گروه بورس: کلیات لایحه توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید

به گزارش همشهری، لایحه جدید بازار سرمایه که می‌تواند منجر به توسعه بازار سرمایه و تقویت ضمانت‌های اجرایی این بازار شود، روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس طرح شد و با رای بالای نمایندگان، کلیات این لایحه مورد تصویب قرار گرفت.

از مجموع 190 نماینده مجلس 157 نفر به این لایحه رای مثبت دادند و مواد اولیه این لایحه مورد تایید قرار گرفت. قرار است در روز‌های آینده باقی مواد این لایحه در صحن علنی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های این لایحه، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس است که سهامداران غیرحرفه‌ای می‌توانند از طریق آن در بورس تهران سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع منجر به افزایش حجم معاملات و ورود طیف بیشتری از مردم به بازار سهام می‌شود.
در همین زمینه علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که به‌عنوان نماینده دولت در صحن علنی مجلس از این لایحه دفاع کرد، به همشهری گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این لایحه، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری است،

بر همین اساس عموم مردم و سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در بورس تهران سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، می‌توانند از طریق این صندوق‌ها در بازار سرمایه، سهامدار شوند. به گفته وی، این موضوع منجر به رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بورس تهران می‌شود.

وی در مورد ویژگی‌های دیگر این لایحه توضیح داد: با تصویب این لایحه امکان طراحی ابزار‌های جدید مالی مانند صکوک به روش قانونی فراهم می‌شود و بازار سهام از تنوع مالی بیشتری برخوردار خواهد شد و از حالت تک بعدی خارج می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: تصویب این لایحه باعث می‌شود بورس تهران نقش بیشتری در تامین مالی کشور برعهده بگیرد.

صالح آبادی تاکید کرد: در حال حاضر نظام تامین مالی کشور عمدتا مبتنی بر بانک‌هاست اما با تصویب این لایحه، بازار سرمایه نیز از قدرت بیشتری در تامین منابع مالی برخوردار می‌شود. به گفته وی، همچنین تصویب این لایحه منجر به افزایش ضمانت‌های اجرایی بازار سرمایه می‌شود.

صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که این لایحه از چه زمانی اجرایی خواهد شد، گفت: در مرحله اول مواد یک و 2 این لایحه تصویب شد و قرار است در هفته‌های بعد، باقی مواد این لایحه مورد بررسی قرار گیرد.

پس از تصویب نهایی، این لایحه به شورای نگهبان ارسال می‌شود و پس از ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور، این لایحه ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد. وی گفت: درصورتی‌که هفته آینده لایحه مالیاتی در مجلس نهایی شود شورای نگهبان ظرف 10 روز اظهارنظر می‌کند و سپس این لایحه لازم‌الاجرا خواهد شد. رئیس سازمان بورس ابراز امیدواری کرد که این لایحه قبل از پایان سال اجرایی شود.

معافیت مالیاتی

صالح‌آبادی  در گفت‌وگوی دیگری با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، تاکید کرد: در این لایحه معافیت‌های جدیدی برای مبادله سهام وضع نشده، بلکه معافیت‌های موجود در قانون فعلی تکرار شده است.

به گفته وی، معافیت‌هایی که در این لایحه در نظر گرفته شده برای حمایت از تولیدات است. همچنین محمدرضا خباز، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید کمک کرد تا نهادها و ابزارهای مالی در اختیار بورس قرار گیرد،

گفت: مردم برای سرمایه‌گذاری از ریسک کردن ترس دارند بنابراین صندوق‌ها و ابزاری طراحی شده که ریسک سرمایه‌گذاری را برای افراد معمولی به حداقل می‌رساند و می‌تواند در توسعه بورس تهران مؤثر باشد.

کد خبر 97014

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز