف بیشتر شود جریمه افزایش می‌یابد.

  • تعرفه هر خانوار در نحوه اعمال قیمت و یا جریمه‌ها به چه شکل محاسبه می‌شود؟

قرار است که اصلاح مصرف آب شرب خانگی برای شهرهای مختلف متناسب با بعد خانوار اعمال شود. متوسط بعد خانوار تا پیش از این 5 نفر بوده است ولی امروز براساس آمار سازمان معادل 4 تا 5/4 نفر است. در این بعد برای هر خانوار الگوی مصرفی حدود 18 تا 24 مترمکعب مشخص خواهد شد که مازاد براین در هر منطقه براساس قانونی که مجلس تصویب خواهد کرد و دولت آیین‌نامه‌های آن را اعلام می‌کند، قیمت‌هایی اعمال خواهد شد.

  • این سیاست‌ها برای مصرف‌کنندگان چگونه امکان مدیریت مصرف ایجاد می‌کند؟

ما در‌حال حاضر برای تفکیک کنتورهای جدید در شرایط بازسازی واحد‌های مسکونی سیاست‌هایی اعمال کردیم که همه باید تفکیک شود. اگر واحدهایی هستند که کنتور مصرف مشترک دارند می‌توانند درخواست کنند و این تفکیک کنتور انجام شود.

البته  برای این واحد‌ها درصورت نداشتن لوله‌کشی مستقل هزینه‌هایی خواهد داشت؛ بنابراین هر مشترکی که درخواست کند کنتور تفکیک می‌شود. درعین‌حال، اگر امکان تفکیک نباشد این باید با هماهنگی ساکنان مدیریت شود.

  • در مورد واحدهایی که خانوارها در آن افزایش یافته چگونه اقداممی‌شود؟

این واحد‌ها در حال حاضر در قبض آب با تعداد واحد مشخص شده‌اند و اگر افزایش یا کاهش داشته‌اند باید به شرکت‌های منطقه‌ای آب کشور اطلاع دهند.

کد خبر 97268

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز