یکی از علل شکست برنامه‌های دشمن در جنگ تحمیلی اخیر، رفتار منطقی مردم در حوزه اقتصاد بود. برخلاف تجارب کشورهای دیگر، مردم ایران در زمان تجاوز رژیم صهیونیستی، از هجوم به بازارها و خریدهای بزرگ و ایجاد کمبود در کالاهای اساسی پرهیز کردند.

خرید مردم

به گزارش همشهری آنلاین، قطعا این رفتار هوشمندانه مردم دلیل مؤثری در شکست پروژه براندازی بود. اکنون آمارهای بانکی نیز همین واقعیت را به‌خوبی نشان می‌دهند. آمار خریدهای مردم از طریق کارت‌های بانکی در دوره ۱۲روزه تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورمان به‌خوبی نشان می‌دهد که خبری از خریدهای هیجانی و احتکار خانگی کالاهای اساسی نبوده است.
همشهری براساس اطلاعات شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا شاپرک، آمار خریدهای مردم در دوره جنگ ۱۲روزه را بررسی کرد.
برخلاف پیش‌بینی‌ها و تجارب جهانی، داده‌های اقتصادی از دوران ۱۲روزه تنش نظامی، روایتی از بلوغ، منطق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی مردم ایران را به تصویر می‌کشد که از هجوم به بازارها و احتکار گسترده جلوگیری کرد.

خریدهای کلان توسط کسب‌وکارها انجام شد

درحالی‌که عموم مردم در دوره جنگ رفتار عادی خرید داشتند، اما ارزش تراکنش‌ها الگوی متفاوتی را از رفتار خریدهای کلان کسب‌وکارها نشان می‌دهد. سهم خریدهای کلان بالای ۷۵میلیون تومان از کل ارزش تراکنش‌ها از ۳.۵درصد سال گذشته به ۵۰درصد در دوره جنگ افزایش یافت که نشان‌دهنده خریدهای احتیاطی کسب‌وکارها یا جابه‌جایی سرمایه توسط سرمایه‌داران بود؛ نه مردم عادی.

الگوی خرید: تداوم زندگی بدون احتکار

داده‌های بانکی به وضوح نشان می‌دهند که ۹۸درصد از تراکنش‌ها در دوره جنگ ۱۲روزه مربوط به خریدهای خرد و روزمره مردم (زیر ۲میلیون تومان) است. این آمار قوی‌ترین مدرک علیه فرضیه احتکار عمومی و گواهی بر رفتار منطقی مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایط بحرانی است. مردم ایران به جای انباشت کالا در دوره جنگ با اسرائیل، به خریدهای عادی خود ادامه دادند.

نمای کلی تراکنش‌های شاپرک

آمار خریدهای مردم با کارت‌های بانکی در دوره جنگ ۱۲روزه نشان می‌دهد مجموع تراکنش‌های شاپرک در آن مقطع ۴.۵میلیارد فقره بود که نسبت به اردیبهشت امسال ۳.۳درصد کمتر و نسبت به خرداد سال گذشته یک درصد بیشتر بود. این آمار نشان‌دهنده عدم‌وجود جهش ناگهانی در خریدها و حفظ روال عادی زندگی اقتصادی توسط عموم مردم بود.

چرایی رفتار منطقی مردم در دوره جنگ

  • اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی
  • رفتار منطقی و خودتنظیمی
  • ثبات بازار و اقتصاد
  • تقویت تاب‌آوری ملی

داده های بانکی فاش کرد | راز خرید مردم ایران در جنگ ۱۲ روزه

کد خبر 971964
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    16 4
    گزارش نادرست است، در بعضی جاها صف پمپ بنزين ها به کيلومتر رسيده بود و فقط 15 تا حداکثر 20 ليتر بنزين می دادند، بسياری از نانوايی ها پخت نمی کردند و مردم به فروشگاه های نان فانتزی روی آورده بودند، چرا از بيان حقيقت عاجزيد، حالا که جنگ تمام شده است، تازه بعد از 5 روز از شروع جنگ، جايگاه های سيار بنزين، آنهم به تعداد اندک و محدودی مستقر شده بودند و ....
  • SE ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    22 39
    مردم‌ فقیر و‌ منزوی با ۸۰-۹۰٪ زیر خط فقر پول خرید یک وعده غذارو هم ندارن، حال چه رسد به خرید انبوه
  • محمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    22 41
    مردم از بی پولی خرید نمیکنند
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    19 8
    مردم پول نداشتن که هجوم ببرن برا خرید.برنج کیسه ای ۳ ملیون بود اونموقع الان ۵ تومن کی میتونه دو کیلو بیشتر بخره بغیر از حقوق نجومیهای شکم گنده.
  • مرجان IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    21 4
    پول نداریم که خرید کنیم نه تو زمان جنگ نه غیر زمان جنگ
  • محمد IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    19 78
    یکی از دلایل هم عدم قدرت خرید مردم است این را مد نظر داشته باشید
  • مسعود IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
    11 3
    قدرت خرید مردم خیلی کم شده و به این علت توان خریدهای کلان رو نداشتن و هیچ ربطی هم به رفتار منطقی و شان اجتماعی مردم ندارد