مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: بعد از افتتاح بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه‌، تهران از نظر ترافیکی شاهد تغییرات خاصی خواهد ‌بود.

اتوبوس‌های خط میدان انقلاب‌اسلامی و خطوط اتوبوسرانی که به این میدان منتهی می‌شوند نیز در این بین بیشترین تاثیرات را شاهد هستند. بعد از راه‌اندازی تونل‌توحید یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در عرصه حمل‌و‌نقل عمومی برای شرکت واحد اتوبوسرانی در محدوده میدان انقلاب‌اسلامی رخ می‌دهد‌، کاهش 50درصدی بار ترافیک اتوبوس‌ها‌ست.

این‌که می‌‌‌گویند‌، تونل‌توحید‌ پروژه‌ای بسیار با‌اهمیت برای پایتخت به‌حساب می‌‌‌آید‌، دلایل بسیار زیادی دارد و چندان بیراه نگفته‌اند. ارزش این پروژه آن‌قدر بالاست که نه‌تنها برای بر محدوده بزرگراه شهید نواب‌صفوی‌‌، بلکه‌ بر قسمت بزرگی از شهر تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ به‌عنوان یکی از نقاط توزیع سفر در شهر معروف است و روزانه سفرهای زیادی به این نقطه از شهر منتهی می‌‌‌شود.

شاید برای شما هم جالب باشد بگوییم بعد از راه‌اندازی تونل‌توحید‌ در همین میدان شلوغ اتفاقی به اندازه کاهش 50‌درصدی ترافیک برای اتوبوس‌ها‌ رخ می‌‌‌دهد. تعجب کردید‌؟! اما بهتر است متعجب نشوید‌، چرا‌که بعد از راه‌اندازی تونل‌توحید‌ در این میدان تاریخی اتفاق‌های خاصی و البته مثبتی از نظر ترافیکی رخ می‌‌‌دهد که قابل‌تامل است.

اتوبوسرانی به‌عنوان یکی از شرکت‌ها‌ی حمل‌و‌نقل‌ عمومی پایتخت که بیشترین جابه‌جایی مسافر را در این محدوده از شهر بر‌عهده دارد، بعد از راه‌اندازی تونل‌‌،‌ اتفاق‌های بسیار‌ مثبتی در زمینه کاری‌اش در این میدان شاهد خواهد‌ بود. شرکت واحد می‌‌‌تواند خطوط خود در این میدان تاریخی را سامان دهی و حتی با توجه به کاهش ترافیک در این محدوده حجم بالاتری از مسافر را جابه‌جا کند.

کاهش 50‌درصدی ترافیک

مدیران معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران و هم‌چنین مدیران شرکت واحد‌، از کاهش 50‌درصدی ترافیک پایانه‌ها‌ی آزادی و انقلاب‌اسلامی‌‌ و تردد عادی اتوبوس‌ها‌ در این دو‌پایانه بعد از افتتاح تونل‌توحید‌ خبر می‌‌‌دهند. پس از افتتاح تونل‌‌، شبکه اتوبوسرانی محلی محدوده بزرگراه شهید‌نواب‌صفوی‌ و خطوط منتهی به میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ سامان‌دهی خواهند ‌شد و در نوع حرکتی‌شان نیز تغییرات محسوسی اتفاق می‌‌‌افتد. این تغییرات در نتیجه، کاهش بار ترفیکی در دو ‌پایانه آزادی و انقلاب‌اسلامی‌‌ را به‌همراه دارد.

تاثیر خط بی‌.آر‌.تی‌4‌

مسئولان حمل‌و‌نقلی پایتخت برای راه‌اندازی چهارمین خط بی‌.آر‌.تی در انتظار افتتاح تونل هستند. هر‌چند خط‌چهارم مسیری شمالی-‌جنوبی دارد‌، اما مسئولان اتوبوسرانی اعتقاد دارند‌، راه‌اندازی بی‌.آر‌.تی‌4 که از دل تونل‌توحید‌ می‌‌‌گذرد‌، تاثیرات به‌سزایی بر نوع فعالیت خطوط میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ دارد.

همان‌طور که می‌‌‌دانید‌، وقتی قرار است یک‌خط بی‌.آر‌.تی راه‌اندازی شود‌، تعدادی از خطوط معمولی جمع‌آوری و به‌نوعی با خط مورد‌نظر ادغام می‌‌‌شود. در این میان‌ برای این‌که خط‌چهارم بی‌.آر‌.تی راه‌اندازی شود‌، تعدادی از خطوط منتهی به میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ هم با خط‌چهارم بی‌.آر‌.تی ادغام می‌‌‌شوند.

سامان‌دهی خطوط

یکی از اتفاق‌های مثبتی که بعد از راه‌اندازی تونل‌توحید‌ در محدوده میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ برای اتوبوسرانی شاهد خواهیم‌بود، سامان‌دهی اتوبوس‌ها‌ی فعال در خطوط منتهی به این میدان است. مدیران اتوبوسرانی معتقدند‌، بعد از راه‌اندازی تونل‌توحید‌ و هم‌چنین راه‌اندازی خط‌چهارم بی‌.آر‌.تی، آن‌ها می‌‌‌توانند چندین خط فعال در این منطقه را با یکدیگر ادغام کنند که این موضوع تاثیرات مثبتی در بحث میزان جابه‌جایی اتوبوس‌ها‌ی این محدوده خواهد ‌داشت.با این وصف، 10‌ خط اتوبوسرانی در این محدوده سامان‌دهی خواهند‌ شد.

خطوط اتوبوسرانی محلی

بحث راه‌اندازی شبکه محلی و پرورش شبکه‌ها‌ی محلی اتوبوسرانی مدتی است که در دستور‌کار مدیران شرکت واحد قرار گرفته‌ و محدوده میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ نیز یکی از محدوده‌ها‌یی بود که طرح شبکه حمل‌و‌نقل محلی و در دسترس برایش در‌نظر گرفته شده‌‌ است.

برای این که طرح در محدوده این میدان به اجرا در بیاید، تونل‌توحید‌ نقش بسیار پر‌رنگی ایفا می‌‌‌کند. با توجه به کاهش حجم ترافیک و هم‌چنین ادغام چند‌خط، مدیران شرکت واحد می‌‌‌توانند به‌راحتی در‌صدد راه‌اندازی و تقویت خطوط شبکه محلی اتوبوسرانی برآیند. نحوه فعالیت اتوبوس‌ها‌ در محدوده میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ با راه‌اندازی شبکه محلی تغییرات محسوسی خواهد‌داشت و اتوبوس‌ها‌ به‌آسانی در دسترس مسافران خواهند ‌بود.

تاثیر تونل بر خیابان‌ها‌ی اطراف

تونل‌توحید‌ علاوه بر این‌که خدمات‌رسانی‌ در خیابان و میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ که همیشه جزو شلوغ‌ترین محدوده‌ها‌ی پایتخت بوده‌ را تحت تاثیر قرار می‌‌‌دهد، بلکه تردد و جابه‌جایی در خیابان‌ها‌ی اطراف محدوده میدان انقلاب‌اسلامی‌‌ را سامان‌دهی خواهد‌ کرد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت واحد اتوبوسرانی، هم‌اکنون این شرکت در محدوده خیابان انقلاب‌اسلامی‌‌ و خیابان‌ها‌ی اطراف به‌دلیل حجم بالای مسافر و ترافیک سنگین محدوده، به دشواری و با حجم بالایی از اتوبوس‌ها خدمات‌رسانی‌ می‌‌‌کند. به‌گفته مدیران این شرکت بعد از راه‌اندازی تونل‌توحید‌، وضعیت مسیر مورد‌نظر و هم‌چنین خیابان‌ها‌ی اطراف به حالت‌عادی برمی‌‌‌گردند.

همشهری مسافر

کد خبر 95956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز