چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵
۰ نفر

مهدی محمدی: آن روز را به یاد بیاور... روزی که آقای معلم،گچ سفید را در دل تخته سیاه کلاس رقص داد و لحظه‌ای بعد جمله‌ای روی تخته سیاه نقش بست که معمولا کلاس پنجمی‌ها آشنایش بودند.

 موضوع انشای همه بچه‌هایی بود که کمی بزرگتر می‌شدند و احتمالا حالا می‌توانستند بگویند بسیج چیست و بسیجی کیست؟ موضوع چقدر راحت بود برای پسربچه کلاس پنجمی. و ناگهان داستان شروع می‌شد و موضوع انشا از نگاه بچه‌های معصوم نگاشته می‌شد.

امروز پس از سال‌ها گذر از کوچه‌های کودکی، وقتی درگیر اتفاقات بی‌شمار می‌شوی و ذهن خود را به مبانی ایسم‌ها و آیین‌های متعدد می‌آمیزی و جامعه شناسی و مردم‌‌شناسی را زیرو رو می‌کنی، تازه یاد کلاس پنجم می‌افتی. موضوع همان بود و تعریف از بسیج و بسیجی نیز با همان طراوت و سادگی باید نگاشته می‌شد.

 پس بچه کلاس پنجمی درست نوشته بود و حالا بعد این همه سال تو هم به همانی می‌رسی که او در انشایش نوشته بود.

با همان طراوت و با همان سادگی و با اتکا به حرف‌های رهبری که بنیانگذار انقلابی بزرگ بود: بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد و بسیجی شاخ و برگ درختی است که با ایثار و فداکاری تمام مجاهدان از صدر اسلام تاکنون پیوسته مراقبت شده تا بوی دل انگیز آن بهار صلح و امنیت را برای میهن اسلامی‌مان به ارمغان بیاورد و بسیجی بر بالای آن حدیث عشق را سروده است ...

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش برگلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند و بسیجی دانش آموخته مکتبی است که فارغ التحصیلان آن در جنت رضوان سکنی گزیده و ثمره رشادت‌های خود را در لقاء پروردگار خویش یافته‌اند ....

بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند ....بسیج لشگر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده‌اند.

صمیمیت و سادگی اولین انشای کلاس پنجم خیلی خوب می‌توانست بسیج را معنا کند و از بسیجی بودن حرف بزند. سطر بعد نوبت به حرف‌های جدی‌تر می‌رسید. تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقینا از برکات و الطاف خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. چرا‌که اگر بسیج نبود در دفاع مقدس نمی‌توانستیم در برابر دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کنیم. و سطر بعدی تعریفی از بسیجی می‌آمد.

دست هایی کوچک باید کلماتی بزرگ می‌نگاشتند. با همان سادگی و با همان طراوت: بسیجی کسی است که شور و شعور را در هم آمیخته و پیوندی ناگسستنی با مولای خوبان دارد که در قالب زمان، محدود نشده و همچنان ادامه دارد.

تا زمانی‌که کشور محتاج امنیت است، حضور بسیج و بسیجی لازم و ضروری است و هیچ کشوری در هیچ زمانی بدون امنیت نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. بسیج یک نیروی مردمی است و به طبقه خاصی تعلق ندارد، بسیجی را می‌توان در هر قشری از اجتماع جست‌وجو کرد و یافت. ...

موضوع انشا به پایان خود نزدیک می‌شد و تو در تب وتاب آخرین سطرها دنبال یک نمره 20می‌گشتی. اما انشاء درسی بود که نمره ٢٠ کم داشت. و تو فکر می‌کردی آنقدر باید در مورد بسیجی بودن خوب بنویسیم که به ٢٠ نزدیک‌ شویم.

 راست می‌گفتی اگر ٢٠ می‌گرفتی یعنی به نهایت موضوع انشا رسیده بودی. اما بعضی موضوعات نهایت ندارند. تازه باید بمانند تا فرهنگ شوند و بمانند برای فردا و فرداهای دور و نزدیک. امان از دست این آقا معلم با این انشای سختش.

سال‌ها از آن تاریخ گذشته و تو وقتی انشای آن روزگار را می‌خوانی و به سال‌های درآمیختن با علم و دانش  نوین می‌اندیشی، تازه می‌فهمی که همان نوشته‌های صمیمی، بهتر جواب می‌دهد تا بگویی بسیج چیست و بسیجی کیست. البته حالا کمی هم به دغدغه‌هایت اضافه شده است.

این که چگونه می‌توانی آن همه خوبی‌های نگاشته شده در انشای کلاس پنجم را همچنان زنده نگاه داری. این، دغدغه تو و همه آنهایی است که ارادتی به این نام دارند و دل سپرده‌اند با نام بسیج و بسیجی.

تاریخچه پیدایش بسیج

حالا که آن روزها را به یاد می‌آوری کمی باهم به عقب‌تر برمی‌گردیم و به سابقه موضوعی می‌پردازیم که عنوانی مقدس برای جامعه است و برای حفظ آن، وظیفه سنگینی بر دوش مسئولین.

در گشت و گذارها به مطالب جالبی رسیدم. می‌گویند از دیدگاه تاریخ، سابقه بسیج به بیداری قوم بنی اسرائیل و قیام آن قوم بر ضد ظلم فرعونی به فرمان حضرت موسی علیه السلام و بسیج اصحاب پا برهنه و فقیر صفه در برابر ظلم و غارت اشراف بت‌پرست مکه، به دعوت رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم – و نیز اهتمام ائمه اطهار علیهم السلام می‌رسد،که نگرش الهی داشتند و به تشویق مردم به هم‌پیمانی برای حل مسائل سیاسی و کاهش گرفتاری مسلمین باز می‌گردد.

در عصر حاضر هم، بسیج مردم در جریان تحریم تنباکو و مبارزه بر ضد استعمار دولت انگلیس به فتوای مرحوم میرزای شیرازی و قیام 15 خرداد در سال 1342 در برابر ظلم و خیانت رژیم پهلوی و استمرار مبارزه آنان تا سرنگونی حکومت شاهنشاهی در 22 بهمن1357 ماهیت بسیجی دارد. همه اینها در واقع بسیجی بودند که اینگونه وارد عرصه شدند و اصلا مهم نیست که حتما این عنوان را داشته‌اند یا نه.

تعریف عنوان

بسیج یک نهاد انقلابی است که از توده مردم و آحاد جامعه تشکیل شده است. برخی جامعه‌شناسان و صاحبان علم سیاست معتقدند، بسیج برای انقلاب بوجودمی‌آید،یعنی توده مردم بسیج می‌شوند تا انقلابی را به نتیجه برسانند.از همین روی به حرکت توده‌های مردم برای برپایی نظام حکومتی جدید، بسیج گفته می‌شود.

 اصولا با پایه چنین تفکری، پس از تغییر نظام حکومتی و سیاسی، بسیج فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد و حرکت توده‌‌ها، جای خود را به نهادهای قانونی و اقدامات نهادینه می‌دهند.یعنی با ایجاد نظام حکومتی و تشکیل نهادهای قانونی،حرکت بسیجی متوقف می‌شود.

اما در انقلاب ما بسیج نیروها تداوم داشت.کریمی‌فر استاد تاریخ انقلاب می‌گوید: در جمهوری اسلامی ایران، حرکت توده‌ها ‌و حضور نیروهای مردمی قبل از پیروزی انقلاب ایجاد شد و در حین انقلاب، نقش مردم بسیار چشمگیر بود که انقلاب اسلامی همان انقلاب مردم و ملت مسلمان بشمار می‌رود.

 این حرکت، پس از تشکیل نهادهای قانونی دچار رکود نمی‌شود و فلسفه و منشاء چنین حرکتی عوض نمی‌شود، بلکه همین حضور و مشارکت و همین حرکت جمعی و مردمی،تغییر کاربری می‌دهد و به جای انقلاب کردن، در جهت اصلاحات و سازندگی جامعه قدم برمی‌دارد.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: ضرورت استمرار حرکت مردمی است که دستور تشکیل بسیج پس از پیروزی انقلاب و تشکیل شورای انقلاب صادر می‌شود. یعنی زمانی که کشور در حال نهادینه شدن و شکل‌یافتگی است، ضرورت حضور مردم احساس می‌شود.

 از این جهت حضور مردم، ضروری می‌شود که حرکت و جنبش اجتماعی مردم ، ایستا نشود و همان مردمی که برای اهداف بلند و آرمانی انقلاب کردند، همان مردم باید آن را حفظ‌کرده و چنین تفکری را توسعه دهند. بر همین اساس فرمان تشکیل بسیج مستضعفین توسط امام(ره) و قبل از زمان جنگ صادر می‌شود.

تشکیل بسیج مستضعفین

 ارتش 20 میلیونی به فرمان امام خمینی (ره)تشکیل شد.این فرمان از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب با این هدف  صادرشد  تا از جمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه ها به حساب آید.

بر اساس این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی بود که ، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد؛سقوط لانه جاسوسی امریکا در تهران...بر این اساس امام امت در پنجم آذرماه سال 1358، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد از این واقعه، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند.

مردم مسلمان پاکباخته که دل در گرو عشق به انقلاب و هدفهای والای آن داشتند، با آمادگی و قصد و اراده خلل ناپذیر جهت پاسداری از دستاوردهای انقلاب گروههای مقاومت مردمی را درپایگاههای بسیج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکیل دادند.

اولین تجربه آنها به صورت عملی یاری رساندن به سپاه و کمیته در قالب رویارویی با ضدانقلاب و خنثی سازی توطئه‌های آنها بود و در این راه نقش موثری در خدمت به انقلاب و اهداف الهی آن ایفا کردند.

با هجوم و تجاوز ارتش عراق به کشور اسلامی‌مان در شهریور 59 این اعتقاد که نیروهای مردمی به منظور  تشکیل بهتر سازماندهی شوند، قوت گرفت و از آن پس نیروهای مردمی صاحبان اصلی انقلاب اسلامی جهت حضور گسترده در جبهه جنگ ، گروه گروه به بسیج ملحق شدند و عملیاتهایی چون طریق القدس، حصر آبادان، فتح المبین، ثامن الائمه و الفجر 8 ، کربلای 5 و .... از دستاوردهای عظیم این تشکل بود.

همشهری جمعه

کد خبر 96103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز