سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: وزیر راه و ترابری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب تلویزیون در تشریح علل ناتمام بودن راه آهن اصفهان- شیراز و بهره‌برداری تدریجی آن،

این پروژه را به اتومبیلی تشبیه کرد که نیازمند آب‌بندی بوده و ابتدای بهره‌برداری قادر به حرکت با سرعت بالا نیست. حمید بهبهانی همچنین آب بندی شدن این خط‌آهن، جاسازی و مقاوم‌سازی‌ مسیر و بهره‌برداری تدریجی را علت تعداد کم سفرها در این مسیر قلمداد کرده و از تاثیرگذاری مسائل سیاسی بر روند اجرای این پروژه یاد کرد. وزیر راه البته اجرای طرح آزادراه تهران-شمال را نیز مشروط اعلام کرد.

1- شیوه برخورد وزیر راه و ترابری بیش از آنکه ناشی از دیدگاه‌های کارشناسی بهبهانی باشد متکی بر اصول روان‌شناسی و فرافکنی مشکلات مبتلا‌به این بخش است.

2- بهبهانی در حالی از تاثیر مسائل سیاسی بر کندی اجرای راه آهن اصفهان- شیراز یاد کرده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شیوه جدید «بهره‌برداری تدریجی» از پروژه‌های صنعت حمل‌ونقل که در زمان وزارت وی بر بخش راه و ترابری حکمفرما شده ناشی از جهت‌گیری‌های سیاسی و تبلیغاتی بوده و گر نه بسیاری از پروژه‌هایی که به‌صورت نیم‌بند افتتاح شده تا اتمام مراحل تکمیلی فاصله بسیار دارد.

3- دیدگاه اخیر وزیر راه و ترابری در مورد آزاد راه تهران- شمال نیز حاکی از همین شیوه نگرش است، وی که پیش از این بارها وعده اتمام پروژه مذکور تا پایان سال 91 را مطرح کرده بود اکنون با مشروط کردن بهره‌برداری از این پروژه تا پایان دوران دولت دهم به انجام سریع مراحل مناقصه و سرمایه‌گذاری در قطعه‌های آزاد‌راه و رفع مشکلات موجود تلاش کرده تا وجود مشکلات ساختاری در بهره‌برداری از این پروژه را با وجود تغییر مداوم پیمانکاران و تشکیل‌ کار‌گروه‌های ویژه کمرنگ‌ سازد.

4- بهتر نیست وزیر راه و ترابری با ریشه‌یابی مشکلات گریبانگیر اجرای پروژه‌های صنعت حمل‌ونقل که متاثر از سوء مدیریت و نظارت بر اجرای اصولی و بموقع پروژه‌های این بخش یا واگذاری اینگونه پروژه‌های ملی به شرکت‌های توانمند بین‌المللی و داخلی است، به چاره‌جویی برای جلوگیری از تکرار چنین سرنوشتی در سایر طرح‌های بخش راه و ترابری بپردازد و وعده‌های غیرقابل تحقق را مطرح نسازد؟

کد خبر 94952

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز