گروه شهری: مرکز فرماندهی و اتاق مدیریت بحران شهر تهران به‌زودی افتتاح می‌شود

این مرکز که نخستین مرکز فرماندهی پیشرفته مدیریت بحران کشور به‌شمار می‌آید، از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. به همین مناسبت چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران (اتاق مدیریت بحران تهران) بازدید کردند.

مازیار حسینی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این بازدید گفت: اینجا مکانی مجهز و مستحکم است که در هنگام بروز شرایط بحرانی کار فرماندهی و هدایت متمرکز عملیات امداد و نجات و مدیریت از همین‌جا صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران این امکان را فراهم می‌سازد که سامانه مدیریت حادثه به سرعت فعال شود و از بروز عملیات اشتباه، دوباره‌‌کاری، اختلال و تراکم نیروهای حاضر در صحنه و هدر رفتن انرژی و توان عملیاتی جلوگیری شود.

حسینی افزود: ساختمان مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران حدود 2 هزار و 500 متر‌مربع زیربنا دارد و در 3طبقه شامل زیرزمین، همکف و طبقه اول ساخته شده است.
این مرکز از بخش‌هایی چون اتاق فرماندهی، اتاق کارشناسان عملیاتی، فضای استقرار سامانه‌های الکترونیکی، مخابراتی، ماهواره‌ای و رایانه‌ای و فضای مناسب برای استراحت، انبار لوازم و تجهیزات و سایر خدمات مورد نیاز برخوردار است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه بازدید نمایندگان مجلس از این مرکز فرماندهی مدیریت بحران به تشریح وضعیت لرزه‌خیزی تهران، موقعیت گسل‌های این شهر پرداخت و گفت: با وجود اجرای طرح‌های متنوع و گسترده در سال‌های اخیر در این حوزه از جمله ساخت 100 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در نواحی شهر تهران، آموزش شهروندان، ایجاد گروه‌های داوطلب مردمی امداد و نجات، احداث نخستین اتاق مدیریت بحران کشور و تدوین طرح جامع مدیریت بحران، همچنان طرح‌ها و برنامه‌های بسیاری برای رسیدن به شهر ایمن پیش‌رو قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سازمان برای کاهش خطر‌پذیری و همچنین آگاه‌سازی شهروندان برای رویارویی صحیح با بحران‌های ناشی از سوانح طبیعی اظهار داشت: در شاخه آموزش از طرح‌های نوین همچون ایجاد گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محلات(دوام) استفاده شده که این طرح به موفقیت جهانی در جشنواره ساساکاوا نیز دست یافته است.

حسینی همچنین به سایر طرح‌های در دست اجرا و مطالعه سازمان از جمله طرح ارتقای ایمنی گود برداری ساختمان‌ها، تهیه و تدوین طرح جامع کاهش خطر‌پذیری لرزه‌ای شهر تهران، طرح ساماندهی و توسعه خدمات و استقرار گرو‌ه‌های امداد کوهستان، موزه آموزشی زلزله، طرح بررسی انجام مطالعات تامین آب شرب اضطراری شهر تهران، طرح کاهش خطر‌پذیری سیلاب و مکان‌یابی بیمارستان‌های مقاوم در مبادی ورودی شهر اشاره کرد.

کد خبر 96867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز