دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

قیمت طلا به رکوردشکنی خود ادامه می‌دهد و به‌تدریج و با آرامش به رشد خود در داخل و خارج ادامه می‌دهد.

2 آذر قیمت طلا رکورد جدیدی را شکست و از 1167 دلار در هر اونس فراتر رفت و 39/1165 دلار معامله شد.افزایش قیمت جهانی در بازار داخلی نیز تاثیر خود را نشان داد و موجب شد که قیمت هر سکه تا 273 هزار تومان افزایش یابد.

رشد قیمت طلا در بازار داخلی از هنگام دخالت بانک مرکزی در بازار و عرضه سکه در بانک کارگشایی کند شده و با متعادل شدن عرضه و تقاضا تحت‌تأثیر رشد قیمت جهانی، افزایش می‌یابد.

افزایش قیمت طلا و دیگر کالاها در بازارهای بورس ناشی از کاهش قیمت دلار و تلاش شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از تاثیر تورم بر دارایی‌ها و اندوخته‌های خود به خرید طلا روی آورده‌اند.

افزایش قیمت طلا که با روندی مشابه قیمت نفت در سال قبل  رکوردشکنی را ‌آغاز کرده به اعتقاد برخی کارشناسان تحت‌تأثیر زیان‌های ناشی از بحران مالی یکسال اخیر جهانی نیز هست. پس از بحران اقتصادی، شرکت‌ها و مؤسسه‌های مالی بزرگ با توجه به جایگاه طلا در بازار کالا به‌عنوان یک کالای با ثبات به دادو‌ستد این فلز روی‌آورده‌اند و با نوسانات آن می‌کوشند زیان‌های مالی گذشته  را جبران کنند.

2 آذر تحت‌تأثیر کاهش ارزش دلار،  قیمت نفت نیز اندکی افزایش یافت. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا2 آذر در نیویورک کمتر از یک دلار افزایش یافت و 42/78 دلار معامله شد. نفت برنت اما برخلاف این افزایش کمتر از یک دلار کاهش یافت و 20/77 دلار معامله شد. به اعتقاد کارشناسان با کاهش تقاضای مالی در بازار،  قیمت بیشتر تحت‌تأثیر تقاضای فصلی در حال نوسان است.

کد خبر 95989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز