همشهری آنلاین: وزیر راه و ترابری امروز از پروژه آزادراه خرم آباد ـ پل زال به عنوان بزرگترین پروژه راهسازی کشور قسمتی از کوتاه ترین مسیر زمینی بین خلیج فارس و دریای خزر بازدید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، حمید بهبهانی در این بازدید تصریح کرد: پروژه آزادراه خرم آباد ـ پل زال همتراز آزادراه تهران ـ شمال است و مسیر این آزادراه از تپه های ماهوری و کوه های زاگرس عبور می کند.

وی اظهار داشت: آزادراه 104 کیلومتری خرم آباد ـ پل زال دارای 5 کیلومتر تونل، 14 پل بزرگ و 270 پل کوچک است و قرارداد این پروژه در اواخر سال 84 در دولت نهم بسته شده است.

وزیر راه و ترابری بیان کرد: ارتفاع آزادراه از سطح دریا در نقطه آغاز پروژه 1200 متر، در نقطه اوج واقع در کیلومتر 21 حدود 1756 متر و در انتهای مسیر حدود 330 متر است.

وی تأکید کرد: راه موجود خرم آباد ـ پل زال به طول حدود 165 کیلومتر یکی از گلوگاه های ارتباطی شمال ‌ ـ جنوب و به عبارت دیگر راه ارتباطی تهران ـ بندر امام(ره) است که رفت و آمد وسایل نقلیه باری و مسافری در این مسیر با مشخصات هندسی آن به کندی صورت می گیرد.

بهبهانی یادآور شد: احداث آزادراه خرم آباد ـ پل زال علاوه بر تسهیل ترافیک و تأمین ایمنی رفت و آمد وسایل نقلیه، به دلیل کوتاه شدن راه به طول 60 کیلومتر صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت بوجود می آورد.

وی ا‌ظهار داشت: آزادراه خرم آباد ـ پل زال از طریق مشارکت وزارت راه و ترابری و بخش خصوصی به نسبت برابر احداث می شود که سرمایه گذاری و سود طرف مشارکت در طول دوران بهره برداری از طریق عوارض عبور از وسایل نقلیه به مدت تقریبی 25 سال مستهلک خواهد شد.

وزیر راه و ترابری تأکید کرد: با توجه به اینکه در دوران برداشت سرمایه، نگهداری از آزادراه بر عهده طرف مشارکت می باشد از این طریق نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای می شود.

بهبهانی در بازدید از پروژه آزادراه خرم آباد ـ پل زال خاطرنشان کرد: احداث این آزادراه تأثیر زیادی در بهره برداری از ظرفیت کامل بندر امام (ره) دارد و با تکمیل محور بندر امام ـ تهران ـ بندر انزلی ـ‌ تبریز ـ بازرگان کوتاه ترین مسیر زمینی بین خلیج فارس و دریای خزر، بین بندر امام و کشورهای سواحل غربی و شرقی دریای خزر و کوتاه ترین مسیر زمینی بین بندر امام و کشور ترکیه از طریق مسیر آزادراه خرم آباد ـ پل زال ایجاد خواهد شد.

کد خبر 96509

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز