گروه سیاسی: نخستین ساعت‌های صبح دریابانی جزیره سیری خبر از آزادی 5 انگلیسی دستگیر شده داد

براساس متنی که سپاه‌نیوز منتشر کرد؛ دریابانی این جزیره اعلام کرد: با بررسی‌های به عمل آمده و بازجویی از سرنشینان انگلیسی شناور مشخص شد که ورود غیرقانونی آنان به اشتباه صورت پذیرفته است. لذا با اخذ تعهدات لازم تصمیم به آزادی بازداشت‌شدگان گرفته شد.

سرنشینان این قایق بادبانی که چهارشنبه گذشته در نزدیکی جزیره سیری بازداشت شدند، ورود غیرقانونی خود به محدوده آب‌های سرزمین جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس را اشتباه خوانده بودند.

نخستین بار خبر بازداشت این 5 انگلیسی پس از 5 روز و در بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس رسانه‌ای شد.وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در این بیانیه با بیان اینکه این قایق که تحت مالکیت «سیل بحرین» قرار دارد،اعلام کرد که این قایق از بحرین عازم دوبی بوده که توسط نیروهای دریایی ایران متوقف شده است.

منابع دولتی انگلیس نام این 5 نفر را اولی اسمیت، سم بوشر، لوک پورتر، اولیور یانگ و دیو بلومر اعلام کردند. منابع ایرانی نام این افراد را تا‌کنون اعلام نکرده‌اند.

موضع دولت

پس از دستگیری این 5 انگلیسی، اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد درباره 5 ملوان انگلیسی تازه‌وارد به آب‌های ایران گفت: درصورت اثبات سوء نیت این افراد، برخوردی جدی و قاطع با آنها صورت خواهد گرفت.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس اما ضمن ابراز امیدواری برای رفع مشکل این افراد، از برقراری ارتباط با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و سفیر انگلیس در ایران با وزارت امور خارجه خبر داد.

او گفته بود که بعدازظهر 25 نوامبر – روز وقوع حادثه - نیز مسئولان وزارت خارجه انگلیس ضمن تماس با مقامات ایرانی، در جریان این واقعه و تحولات آن قرار گرفتند و خواستار گفت‌وگو با منوچهر متکی در این باره شدند.

طبق روال عادی

ساعاتی پیش از آزادی ملوانان بازداشت‌شده، خبرهایی غیررسمی و تایید نشده درباره گفت‌وگوی وزیران خارجه ایران و انگلیس در رسانه‌ها منتشر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تماس تلفنی وزیر خارجه انگلیس و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تماس و رایزنی‌های وزرای خارجه کشورها طبق روال معمول و به‌طور مستمر صورت می‌گیرد.

رامین مهمان‌پرست، در پاسخ به این سؤال که آیا در این تماس پیرامون افراد انگلیسی گفت‌وگو صورت گرفته، خاطر نشان کرد: این موضوع نیز مطرح شد و وزیر خارجه ایران نیز در این باره گفت که اینگونه مسائل معمولا در مرحله اولیه توسط مقامات محلی مورد رسیدگی قرار گرفته و طبق روال جاری آنان اقدام می‌کنند.کمتر از نیم‌روز پس از اظهارات مشایی و ساعاتی پس از سخنان مهمان‌پرست، ملوانان انگلیسی آزاد شدند.

کد خبر 96623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز