چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

ترجمه سپیده حسینعلی عراقی: خسیس، بخیل، ناخن‌خشک و... این وابستگی افراطی به پول از کجا ناشی می‌شود؟

 آیا خساست همان خودخواهی است؟ آیا نگرانی از فردا است؟ و یا نیاز به تضمین مادی است؟ چرا برخی از افراد بیش از حد دست و‌دلباز هستند در حالی‌که برخی دیگر حتی از فکر اینکه کیف پولشان را باز کنند ترس تمام وجودشان را فرا می‌گیرد.

در نمایشنامه «خسیس»‌، هارپاگون تصویر کاملی از یک فرد خسیس است؛ فردی که با دقت تمام، همه پول‌هایش را جمع می‌کند، در همه خرج و مخارجش به‌شدت سختگیر است، از کوچک‌ترین افراطی وحشت دارد و به‌خصوص آنکه علاقه شدیدی به صندوقچه پول‌هایش دارد و دیگر نمی‌توان او را صرفه‌جو نامید.

عشق به پول

مطمئنا در زندگی روزانه قهرمان داستان مولیر، شما را به یاد فردی که می‌شناسید می‌اندازد؛ فردی که در لحظه پرداخت صورتحساب رستوران کیف پولش را پیدا نمی‌کند! حتی نمی‌دانید در برابر رفتار آزاردهنده و عصبانی‌کننده افراد خسیس چه باید بکنید؛ حتی اگر حسابی ولخرج باشید و یا تنها فردی سخاوتمند باشید، این عمل فرد خسیس موجب عصبانیت شما می‌شود.

چگونه این رفتار را توضیح می‌دهید؟ ضرورت کنار گذاشتن پول را چگونه توجیه می‌کنید؟ آیا این عمل به‌دلیل نگرانی از کمبود پول درصورت بروز مشکل است؟ ممکن است اینطور باشد..... اما خسیس فردی است که عمیقا عاشق پول است و رابطه شدیدی با پول دارد. پول را نشانه قدرت، تسلط و شکست ناپذیری می‌داند. از این‌رو گمان می‌کند که پول از او محافظت می‌کند.

کمبود محبت

با این‌حال، خساست همچنین می‌تواند فردی را که از این خصلت رنج می‌برد  از بین ببرد زیرا جامعه دید چندان خوبی از فرد خسیس ندارد. دیگران به دید یک فرد سودجو به او نگاه می‌کنند. بنابراین مشکل است که بتوان رابطه دوستی‌ای بر پایه حس مشارکت با چنین فردی بنا نهاد. توجه داشته باشید با این وجود، بخیل آدم خودخواهی نیست! برای ثابت کردن وابستگی‌اش به پول، دلایل متعدد دیگری غیر از پول وجود دارد. به‌خودتان بگویید شاید که او مدت طولانی از چیزی غیر از مادیات مثلا از محبت و عاطفه محروم بوده است.

فرزندم خسیس است!

زمانی‌که فرزندتان خسیس است، این رابطه ویژه با پول در برگیرنده چیست؟ اگر پول‌هایش را خیلی زود می‌شمارد، در تمام چیزهایی که به او می‌دهید صرفه جویی می‌کند و هیچ‌گاه چیزی نمی‌خرد، این مطمئنا به این دلیل است که از نظر عاطفی احساس امنیت نمی‌کند و در پی آن است که به‌صورت مادی اطمینان خاطر پیدا کند. با دیدن تصویری از فقر در تلویزیون و یا در خیابان و با شنیدن جر و بحث والدین سر پول، ممکن است از ترس اینکه مبادا خانواده در آینده نیاز مالی پیدا کند، مشوش و نگران می‌شود.به او اطمینان خاطر دهید که دچار نیازهای مالی نخواهد شد و شما او را از نظر مالی وعاطفی تأمین خواهید کرد.

چنانچه یکی از اطرافیانتان بیش از حد بخیل است‌، همواره می‌توانید زمانی‌که صورتحساب رستوران می‌رسد سعی کنید از درآوردن کیف پولتان امتناع کنید و یا روش دیگری پیدا کنید و پول غذا را شریکی حساب کنید....برای آنکه در نهایت همیشه بازنده نباشید، این با شماست که با مهارت زیر‌بار نروید.در هر حال، سعی کنید به‌گونه‌ای عمل کنید که پول زیاد وارد روابط‌تان نشود. در دوستی بیشتر روی جنبه عاطفی تکیه کنید، زیرا جنبه عاطفی خیلی خوشایند‌تر از پول است.

Doctissimo.fr

کد خبر 96968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز