در دل سرزمین باستانی چین، پروژه‌ای حیرت‌انگیز از ترکیب معماری مدرن و میراث تاریخی شکل‌گرفته است—جایی که یونگ‌له‌پالاس دوباره زندگی یافته است.

معجزه معماری در استان شانشی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: URBANUS با یک طراحی جسورانه، قصر باستانی یونگ له را نه فقط احیا، بلکه آن را به سمبلی فرهنگی تبدیل کرده که با مخاطب امروز صحبت می‌کند.

معجزه معماری در استان شانشی | رازِ «قلعه گمشده» در دل چین


تلفیق ساختارهای تاریخی و ایده‌های مدرن

در استان یون‌چنگ، پروژه احیای سایت یادبود یونگ‌له‌پالاس که توسط دفتر معماری URBANUS در سال ۲۰۲۴ اجرا شده، نمونه‌ نادری از بازتعریف معماری و میراث‌فرهنگی است. این پروژه در زمینی ۳٬۸۰۸ متر مربع قرار دارد و با تلفیق ساختارهای تاریخی و ایده‌های مدرن، مسیر معنوی و علمی بازدیدکننده را در دل سایت تاریخی ایجاد می‌کند. با هدف تبدیل بقایای باستانی به یک قطب فرهنگی و گردشگری قابل‌دسترس، این مجموعه نه‌تنها سکویی برای نمایش گذشته، بلکه پلی بین تاریخ، فناوری و تجربه انسانی فراهم آورده است.


بیشتر بخوانید :

طراحی و ساختار دوگانه با دو پارت مجزا

چالش مهم این بود که تنها بخشی از سایت اصلی به لحاظ قانونی قابلیت ساخت‌وساز داشت و بقیه زمین‌ها کشاورزی بودند. URBANUS برای حفظ هویت محل، سایت را به دو بخش تقسیم کرده است؛ غربی برای بازیابی میراث خانوادگی «لو» و شرقی برای بازتاب یادبود یونگ‌له‌پالاس. بازدیدکنندگان از غرب وارد و در نتیجه به سمت فضای رسمی و مراسمی شرقی هدایت می‌شوند که می‌توان گفت به‌نوعی یک مسیر معنوی از زندگی روزمره به شمار می‌رود.

گردهمایی تاریخی و طبیعت

اطراف ساختارهایی چون دروازه، انبار و اتاق ارابه با ۱۲ درخت بومی گردآوری شده‌اند که عدد ۱۲ در کیهان‌شناسی تائوئیسم نمادی دارد. یک گذرگاه دایره‌ای همه عناصر پراکنده را به‌صورت ادغام منظمی درآورده است و فضای رؤیایی خلق می‌کند.



معجزه معماری در استان شانشی | رازِ «قلعه گمشده» در دل چین

انتقال رمز و نماد

در انتهای جنوبی این مسیر، یک نقاشی شیشه‌ای از اعتلای لودانگ‌بین توسط خدای تائوئیزم در دیوار نصب شده و در مرکز حیاط، سنگ هشت‌ضلعی‌ای با طرح «منظره کیهانی» قرار دارد؛ نمادی پرمعنا که هم راهنمای گردشگری فرهنگی است هم نماینده مفهوم تائوئیسم.

حفظ آثار زیرزمینی

سازه‌های تراس‌دار و آثار گِلی: بخشی از انبار قدیمی حذف شده تا فضای ورودی آزاد شود، و دیوارهای شیشه‌ای پر از نگاره‌های خدایان تائوئی پیش از ورود به سایت مقدس نصب شده‌اند. این ساختار شیشه‌ای ضمن حفظ آثار زیرزمینی، خوانش تاریخی هم داراست.

معجزه معماری در استان شانشی | رازِ «قلعه گمشده» در دل چین

نقاشی‌های زنده و فضای تجربی

بخش‌های تعاملی هم در تالار ۱۰۰ متری شرقی پروژه وجود دارد:

تصاویر کف سرامیکی منعکس‌شده در آینه‌ها حس نزدیکی مخاطب با فضای مقدس را القا می‌کنند.

نقاشی روشن‌شده: نسخه بزرگ‌نمایی شده از نقاشی اصلی با چاپ روی شیشه و نور طبیعی، جلوه‌ای الهی دارد.

ماز کیهانی: بازدیدکنندگان از میانِ آینه‌ها عبور می‌کنند تا نشانه‌های طالع خود را در میان نقاشی‌ها بیابند.

دلایل اهمیت جهانی پروژه

این احیا، تنها بازسازی یک مکان باستانی نیست، بلکه خلق یک نقشه بصری و تجربی از تاریخ‌تمدنی چین است. پروژه در کنار برنامه گردشگری جاده شماره ۱ رودخانه زرد قرار دارد که هدف آن تبدیل سایت‌های پراکنده به پارک تمدن ملی است. این پروژه نشان می‌دهد که چگونه میراث‌فرهنگی می‌تواند همزمان معتبر، حاضر و پایدار باشد.

ترکیب تاریخ با معماری مدرن

در حال حاضر یونگ‌له‌پالاسِ تازه، نه‌تنها به‌عنوان مکانی تاریخی؛ بلکه به‌عنوان تجربه‌ای معنوی، فرهنگی و ملموس ظاهر شده است. این پروژه نشان می‌دهد چگونه می‌توان از ساخت‌وساز مینیمال و احترام به لایه‌های زیرین سایت، به پیوند شگفت‌آور بین گذشته و حال دست‌یافت؛ بنابراین تاریخ شکلی تازه یافته و به نظر می‌رسد آماده گفت‌وگو با نسل امروز است.

کد خبر 968939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha