مرجان طباطبایی: امروز یک معدن برای تامین یک تانکر سوخت 20 هزار لیتری هر نوبت با کرایه حمل حدود 500 تا 600 هزار تومان پرداخت می‌کند

 البته با احتساب یارانه‌ای که دولت می‌دهد؛ با حذف این یارانه که می‌خواهد ظرف 5 سال صورت گیرد، سال اول هزینه سوخت این معدن 3 میلیون و 500 هزار تومان می‌شود و سال دوم به 7 میلیون تومان می‌رسد، سال پنجم اعداد و ارقام به قله 15 میلیون تومانی صعود می‌کند.

رئیس انجمن معدن‌کاران استان اصفهان با این حساب و کتاب می‌گوید:این اعداد و ارقام سنگین است، اساسا معادن تحمل این هزینه‌ها را ندارند.وی  با انتقاد از چگونگی طرح تحول اقتصادی، اجرای آن را  بدون تمهیدات لازم  باعث شکست فعالیت‌های تولیدی کشور می‌داند.

 عباس تاج‌بخش، با ترسیم نمایی از وضعیت موجود معادن کشور  توضیح می‌دهد: رکود که از نیمه دوم سال قبل معادن را دچار کرد، با ورود سال جدید عمیق‌تر شد؛ با رشد تورم هزینه‌های تولید افزایش یافته و قیمت فروش هم رو به کاهش رفته است. حالا مشخص نیست چه سرنوشتی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در انتظارش است.

 وی  البته رکود را در صنایع مختلف یکسان نمی‌بیند و می‌گوید: به‌عنوان مثال در بخش سنگ‌های تزیینی 30 تا 40 درصد و در مواد معدنی غیرفلزی حدود 60 تا 70 درصد کاهش تولید داریم.

رئیس انجمن معدن کاران استان اصفهان، لازمه اجرای طرح تحول اقتصادی در بخش‌های صنعت و تولید کشور را نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هایی می‌داند؛ موضوعی که رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان اجرای آن را در قالب بسته‌ای پیشنهادی به دولت توصیه می‌کند.

اسلامیان، هزینه‌های تولید و اشتغال را در کشور بالا دانسته و پیشنهاد می‌دهد که به موازات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بسته‌ای برای ارتقای مزیت‌های تولید در دستور کار قرار گیرد.

وی  بر این باور است که در بسته پیشنهادی دولت باید تمامی شاخص‌های تولید را با هم در نظر گیرد تا از فشار وارده به تولید در سایه اجرای طرح تحول اقتصادی کاسته شود.رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان، ضمن اینکه حامی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بوده و خواهان شفاف‌سازی‌ قیمت‌ها و رعایت اصل عدالت در مصرف است؛ اما  اجرای آن را در بخش صنعت نیازمند پشتوانه‌های پایدار حمایتی می‌داند.

وی با اشاره به طرح حمایتی مطرح شده از سوی دولت برای تولید در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، می‌گوید: نکند این حمایت همچون اهدای جوایز صادراتی شود که بعد از 2 سال آن را پرداخت کنند!

اسلامیان بر ضرورت نگاهی ویژه از سوی دولت به بخش صنعت و تولید کشور تاکید دارد و دلیل آن را رقابتی بودن این بخش‌ها با صنایع جهانی می‌داند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان، تولیدات رقبای ایرانی در شرایط موجود هم به‌صورت نابرابر با ما یعنی با تورم کمتر، نیروی انسانی و هزینه تمام شده کمتری تولید می‌شود و ایران در کنار محروم بودن از موارد فوق، تنها مزیت یعنی انرژی ارزان را هم باید از دست بدهد.اسلامیان، اجرای این طرح را در صنایع انرژی بر که قیمت تمام شده آن وابسته به انرژی است، تجربه‌ای سخت می‌داند و بر راهکارهایی به‌منظور کاهش تبعات آن تاکید دارد.

رئیس انجمن معدن‌کاران استان اصفهان، کسر یارانه‌ها از بخش معدن را زمانی قابل‌قبول می‌داند که دولت بار اضافی سایر هزینه‌های این حوزه را در اختیار گیرد؛  مواردی مثل تامین برق از طریق شبکه سراسری، ایجاد راه‌های مواصلاتی و مخابراتی که زیر ساخت‌های بخش معدن هستند.

همشهری استانها

کد خبر 96994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز