همشهری آنلاین-رابعه تیموری: انگار رنگ و نقشی که روی زخمها و دملها پاشیدهاند، حرفهای بغضآلود هنرمند را در لفافه پیچانده تا تماشاگر وقتی تصاویر قابهای آویخته به سینه گالری ایرانشهر را تماشا میکند، با دیدن آوار پای دیوارهای فروریخته و دلگیری آسمان خاکستری دلش نلرزد. نمایشگاه هنری «فست فوروارد ٦» برپا شده تا در روزهای پرفشار و استرس پساجنگ از «تجربه مفهوم تاب آوری» بگوید، اما حرفهای تلخ هنرمندانش رنگی و پر از حس و حال خوب است:
خوشامدگویی به سبک ایرانشهریها
باید حیاط سرسبز و پرگل و بته «خانه ایرانشهر» را پشت سر بگذاری تا به سالن گالری برسی، اما پیش از آن که وارد آن شوی نگاههای سرشار از زندگی پسران نوجوانی که پشت در شیشهای گالری ردیف شدهاند تو را به طرف خود میکشانند. این پسران شاگردان سجاد گمار هستند وآقا معلم هنرمندشان در پسزمینه عکس دستهجمعی شاد آنها خانهای در حال آوار را به تصویر کشیده است. شاخههای ترد و پر از جوانهای که از لابه لای درز و ترکهای این خانه ویران به بیرون سرک کشیدهاند، امید نشسته در نگاه پسران نوجوان را بیشتر به رخ میکشد.
کنار در ورودی سالن هنرمندان بداههپردازی روی سن هستند که برای شنیدن قهقهه تماشاچیان مسخ شده معرکه خود تا سر حد جنون در حال ادا اطوار هستند. نوید ظفر برای خلق این معرکه رنگ سرخ را خشن و دست و دلباز روی بوم پاشیده است.
بعد از این سن فضای داخل گالری شروع میشود که کنار هم نشستن رنگها و طرحهای مختلف روی دیوارهای آن پازلی مصور و چندوجهی را به وجود آورده است.

بوفهای شام آخر
اولین قطعه این پازل یکی از آثار رنگوروغن محمد کیوان است که در قاب آن فروشگاهی ویران به تصویر کشیده شده است. پشت پنجرههای فروشگاه که تابلوی برندهای پر آوازه صنعت پوشاک کشورهای عربی و اروپایی بر سر در آن نقش بسته، مانکنهای برهنه به چشم میخورند و بر فراز شانه یکی از مانکنها بوفی سفید به تماشای دنیایی فراتر از این مخروبهها ایستاده است.
در تابلوی دیگری که اثر سیامک فیلی زاده است جای حواریون هم سفره عیسی مسیح در تابلوی شام آخر را مردانی فربه و شکمباره گرفتهاند که سفره پر نعمت پیشرویشان هم به میز سالن غذاخوری صومعه سانتا ماریا دله گرتزیه شباهتی ندارد.
در اثری دیگر. رضا بهاروند با ترسیم خطوطی بینظم و درهم بر روی دورنمای شهری آرام، آوار شدن حوادث بر جریان زندگی را روایت میکند. نمای این شهر خاکستری پسزمینه تصویر رژ لب قرمز رنگ جیغی است که با اکلیل به وجود آمده و با ثبتنام یکی از شهیرترین طراحان مد ایتالیایی بر روی جعبه زردرنگ کنار آن تناقضهای دنیای امروز را به چالش میکشد.

روزنامههای مصور و خاتم کاریهای نفیس
در میان تابلوهای رنگوروغن و پاستل و مداد گالری، خاص بودن تابلوی چاپ سیلک اسکرین فرشید داوودی به خوبی نمایان است. او با روی هم انباشتن و فشرده کردن تلی روزنامه تابلوی کاهی رنگ چشم نوازی خلق کرده که از تراوش جوهر سیاه رنگ به سطح صفحات منفذدار کودکی حیران و بیقرار بر سطح صفحات منفذدار روزنامهها نقش بسته تا نماد نسل خسته از اخبار و روایتهای سیاه باشد.
تابلوهای نقاشی تنها آثاری نیستند که در گالری به نمایش درآمدهاند و پاهای روان برجا مانده از قوی صورتی بیسر و تنهای که الناز رحیمپور از ترکیب پاپیه ماشه و رزین و فایبرگلاس پدید آورده، یکنواختی فضای گالری را شکسته است. آثار خاتم کاری مهدی شیراحمدی هم این تنوع را قوت بخشیدهاند و ستون محراب مانند و گوی چندوجهی که از چوب و فلز تراشیده، در میان تابلوهای نقاشی جلوهای فاخر دارند.
فیگورهای دفرمهای هم که نگین باقری از جنس برنز تراشیده، به آدمهای وهمزدهای شباهت دارند که برای به حرکت واداشتن تن کرختشان باید بهسختی تقلا کنند.

فست فوروارد یک، ٢... ٦
فست فوروارد ٦ با موضوع «در تابآوری بحران»در گالری ایرانشهر برگزار شده و در این نمایشگاه حدود ٢٠ هنرمند آثار خود با موضوع شرایط انسانها در بحرانهای هویتی، بلایای طبیعی، جنگ و... عرضه کردهاند، اما در ۵ نمایشگاهی که پیشازاین و ذیل نام فست فوروارد برگزار شد، هنرمندان بدون محدودیت در موضوع و رویکرد خلق اثر، در اینرویداد هنری شرکت کردند تا به همین بهانه پذیرای مخاطبانشان در گالری ایرانشهر باشند.
نام خلاقانانه ای که «علیرضا عبادیان» و دیگر گردانندگان گالری ایرانشهر برای اینرویدادهای هنری دنبالهدار انتخاب کرده اند،به عملکرد رایج در پخشکنندههای رسانهای اشاره دارد که بهکاربر اجازه میدهد بخشهای ناخواسته یک ویدیو یا صوت (مانند تبلیغات یا بخشهای خستهکننده) را بهسرعت رد کند و به بخشهای مورد نظر خود برسد.... فست فوروارد٦ جمعه ٢٠ تیرماه افتتاح شده و تا دوشنبه ٣٠ تیر دایر است....
نظر شما