همشهری آنلاین: پس از کاهش شدید قیمت سهام بورس‌های دبی و ابوظبی در روز دوشنبه، دولت امارات متحده عربی اعلام کرد

بدهی‌های شرکت دبی ورد که ناتوانی آن در پرداخت طلب طلبکاران عامل بحران مالی هفته قبل در این امارات شد، را تضمین نمی کند.

به گزارش بی بی سی، از ارزش سهام در بازار بورس دوبی 3/7 درصد کاسته شد و در ابوظبی قیمت سهام 3/8 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش یک روزه بهای سهام در ابوظبی است.

در اولین روز معاملات، پس از درخواست دوبی برای تعویق بازپرداخت بدهی کلان شرکت دولتی دوبی ورلد، ارزش سهام در بازارهای دوبی و ابوظبی به شدت سقوط کرده است.

سهام های ساختمانی و مالی در دوبی 10 در صد و سهام شرکت دوبی ورلد 15 درصد ارزش خود را از دست داد.

درخواست شرکت خانه سازی نخیل، مبنی بر تعلیق خرید و فروش بخشی از اوراق قرضه اسلامی این شرکت نیز به کاهش ارزش سهام کمک کرد.

سقوط بهای سهام یک روز پس از تعطیلات چهار روزه مذهبی در دوبی اتفاق افتاده است.

در جریان این تعطیلی شرکت سرمایه گذاری دوبی ورلد، که تحت کنترل دولت دوبی قرار دارد درخواست تمدید مهلت بازپرداخت حدود 60 میلیارد دلار از بدهی هایش را کرده بود.

با این حال وزیر دارایی امارات روز دوشنبه در پی سقوط شدید قیمت سهام اعلام کرد" طلبکاران فکر می کنند شرکت ورلد بخشی از دولت است در حالی که این صحیح نیست" و طلبکاران باید بخشی از مسئولیت وام دادن به این شرکت را بپذیرند.

استفانی فلاندرز، تحلیلگر اقتصادی بی بی سی می گوید وضعیت دوبی به سرمایه گذاران هشدار می دهد که حتی خرید اوراق قرضه دولتی که تضمین شده به نظر می رسد، ممکن است بی خطر نباشد.

در حالی که از بهای سهام در بازارهای مالی خاورمیانه کاسته شده، این کاهش در بازارهای مالی شرق آسیا که امیدوارند بحران بدهی های دوبی به بازارهای دیگر کشیده نشود، تاثیری نگذاشته است.

روز پنجشنبه، 26 نوامبر (5 آذر)، دولت دوبی از طلبکاران شرکت سرمایه گذاری و ساختمان سازی دوبی ورلد، که یک شرکت متعلق به دولت است، درخواست کرده بود مطالبات خود از این شرکت را به مدت شش ماه به تعویق اندازند.

رکود اقتصادی جهانی بر اقتصاد دوبی، که دومین شیخ نشین بزرگ عضو امارات متحده عربی است، تاثیر عمیق گذاشته به خصوص اینکه این شیخ نشین سرمایه گذاری های هنگفتی را در بخش ساختمان صورت داده و به یکی از قطب های عمده سرمایه گذاری بین المللی در این بخش تبدیل شده بود.[حد و مرز بلند پروازی‌های دبی ]

کد خبر 96427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز