شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رسانه‌های آلمانی از هشدار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به ارتش آلمان درباره انتقام‌جویی طالبان از سربازان این کشور در افغانستان خبر دادند.

به گزارش نشریه آلمانی دی‌ولت، مقامات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا درباره انتقام‌جویی نیروهای طالبان از سربازان آلمانی به‌دلیل حمله هوایی ماه سپتامبر که به دستور یک سرهنگ آلمانی در نزدیکی یکی از اردوگاه‌های طالبان در شمال افغانستان واقع در منطقه قندوز صورت گرفت، هشدار دادند.

طبق گزارش یکی از مقامات سازمان سیا در کابل، طالبان از چند هفته پیش نیروهای خود را در مرز افغانستان- پاکستان جمع کرد تا بدین وسیله حمله نیروهای آلمانی به قندوز را تلافی کند و انتقام قربانیان این حمله را بگیرد.

براساس این گزارش در حمله هوایی روز 4 سپتامبر نیروهای آلمانی که به 2تانکر ربوده شده توسط طالبان صورت گرفته بود شمار زیادی غیرنظامی و چند نفر از افراد طالبان کشته شده بودند. مقامات سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و آمریکا از این مسئله احساس خطر می‌کنند که طالبان تلاش کند سربازان ارتش آلمان را به‌عنوان گروگان بگیرد و یا حتی تعداد زیادی از این سربازان را از بین ببرد.

در جریان حملات یاد شده در ولایت قندوز 142 نفر جان خود را از دست دادند که انتشار این خبر به استعفای جمعی از نظامیان آلمانی ازجمله فرانتس یوزف یونگ وزیر دفاع پیشین آلمان که در دولت جدید وزیر کار بود، منجر شد.

همزمان با هشدار سیا به ارتش آلمان،21آذر ابعاد تازه‌ای از دخالت نظامیان آلمانی در کشتار غیرنظامیان افغان فاش شد. انتشار بخش‌هایی از گزارش محرمانه فرمانده نیروهای ایساف در افغانستان سبب شده ابعاد جدیدی از دستور مقامات آلمانی برای حمله هوایی به قندوز افغانستان و مرگ غیرنظامیان فاش شود.

در گزارش ژنرال استنلی مک کریستال، هدف مقام نظامی آلمانی صادرکننده دستور این حمله، تانکرهای سوخت نبوده، بلکه شلیک به نیروهای طالبان بوده است. این گزارش نهایی امضا شده توسط کریستال آمریکایی، ادعاهای قبلی مقامات آلمان را  مبنی بر اینکه قصد داشته‌اند مانع استفاده از این تانکرها در اقدامات انتحاری علیه نیروهای خود شوند، زیر سؤال برده است.

فرمانده نیروهای ایساف در این گزارش تاکید کرده است که هدف مقام نظامی آلمانی، جنگجویان و رهبران طالبان بوده که در کنار تانکرهای سوخت حضور داشته‌اند. از سوی دیگر به نوشته روزنامه زودویچه سایتونگ، این حمله با دستوری که از صدراعظمی و وزارت دفاع آلمان صادر شده، صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه، با توجه به اینکه حمله انجام شده یک اقدام هدفمند بوده است اثبات می‌کند که نیروهای آلمانی برخلاف ادعاها تنها به دفاع مشغول نیستند، بلکه بخشی از اقدامات آنها حمله است.

در همین حال به گفته یک نماینده پارلمان آلمان از حزب سبزها، صدراعظم و رئیس دفتر صدراعظمی این کشور نیز برای پاسخگویی درباره موضوع حمله به قندوز در پارلمان حضور می‌یابند  و به سؤالات پاسخ می‌دهند. همچنین یک کمیسیون حقیقت یاب در پارلمان آلمان هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع است.

تصمیم کای ایده برای استعفا

کای ایده فرستاده سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد: در ماه مارس ازسمتش کنار خواهد رفت. پیش‌تر کای ایده گزارش‌های مربوط به کناره‌گیری را ردکرده بود. وی گفته است قصد دارد پس از مدت 3 ماه که قراردادش به اتمام می‌رسداز سمت خود درافغانستان کنار رود.

فرستاده سازمان ملل در افغانستان خاطرنشان کرد که از بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل خواسته است به دنبال فردی برای جایگزینی او باشد تا انتقال امور به این فرد تدریجا صورت گیرد.

کد خبر 97187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز