گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: 51 درصد بزهکاران زیر 18سال در کانون اصلاح و تربیت، دانش‌آموزان اخراجی هستند.

 پیش از این نیز اعلام شده بود که مسئولان پس از اخراج دانش‌آموزان معتاد، می‌گویند: دانش‌آموزان معتاد نداریم. به گفته رئیس انجمن علمی اولیا و مربیان، آمار بزهکاران زیر 18 سال، کم‌کاری معلمان و اولیای مدارس را نشان می‌دهد و انجمن اولیا و مربیان باید به‌دنبال حل این معضلات باشد.

غلامعلی افروز، در گرد‌همایی سالانه کارشناسان مسئول انجمن‌های اولیا و مربیان اظهار کرد: حضور کودکان 6 تا 11 سال در مدارس نسبت به تعداد کل آنها، 2 درصد کمتر است، پس باید جست ‌و‌جو کنیم که این 2درصد کجا هستند. 

وی با انتقاد از دشواری دروس دوره راهنمایی که به ترک تحصیل دانش‌آموزان می‌انجامد، گفت: حضور نوجوانان 11 تا 14‌ساله در مدارس نسبت به تعداد کل آنها 13 درصد کمتر است.

رئیس انجمن علمی اولیا و مربیان بر این باور است که علت اصلی اخراج از مدرسه مشکلات شناختی و نامتناسب بودن هوش بچه‌ها با ضریب دشواری دروس است. همچنین باید موضوع تکالیف منزل دانش‌آموزان، کارشناسی و حل شود. وی پیشنهاد کرد که نیمی از بودجه وزارت ارشاد به آموزش و پرورش اختصاص یابد؛ زیرا اگر وزیر ارشاد به‌دنبال انجام فعالیت فرهنگی است، این امر را باید در آموزش و پرورش انجام دهد.

می‌گویند دانش‌آموزان معتاد نداریم

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز اخیرا با انتقاد از آموزش و پرورش اعلام کرد: متأسفانه آموزش و پرورش هر دانش‌آموزی را که معتاد شد اخراج می‌کند، پس از آن می‌گویند هیچ دانش‌آموز معتادی نداریم. به همین دلیل معتادان از دانش‌آموزان ترک تحصیلی هستند. 

به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: ریزش تحصیلی دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین عوامل گرایش به اعتیاد است. عمده معتادانی که پس از ترک تحصیل یا مردودی به اعتیاد گرایش پیدا کرده‌اند در سنین دوره دبیرستان هستند.

علل‌ و عوامل‌ مؤثر در بزهکاری‌

علت‌ بروز بزهکاری‌ معمولاً علت‌ واحدی‌ نیست‌ بلکه‌ همیشه‌ عواملی مانند شرایط خانوادگی، محیط آموزشی، نقش همسالان و وضعیت اقتصادی - اجتماعی، دست‌ به‌ دست‌ یکدیگر داده‌ و موجب‌ بروز بزه‌ می‌شوند.

بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد وقتی‌ که‌ در جامعه‌ای‌ ثبات‌ و پایداری‌ اجتماعی‌ حاکم نباشد، میزان‌ بزهکاری‌ رو به‌ افزایش‌ می‌گذارد.مدرسه پس از خانواده، نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی کودکان و نوجوانان دارد و از عوامل مهم تربیتی و سازنده معیارها و ارزش‌های ذهنی و اندیشه و راه و روش کودکان و نوجوانان در جامعه به شمار می‌رود.

کارشناسان بر این باورند که عوامل مختلفی موجب بزهکاری نوجوانان می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارت است از: سوء مصرف مواد، بزهکاری، ترک تحصیل، شکست تحصیلی در دوره دبستان و راهنمایی، نداشتن تعهد نسبت به مدرسه، بدرفتاری در مدرسه، فرار از مدرسه، جابه‌جایی مدرسه. از طرفی وجود مشکلاتی‌ در مدرسه‌ با بزهکاری‌ رابطه‌ بالایی‌ دارد.

نوجوانانی‌ که از نظر درسی ضعیف‌ هستند در مدرسه دنبال‌ دانش‌آموزانی‌ مانند خودشان‌ می‌گردند. از این‌رو احتمالا دست‌ به‌ کارهای‌ ضد‌اجتماعی‌ می‌زنند و حتی یکدیگر را برای‌ این‌ کارها تشویق‌ می‌کنند.

حذف از مدرسه عامل بزهکاری

به گفته مسئولان آموزش و پرورش، پوشش تحصیلی در کشور ما هم‌اکنون حدود 99درصد است اما اینکه چه تعداد دانش‌آموز وارد مدرسه شدند مهم نیست. اینکه آیا همه این دانش‌آموزان به تحصیل ادامه می‌دهند مهم است. یک کارشناس آموزش و پرورش تاکید کرد: بسیاری از بزهکاری‌ها نتیجه حذف دانش‌آموز از مدرسه است.

با آنکه براساس اعلام نهضت سواد آموزی یک میلیون و 800 هزار کودک و نوجوان 6 تا 16 ساله از تحصیل باز مانده‌اند ولی معاون مدیرکل دفتر خلاقیت و نوآوری ابتدایی آموزش و پرورش به مهر گفت که پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی‌ 100درصد است.

مرتضی شکوهی اظهار کرد: «جمع‌آوری آمار کودکان بازمانده از تحصیل، وظیفه آموزش و پرورش نیست» و سازمان ثبت احوال هرساله آمار کودکان در سن تحصیل را ارائه می‌کند.  براساس سرشماری سال 1385، 348 هزار کودک 6 تا 9 ساله لازم‌التعلیم و 263 هزار نوجوان 10‌تا‌16 ساله به مدرسه نرفته و از تحصیل بازمانده‌اند.

از سوی دیگر جاوید سبحانی، عضو هیأت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره آمار کودکان بازمانده از تحصیل به مهر گفت: آمار مربوط به سرشماری سال 1385 قدیمی است و قطعاً تعداد کودکان بازمانده از تحصیل طی این سال‌ها افزایش یافته است.

نقش ترک تحصیل در بزهکاری

تحقیقات نشان می‌دهد که بین شکست تحصیلی، فرار از منزل و مدرسه و میزان آسیب‌های اجتماعی، رابطه معناداری وجود دارد. دانش‌آموزانی که در یکی از دوره‌های تحصیلی با شکست مواجه می‌شوند شانس‌شان برای موفقیت‌های بعدی در زندگی کاهش می‌یابد.

معمولاً افراد شکست خورده و ناکام مدارس به افراد بیکار و سربار جامعه مبدل می‌شوند و احتمال روی آوردن این افراد به بزه زیاد می‌شود.دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر معتقد است «ریزش تحصیلی» مشکل بزرگی است که آموزش و پرورش باید آن‌را حل کند؛

چراکه ترک تحصیل عامل مهمی در گرایش دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده به اعتیاد است. بهروز سلطانی، کارشناس آموزش و پرورش در این باره معتقد است که نظام آموزشی کشور باید منعطف شود. امروزه در جوامع پیشرفته، دانش‌آموز هیچگاه مردود نمی‌شود، بلکه نظام آموزشی باید خود را منعطف کند تا تفاوت‌ها را بپذیرد. به این ترتیب موقعیت‌ها و فرصت‌های آموزشی برای دانش‌آموز تغییر می‌کند.

وی افزود: نظام آموزشی کشور ما خنثی است. براساس ارزشیابی‌‌ها اگر دانش‌آموز نمره نگیرد، حذفش می‌کنیم در حالی که باید موقعیت جدیدی را ایجاد کنیم. دانش‌آموزان با هم متفاوت هستند و هر کسی باید به سهم خودش از موقعیت‌ها استفاده کند.

کد خبر 96119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز