همشهری آنلاین: رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از تغییرات جدید در توزیع بنزین در سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان روز یکشنبه 22 آذر گفت: در صورت تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها باید به سمت آزادسازی بخشی از قیمت انرژی برویم تا بخشی از درآمد لایحه کسب شود.

وی با تاکید بر این که حتما وسایط حمل و نقل عمومی بار و مسافر شناسایی شده مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند، گفت: در این صورت یا سهمیه بنزین خودروهای شخصی تک نرخی شده و سهمیه‌بندی کلا برداشته می‌شود یا این که سهمیه بنزین این دسته از خودروها حفظ شده و کاهش نیافته، یا بنزین دو نرخی با افزایش قیمت کنونی توزیع می‌شود.

به گفته رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور، اجماع درباره سهمیه بنزین خودروهای شخصی بر روی حذف سهمیه و تک نرخی شدن آن در صورت اجرای لایحه هدفمندی یارانه‌هاست.

وی افزود: در صورت اجرا نشدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده، تغییری در سهمیه‌های بنزین صورت نمی‌گیرد، اما قیمت بنزین آزاد و سهمیه‌ای تغییر کرده و افزایش می‌یابد.

رویانیان درباره سهمیه بنزین نوروز نیز گفت: موافقت ضمنی مسوولان برای تخصیص سهمیه بنزین ویژه نوروز صورت گرفته است که در صورت نهایی شدن، میزان و زمان تخصیص سهمیه اعلام می‌شود.

وی در ادامه به موضوع علت کاهش سهمیه بنزین در فصل زمستان اشاره کرد و گفت: در قانون بودجه سال 88 دولت موظف بود بنزین تولید داخل را تنها به صورت سهمیه‌ای واگذار کند و هر آنچه از خارج وارد می‌کند، را آزاد بفروشد.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به وجود 5/7 میلیون دستگاه خودروی شخصی، 6/6 میلیون دستگاه موتورسیکلت، 7/1 میلیون دستگاه انواع وانت، 600 هزار تاکسی، آژانس و مسافربر شخصی و تعدادی خودروهای عمومی، نظامی، دولتی، اورژانس و غیره در کشور گفت:‌ تولید بنزین داخل روزانه حدود 45 میلیون لیتر است، این در حالیست که با کاهش کنونی سهمیه بنزین نیز هم اکنون پنج میلیون لیتر بیش از سهمیه تولید داخل در حال تخصیص هستیم و این در حالیست که همین میزان کاهش نیز موجب انتقاد خیلی‌ها شده است.

وی با اشاره به اختلاف بین دولت و مجلس درباره تخصیص سهمیه بنزین و کاهش آن، گفت: تازه همین میزان هم که کم کردیم، دوستانمان در مجلس ما را بدهکار می‌دانند و معتقدند باید زودتر از این‌ها و بیشتر از این، سهمیه‌ها کم می‌شد.

رویانیان با اشاره به این که مجلس درباره میزان بنزین توزیعی تصمیم‌گیر بوده و ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تنها مجری است، گفت: دولت قصد نداشت در این چند ماه باقی مانده از سال جاری، کاهش سهمیه‌ای اعمال کند و منتظر بودیم لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصویب شود تا همزمان با آن، سهمیه‌ها تغییر کند ولی فشار بیش از حد بود و اعلام کردند که کسری‌ها را نمی‌پذیرند و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز به تعویق افتاده است.

وی درباره نتایج کاهش سهمیه بنزین خودروها در فصل زمستان، گفت: این کاهش سهمیه ما را در مقابل هر نوع تحریم مصون کرده است، از سوی دیگر جریان مصرف نیز باید مدیریت شود و مردم روی بنزین خود به عنوان سبد زندگی حساب کنند. همچنین اعمال سهمیه‌بندی‌های جدید، ضعف مدیریت در سیستم حمل و نقل عمومی در کشور را برای ما مشخص کرد.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به ترافیک روزهای گذشته تهران گفت: 90 هزار تاکسی، هفت هزار اتوبوس، 10 هزار ون و 80 هزار آژانس در تهران فعالند و یک سال است که آیین‌نامه تصویب کرده‌ایم تا مدیریت حمل بار و مسافر در شهرها و حومه آن‌ها به شهرداری‌ها واگذار شود، این در حالیست که با گذشت یک سال از تصویب این آیین‌نامه این موضوع اجرایی نشده است.

وی با اشاره به این که 70 درصد خودروهای عمومی به خصوص تاکسی‌ها گازسوزند و مشکلی برایشان پیش نیامده است، گفت: 30 درصد این خودروها بنزین‌سوز است که با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

رویانیان با تاکید بر این که سیستم ناکارآمد مدیریت حمل و نقل عمومی باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود، گفت: 90 هزار تاکسی در تهران وجود دارد، واقعا چقدر از آن‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند و چقدر از آن‌ها در دست ادارات و سازمان‌ها بوده و چه میزان در دست افراد خصوصی است. چقدر افراد وانت خریدند و از سهمیه سوخت آن برای سایر خودروهای منزلشان استفاده می‌کنند. از سوی دیگر شهرداری‌ها چقدر از این خودروهای عمومی را شناسایی کرده‌اند. آیا سازمان‌های تاکسیرانی نباید مدیریت می‌کردند.

وی گفت: ستاد حمل و نقل و سوخت کشور آمادگی دارد تا در صورتی که شهرداری‌ها و سازمان راهداری نسبت به شناسایی خودروهای عمومی که خدمت رسانی به مردم می‌کنند اقدام کنند، سهمیه سوخت آن‌ها را افزایش دهند.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به کاهش ماهانه 20 لیتر از سهمیه سوخت خودروهای شخصی گفت:‌ این رقم هر ماه تنها شش هزار تومان به دارندگان این خودروها فشار وارد می‌کند، این در حالیست که سر جمع حدود یک هزار میلیارد تومان این کاهش به نفع کشور است.

وی با تاکید بر این که ستاد حمل و نقل و سوخت طبق قانون حمل و نقل کشور تا پایان سال 90 فرصت داشت تا سهمیه‌بندی بنزین را حذف کند، گفت: این در حالیست که قانون بودجه سال 88 دست ما را بست و هم اکنون نیز مجبور شدیم سهمیه بنزین خودروها را کاهش دهیم.

رویانیان با اشاره به این که دولت کسری بنزین را مشخص کرده و در حال پیگیری آن از مجلس است، گفت:‌ متمم بودجه سال 88 به مجلس ارائه شده و دولت منتظر تصمیم‌گیری مجلس در این خصوص است.

وی درباره طرح منطقه‌ای کردن بنزین در کشور گفت: طرح عرضه منطقه‌ای بنزین به صورت آزمایشی در یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان اجرا شده که هم اکنون در حال رفع مشکلات نرم‌افزاری آن هستیم. اما موضوع دیگری در این خصوص مطرح شده و آن طرح منطقه‌ای کردن سهمیه‌بندی بنزین است که ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در حال پیگیری این موضوع است.

رویانیان با اشاره به برنامه‌های آتی ستاد حمل و نقل و سوخت کشور گفت: میزان مصرف خودروهای تولیدی داخل تا پنج سال آینده باید به پنج لیتر در هر صد کیلومتر برسد از سوی دیگر ارتقا ایمنی و کیفی‌سازی خودروها نیز جزو برنامه‌های ماست.

وی با تاکید بر این که در بخش جاده‌ای دو برابر کالا، کامیون داریم، گفت: متاسفانه نظام توزیع کالا در بخش جاده‌ای صحیح نیست و باید حمل و نقل سنگین را شرکتی کنیم.

وی درباره جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی در کشور نیز گفت: تا پایان آذر ماه سال جاری 79 جایگاه تک منظوره و دومنظوره شامل 54 جایگاه مختص توزیع گاز طبیعی و 25 جایگاه توزیع گاز طبیعی و بنزین در کشور افتتاح می‌شود و از سوی دیگر وزیر نفت نیز ستادی را تشکیل داده تا تعداد جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی به سرعت افزایش یابد تا صفوف موجود شکسته شود.

رویانیان درباره خودروهای فرسوده نیز گفت: تا پایان سال 90 باید یک میلیون و 400 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود که بر این اساس امسال باید 600 هزار خودرو فرسوده مشمول این طرح شود.

وی با اشاره به این که از ابتدای سال جاری تاکنون یک‌صد هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است، گفت: قراردادی با ایران خودرو، بانک مرکزی و بانک‌های عامل امضا شده که این شرکت 160 هزار خودروی فرسوده دیگر را امسال جایگزین کند و شرکت سایپا نیز همین میزان را جایگزین خواهد کرد.

رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به این که 155 هزار سواری زیر مدل57 تا اول بهمن ماه سال جاری فرصت دارند تا از رده خارج شوند، گفت: از سوی دیگر90 هزار وانت‌بار تا مدل 57 و حدود 13 هزار کامیون، اتوبوس و مینی بوس فرسوده نیز باید امسال از رده خارج شوند.

مینی بوس‌های تهران نوسازی می‌شوند

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت مینی بوس‌های فرسوده تهران، گفت: به مدیر عامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کردیم که آماده‌ایم مینی‌بوس‌های تهران را طی یک برنامه دو ساله نوسازی کنیم که بر این اساس قرار شده است، فهرست چهار هزار مینی‌بوس فرسوده تهران به ما ارائه شود.

رویانیان با اشاره به این که سرمایه‌گذار این طرح هم مشخص و نوع مینی‌بوس جایگزین تعیین شده است، گفت: مذاکرات برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این که طرح توسعه اتوبوس‌های تندرو و مترو نیز از جمله برنامه‌های ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در تهران است، گفت: از سوی دیگر ناوگان اتوبوسرانی تهران باید تقویت شده و به کلان‌شهرها نیز تاکید کرده‌ایم که باید موضوع نوسازی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده را در دستور کار قرار دهند.

رویانیان همچنین در نشست امروز خود چندبار تاکید کرد که اگر فضا سیاسی نشود، در بخش حمل و نقل عمومی تا دو سال آینده شاهد تحول عظیمی خواهیم بود.

وی با تاکید بر این که هم اکنون هر حرفی می‌زنیم متاسفانه از آن برداشت سیاسی صورت می‌گیرد، گفت: اگر این روند ادامه یابد قطعا بنده کنار خواهم رفت، چرا که یک سرباز نمی‌تواند در راه خدمت‌رسانی درگیر مسائل سیاسی شود.

کد خبر 97237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز