گروه اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بازسازی و نوسازی 15 درصد خانه‌های بهداشت در سراسر کشور تا پایان امسال خبر داد.

کامران باقری لنکرانی همچنین در خصوص متمم بودجه سال جاری نیز گفت: ‌در حال حاضر حدود 400 میلیارد تومان اعتبار در متمم برای وزارتخانه در نظر گرفته شده،‌ در حالی که کسری بودجه وزارتخانه فقط برای حقوق و مزایا حدود 600میلیارد تومان است.

وی با اشاره به سهم 4میلیارد تومانی وزارت بهداشت از بودجه اختصاص یافته توسط دولت به فعالیت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای، اذعان داشت: با صرف این اعتبار برای تقویت آمادگی در راستای پیشگیری از بیماری‌های اپیدمی، به تعداد کافی لوازم قرنطینه‌ای و داروهای درمانی و پیشگیری نیز در سراسر کشور موجود است.

باقری لنکرانی در ادامه از سفارش تهیه واکسن آنفلوآنزای پرندگان خبر داد و خاطرنشان کرد: این واکسن در حال وارد شدن به بازار تجاری است و این در حالیست که واکسن آنفلوآنزای انسانی موجود در بازار هیچ فایده‌ای برای آنفلوآنزای پرندگان ندارد، ولی به افراد اعزامی به مناسک حج توصیه می‌شود حتماً این واکسن را دریافت کنند.

وزیر بهداشت همچنین با بیان این که از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 20 میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت از عوارض سیگار حاصل شده است، در این باره توضیح داد: در ذیل بند ط تبصره 14 قانون بودجه سال جاری اعتباراتی از عوارض سیگار در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شده و امیدواریم با انجام مذاکرات، این اعتبارات را از هزینه‌ای به تملک دارایی تبدیل کنیم و در راستای بازسازی واحدها و خانه‌های بهداشت هزینه کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص سرنوشت افراد متقلب در آزمون دستیاری پزشکی سال ۸۲ به «بازتاب» گفت: تاکنون ۲۰ نفر از کسانی که تقلب آنان قطعیت یافته را اخراج کرده‌ایم و چنانچه مدارکی در خصوص تقلب افراد دیگر به وزارت بهداشت ارایه شود، قطعاً با آنها برخورد خواهیم کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سؤالی درباره حذف طرح پرستاران متأهل زن گفت: من چنین وعده‌ای نداده‌ام و نمی‌توان این طرح را حذف کرد؛ زیرا حدود ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان پرستاری خانم هستند که اگر طرح برای خانم‌های فارغ‌التحصیل حذف شود، با مشکل کمبود پرستار، بویژه در مناطق محروم روبه‌رو می‌شویم.

وزیر بهداشت درباره ارزشیابی مدارک دانشجویان پزشکی خارج از کشور نیز گفت: وزارتخانه در این خصوص در تلاش برای تهیه طرحی است تا روند موجود را تسهیل کند، که ابتدا طرحی توسط اداره مربوطه تهیه شد، ولی چون هدف را تأمین نمی‌کرد، قرار شد تا کار بیشتری در این راستا انجام شود.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که ارزشیابی مدارک، کاری بسیار مهم و مستلزم دقت زیاد است؛ زیرا نمی‌توان به سلامت مردم خدشه وارد کرد.

از سویی باقری لنکرانی در گفت و گو با فارس و در پاسخ به این سؤال که مبلغ یارانه دارو و اعتبارات درمان بیماران خاص باید در دست کدام دستگاه باشد، توضیح داد: خیلی مهم نیست که این اعتبارات در اختیار وزارت بهداشت باشد یا وزارت رفاه، مهم این است، مدیریت واحدی در خدمت رسانی به این بیماران حاکم باشد و مشخص باشد که چه کسی پاسخگوست و اعتبارات نیز باید در اختیار دستگاهی که پاسخگویی به بیماران را به عهده می‌گیرد، قرار گیرد.

وزیر بهداشت گفت: در زمان حاضر وزارت بهداشت پاسخگوی کمبود داروی بیماران است و نمی‌شود، پاسخگویی را از وزارت بهداشت بخواهند و بودجه در جای دیگری باشد. وی ادامه داد: هنوز هیچ تفاهمی بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه در مورد اعتبارات بیماران خاص در سال آینده انجام نشده است، اما احتمالاً مانند امسال این مسأله در شورای عالی رفاه و در حضور رئیس جمهوری تصمیم گیری می‌شود.

به گفته وی با توجه به اینکه وزارت بهداشت مسئول تأمین دارو در کشور است در شورای عالی رفاه تصمیم‌گیری شد که یارانه دارو در سال 85 نیز در اختیار این وزارتخانه باشد.

کد خبر 9632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز