به گزارش همشهری آنلاین، جولان موتورسواران در دماوند، سبلان، توچال و قلههای دیگر بارها و بارها از سوی فعالان محیط زیست تذکر داده شده است. با وجودی که تقریبا یک سال پیش منع حضور موتورسواران در کوه به اداره راهور سپرده شده، اما موتورسواران همچنان از کورهراه خود را به ارتفاعات کوه میرسانند.
کوهستان جای موتورسواری نیست
کوهنوردان و فعالان محیطزیست به دنبال پر بازدید شدن ویدئوی موتورسواری در دره علم کوه میگویند که کوهها فقط سنگ و خاک نیستند؛ میراث مشترک ما هستند و گونههای کمیاب گیاهی و جانوری و بخشی از حافظه طبیعی کشور به راحتی زیر چرخهای موتورهای کراس و آفرود در مسیرهای کوهستانی و مناطق بکر از بین میرود. آنان از موتورسواران میخواهند هیجانات موتورسواری را در پیستهای مخصوص و فضاهایی که فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی تعیین کرده، تخلیه کنید. طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳ و آییننامههای اجرایی آن، ورود هرگونه وسیله موتوری به مناطق چهارگانه حفاظتشده (پارکهای ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظتشده و پناهگاههای حیات وحش) خارج از جادههای عمومی، ممنوع است و متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار میگیرند.
بیشتر بخوانید: هجوم موتورسوارها به محوطه «خالدنبی» | مقاومت مردم محلی جواب داد؛ ورود موتورسواران ممنوع!
همه آلودگیهای موتورسواری در کوهستان
یک فعال محیط زیست و رئیس هیئت مدیره کانون تسهیلگران آموزش و پژوهش محیط زیست کشور به همشهری میگوید: «در نگاه نخست موتورسواران و آفرود سواران با حضور در کوهستان، پوشش گیاهی را از بین میبرند در حالی که پوشش گیاهی برخی از مناطق بسیار نادر است و چه بسا برای همیشه از بین برود. در مرحله بعدی موتورسواران در کوه انواع آلودگی محیط زیستی را با خود به طبیعت میبرند. آلودگی صوتی نه تنها برای طبیعتگردان عذابآور است، بلکه برای پرندگان و حیوانات به خصوص در مناطق بکر هم آسیبزاست.»
- بیشتر بخوانید: ۷ آسیب آفرود سواری غیر حرفهای به طبیعت و حیات وحش
شیما کبیری با بیان اینکه استرس ناشی از صدا میتواند چرخه تولیدمثل، مهاجرت و تغذیه حیوانات را مختل میکند، میافزاید: «آلایندههایی مانند دیاکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق نیز با حضور موتور سیکلت به هوای کوهستان وارد میشود و نشت روغن و بنزین میتواند خاک و منابع آبی کوهستان را آلوده کند.»
او در این باره مصداقی هم میآورد و اظهار میکند: «موتورسواران در جاده به سمت کوهستان به ویژه شمال کشور به صورت اکیپی حرکت میکنند. بعد در مناطق روستایی و مسیرهای بسیار باریک پخش میشوند و با سرعت و بی مهابا میرانند. در این مسیرها فشار چرخ باعث کوبیده شدن خاک میشود و رشد گیاهان را سالها به تعویق میاندازد.»
کبیری تاکید میکند که مسئولیت اجتماعی نهادها یا وظایف انجمنهای محیط زیست میتواند حفاظت محیط زیست در برابر موتورسواران باشد و ادامه میدهد: «در این حوزه هم فرهنگسازی و آموزش گام اول است.»
پیش از این نیز علیاصغر نیکویی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان درباره جولان موتورسواران در مراتع سرسبز منطقه خالدنبی به همشهری گفته بود: «برنامههایی برای فرهنگسازی و آموزش گردشگران برای حفاظت از منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد.»
جریمه سنگین برای خط خطی کردن کوه
موتورسوارانی که همه آسیبهای وارده به محیط زیست را نادیده میگیرند و به ارتفاعات میرانند، معتقدند ورزش هیجانانگیز انجام میدهند و نه تخریب محیط زیست. شیما کبیری در این باره نیز میگوید: «پیستهای موتورسواری در کشور مشخص است. فرهنگسازی برای وارد نشدن موتورسواران به کوه از سال ۱۴۰۱ توسط محیطزیست به همه نهادها ابلاغ شده، اما توجهی به آن نمیشود. شاید جریمههای سنگین راهکار باشد؛ مثل بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی.»
دستوری که هنوز اجرایی نشدهاست
رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در پاسخ به این پرسش که چرا از حضور موتورسواران در کوه ممانعتی به عمل نمیآید به همشهری میگوید: «سال ۱۴۰۳ برای اقدام جدی در تهران و سایر استانها اقدام و تقاضای رسیدگی کردیم. نامه صریح رئیس شورای شهر تهران این بود که پلیس راهور موظف است جلوی ورود موتورسواران به کوهستان را بگیرد. با این حال متاسفانه هنوز اقدام جدی برای اجرای این موضوع در کشور انجام نشدهاست.»
رضا زارعی میگوید که موتورسواران برای رفتن به ارتفاعات تهران به دلیل کنترل مسیر کلکچال و تلهکابین از بخش صخرهای مسیر امامزاده داوود(ع) عبور میکنند. او ادامه میدهد: «اوضاع درختان آن منطقه به دلیل تردد موتورسواران فاجعهبار است و ما هم منتظر اقدام جدی هستیم.»
نظر شما