مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشریه نشنال جئوگرافی 10 کشف علمی مرتبط با علوم فضایی که بازتاب گسترده‌ای در جهان علم داشته است را به عنوان برترین کشفیات فضایی سال 2009 انتخاب کرد.

این نشریه با اشاره به کشفیات فضایی که نشان از وجود آب یا زندگی آبزیان در سیارات و اجرام کیهانی داشته‌اند 10 کشف برتر فضایی سال 2009 را که با استقبال مخاطبان این نشریه مواجه شده معرفی کرده است.

کشف پوسته ستاره‌ای 10 میلیارد بار سخت‌تر از فولاد:

این کشف که با کمک مدل رایانه‌ای انجام گرفته است، نشان می‌دهد لایه خارجی ستاره نوترونی از قدرت‌مندترین مواد موجود در زمین نیز سخت‌تر است. آزمایش فشار بر روی این مدل رایانه‌ای نشان داد لایه خارجی این ستاره نوترونی نسبت به فولاد توانایی تحمل فشاری 10 میلیارد بار بیشتر را دارد.

کشف امکان وجود حیات آبزیان در قمر مشتری:

دانشمندان پس از بررسی‌های متعدد اعلام کردند در صورتی که در قمر اروپا حیات وجود نداشته باشد متعجب خواهند شد. تحقیقات دانشمندان در ماه نوامبر نشان داد دریاها در این قمر به اندازه‌ای از اکسیژن برخوردارند که آبزیانی مانند ماهی‌ها می‌توانند در آن زندگی کنند.

کشف 32 سیاره جدید در خارج از منظومه خورشیدی:

اخترشناسان اعلام کردند کشف این تعداد سیاره در خارج از منظومه خورشیدی تعداد سیاره‌های فراخورشیدی را به بیش از 400 سیاره افزایش داده که این تعداد می‌تواند شانس یافتن سیاره‌های شبه زمینی را افزایش دهد.

ارائه نقشه‌ای از سیاره‌های شناخته شده در منظومه خورشیدی و فراتر از آن:

در این نقشه تعاملی سیاره‌های فراخورشیدی که تاکنون کشف شده‌اند با توجه به ابعاد و فاصله آنها نسبت به زمین در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. اکثر این سیاره‌ها از مشتری بزرگ‌ترند که این ویژگی شناسایی آنها را آسان‌تر کرده است.

کشف آب مایع در مریخ:

تصاویری که در تابستان 2008 توسط کاوشگر فونیکس به ثبت رسیده‌اند، حباب‌های عجیبی را بر روی پایه‌های این کاوشگر نشان می‌دهد که رفتاری مانند قطرات آب دارند. نتیجه بررسی بر روی این تصاویر در گزارشی در ماه فوریه منتشر شده است.

اکثر سیاره‌های کشف شده از اقیانوس‌های غیر منجمد برخوردارند: 

 اندازه گیری‌ها و مطالعاتی که نتایج آنها در ماه آوریل ارائه شد نشان می‌دهند سیاره‌ای که به سیاره Gliese 581d شهرت یافته است شباهت‌های زیادی نسبت به آنچه در گذشته تصور می‌رفت، با زمین داشته و می‌تواند از آب مایع برخوردار باشد. این سیاره در عین حال سیاره خواهری دارد که سبک‌ترین سیاره در جهان است که تاکنون کشف شده است.

ذراتی بزرگ‌تر از کهکشان‌ها جهان را پر کرده‌اند:

احتمال می‌رود قدیمی‌ترین ذره ساب اتمیک به نام نوترینوها فضایی بزرگ‌تر از هزاران کهکشان را در جهان اشغال کرده‌اند. این ایده و کشف طی یک شبیه‌سازی رایانه‌ای ارائه شده است.

اثبات وجود اولین سواحل باستانی در مریخ:

 تصاویر با کیفیت از دره‌های مریخی نشانه‌هایی از وجود خطوط ساحلی سه میلیارد ساله را در اختیار دانشمندان قرار داد که این خطوط نشان‌دهنده حضور دریاچه‌ای به بزرگی دریاچه Champlain در گذشته سیاره مریخ بوده است.

اثبات وجود آب در کره ماه توسط ناسا:

سازمان ناسا به صورت رسمی اعلام کرد موفق به یافتن مقادیر قابل توجهی آب در کره ماه شده است. این کشف در پی ماموریت برخورد کاوشگر LCROSS با حفره‌ای در کره ماه به دست آمد.

کشف ستاره دنباله‌داری با دو دنباله سبز رنگ: 

زمانی که این ستاره دنباله‌دار در اواخر ماه فوریه از میان منظومه خورشیدی عبور کرد، دنباله دوم آن مشاهده شد و اخترشناسان دیدند که این ستاره یا ستاره دنباله‌دار لولین درخششی سبز رنگ دارد، پدیده‌ای که شاید هرگز فرصت حضور در منظومه خورشیدی زمین را به دست نیاورد.

خاموشی ناگهانی خورشید و نشانه‌های عصر یخبندانی دیگر:

در ماه می 2009 میزان فعالیت‌های خورشیدی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد و به کندترین حالت خود طی چندین دهه گذشته رسید. این پدیده توجه اخترشناسان را نسبت به تاثیرات آن بر روی آب و هوای زمین جلب کرد زیرا کاهش این فعالیت‌ها می‌تواند منجر به آغاز عصر یخبندانی دیگر در زمین شود.

 ماهنامه نجوم

کد خبر 97129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز