گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: مجتمع فولاد بویر، یک واحد تولیدی کوچک 100 هزار تنی است که ماهانه 60 میلیون تومان برای برق مصرفی خود آن هم با یارانه دولتی پرداخت می‌کند

که به گفته مدیرعامل آن با طرح هدفمند شدن یارانه‌ها هزینه‌اش تنها در این بخش بالغ بر 5/2 برابر خواهد شد.«باقری»، نگران آینده واحد تولیدی اش با هدفمند شدن یارانه‌ها‌ست و می‌گوید: عمده انرژی مصرفی در بخش فولاد از برق است که با آزادسازی انرژی، باید منتظر یک بحران تولیدی باشیم.

وی  وضعیت واحدهای کوچک تولیدی همچون مجموعه خود را سخت‌تر می‌داند و بر این باور است که این دسته از مجتمع‌های تولیدی تحت مخاطره جدی‌تری در سایه اجرای طرح تحول اقتصادی قرار خواهند گرفت.

باقری در گفت‌وگو با همشهری، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را مستلزم حمایت‌های ویژه دولتی می‌داند و درخصوص یارانه‌های وعده شده از سوی دولت، این دغدغه را دارد که این لطف‌ها فقط به سمت واحدهای بزرگ دولتی مثل فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، خوزستان و امثال آن هدایت شود. واحدهایی که منابع دولتی دارند و نگرانی از جهت تامین انرژی و افزایش قیمت ندارند.

وی  شرایط را از آن جهت سخت می‌داند که در وضعیت موجود کارخانجات به‌دلیل تورم و نقدینگی و تحریم و نبود قطعات استراتژیک و استفاده از مواد دست دوم، با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند که با آزادسازی حتی درصدی کوچک از انرژی، تنها بیمارتر خواهند شد. بیماری ای که به اذعان وی، صنعت فولاد، گسترده‌ترین شبکه اشتغال کشور را متاثر خواهدساخت.

جبار کیانی‌پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یاسوج نیز با وجود آن که حذف یارانه‌های انرژی را امری اجتناب‌ناپذیر می‌داند، اما معتقد است که کشور آماده استقبال از آن نیست.

وی  در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تولید نیمه جان کشور که با مشکلات تورمی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌گوید: تنها مزیت موجود تولید، همین حامل‌های ارزان انرژی است که با حذف آن تولید غیراقتصادی خواهد شد.

کیانی‌پور، با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی هم‌اکنون با حداقل ظرفیت فعال هستند، می‌گوید: با افزایش هزینه‌های تولید، همین فعالیت مختصر هم به صفر خواهد رسید.
وی  الگوی ایرانی در هدفمند کردن یارانه‌ها را شفاف نمی‌بیند و بر ارائه برنامه دقیق دولت در راستای حمایت از تولید تاکید می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یاسوج، با ذکر اینکه تمامی دولت‌ها برای افزایش رشد اقتصادی خود به کمک صنعتگران شتافته اند، این سوال را از دولت دارد که در مسیر اجرای این طرح که تولید را زمین‌گیر می‌کند، چه تسهیلاتی برای فعالان این عرصه دارد؟

کیانی‌پور،  البته خود به ذکر لزوم حمایت‌های مورد نیاز پرداخته و افزایش نرخ ارز و کمبود بهره تسهیلات را از جمله این موارد می‌داند.به گفته وی، شیوه موجود در بخش تولید با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها موجب از دست رفتن بازار داخل و صادرات و رشد واردات می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یاسوج، هزینه‌های تولید در این استان را نسبت به دیگر نقاط کشور 10 تا 15 درصد بیشتر و قدرت خرید مردم را پایین‌تر دانسته و می‌گوید: این بخش در استان در سایه این طرح آسیب‌پذیرتر از سایر استان‌ها خواهد شد.

وی خاطرنشان می‌کند: قبل از ورود به عملیاتی شدن طرح هدفمند کردن یارانه ها، باید اصل 44 قانون اساسی اجرایی می‌شد تا شاهد ارتقا و رشد تولید و اشتغال می‌ بودیم،  بعد به آزادسازی انرژی روی می‌آوردیم.

کد خبر 95958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز