چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۹
۰ نفر

مریم رضازاده: دعا درخواست حاجت از خداوند برای خود و یا دیگری است. حافظ می‌گوید: یارب دعای خسته‌دلان مستجاب کن.

دکتر آلکسیس کارل نیز می‌گوید:«نیایش اصولا کشش روح به سوی کانون غیرمادی جهان است.»

در ایام مصادف با روز دعا و نیایش، حجت‌الاسلام مجتبی جان‌نثاری مدرس حوزه و کارشناس امور دینی درخصوص مهم‌ترین اثرات اجتماعی و فردی دعا و در گفت‌وگو با همشهری جمعه این سؤال پاسخ داده‌ است به که در شرایط قضا و قدری دعا چه لزومی دارد.

حجت‌الاسلام مجتبی جان‌نثاری، مدرس حوزه و کارشناس امور دینی درخصوص مهم‌ترین اثرات اجتماعی و فردی دعا به خبرنگار همشهری جمعه گفت: دعا یکی از طرق ارتباط بنده با خداوند متعال است و یکی از عباداتی است که سبب تقویت ایمان، رشد امید، بالا رفتن روحیه توکل و اعتماد به خداوند متعال می‌شود.

وی افزود: کسانی که انس با دعا دارند نوعا در زندگی‌شان امیدوار هستند و احساس پشتوانه می‌کنند و کمتر احساس ناامیدی و شکست در وجودشان پیدا می‌شود. وی با بیان اینکه دعا سلام مومن است، ادامه داد: دعا گاهی توام با اشک و زاری مومن است و درواقع وسیله دفع بلایا و جلب رحمت و امید و فیض خدا و راه توجه او به بنده است.

حجت‌الاسلام جان‌نثاری گفت: خداوند رزقش را برای همه بندگان و بلکه همه آفریدگان قرار داده است لکن توجه ویژه و الطاف خاص او مخصوص کسانی است که اهل دعا هستند و به درگاه خدا تضرع دارند.

وی با بیان اینکه خداوند بنده‌ای را تحویل می‌گیرد که اهل دعا و تضرع باشد گفت: دعا به رشد ایمان در فرد منجر می‌شود و این فرهنگ باید در جامعه رواج پیدا کند به گونه‌ای که در سال‌های اخیر نیز در جامعه و محافل مختلف رونق بسیاری داشته است.

 دعاهای داوودی

این کارشناس مسائل دینی یکی از مجموعه‌های زیبا در زندگی انبیا و اولیا را، مقام دعا دانست و افزود: در تاریخ و در تفسیر آیات می‌بینیم از جلوه‌های مهم داوود پیامبر، بحث دعا و ارتباط با پروردگار بوده است.

یعنی در اوج مقام حکومت و پیشوایی امت و اوج اقتدار و بهره‌مندی از ثروت و قدرت بسیار به درگاه الهی پناه می‌برد و از او کمک می‌خواست. وی در ادامه از جمله دعاها و مناجات‌های مهم و معروف در دین اسلام را دعای حضرت علی(ع) و دعای امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه ذکر کرد و گفت: دعای بسیار عمیق و زیبای عرفه امام حسین(ع) یک اقیانوس معرفت از خداشناسی، خودشناسی، شناخت نعمت، شکر نعمت و چگونگی سخن گفتن با خداوند است.

وی با بیان اینکه دعای عرفه امام حسین(ع) در سنوات اخیر جایگاه خودش را در امت ما پیدا کرده است، افزود: در روز عرفه در مساجد، هیات‌های مختلف و در اجتماعات گوناگون آقایان و بانوان دعای عرفه امام حسین(ع) را زمزمه می‌کنند و این دعا، دعای بسیار زیبا و دارای معارفی ارزشمند و برخی از عبارات و دعاهایش منحصر به فرد است.

 دعا و قضا و قدر

این کارشناس مسائل دینی در پاسخ به این سوال که اگر به قضا و قدر معتقد هستیم نقش دعا در این زمینه چیست، گفت: قضا و قدر آنگونه‌ای که برخی تصور می‌کنند نیست و آنگونه نیست که غیر قابل تغییر باشد زیرا مقدرات ما براساس رفتار، گرفتاری‌ها و چینش اعمال ما تنظیم می‌شود. لذا عمل خیر می‌تواند برای ما تقدیر خیر در پی داشته باشد و عمل شر نیز می‌تواند برای ما تقدیر شر در پی داشته باشد

. وی تصریح کرد: یکی از اعمالی که می‌تواند در مقدرات آینده ما نقش‌آفرین باشد، دعاست و لذا در روایات داریم که دعا بلا را از شما دفع می‌کند، حتی اگر این بلا مقدر محکم شده باشد، اسلحه دعا بر او چیره می‌شود.وی گفت: دست خدا برای استجابت دعای بنده‌اش باز است و هیچ چیز نمی‌تواند دست خدا را ببندد.

همانگونه که در قرآن نیز ذکر شده است که خداوند دو دستش باز است و چون دست پروردگار باز است ما در هر شرایطی باید از خدا استمداد بطلبیم و تضرع کنیم، خواهش کنیم و امیدوار باشیم که خواسته ما مورد عنایت خداوند قرار می‌گیرد.

همشهری جمعه

کد خبر 96104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز