دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

ابراهیم اثباتی، آهنگساز نمایش «شمس پرنده» این روزها در تدارک اجرای کنسرتی در تاریخ 5 تا 7 آذر به‌مناسبت اعیاد مبارک قربان وغدیر در سینما- تئاتر کانون است.

 او با راه‌اندازی گروه وصل یار (وصل صوفیان) در سال‌های 83 و  84 توانست کنسرت‌های پرمخاطبی را در تالار وحدت اجرا کند.

این گروه برنامه‌های خود را با حضور در آلمان، انگلیس، هند، ایتالیا، الجزایر و... اجرا کردند. در این برنامه مصطفی محمودی به‌عنوان خواننده حضور دارد. این گروه قصد دارد در بخشی از برنامه خود  داستان «خسرو و شیرین» نظامی و برخورد خسرو پرویز با فرهاد را همراه با موسیقی و توسط یک بازیگر روایت کند.

اثباتی درباره برنامه‌های گروه وصل یار گفت: «سال 83 نخستین گام برای رسیدن به هدف بزرگ گروه ما یعنی ارائه یک موزیک تلفیقی بود. ما در برنامه‌هایمان سعی کردیم با بهره‌بردن از تکنیک و حواس تماشاگر مثل حس بویایی و بصری او، کمک کنیم موزیک را بهتر درک کند و مهم‌تر اینکه با اشعار و ادبیاتی که انتخاب کردیم ارتباط صحیح برقرار کنیم.»

اثباتی پیرامون هراس غلبه ادبیات بر موسیقی به‌واسطه آشنایی مخاطب با این اشعار توضیح داد: «هرگز چنین ترسی نداشتم چون تمام این شاعران 100درصد اهل موسیقی بوده‌اند. در تمامی اشعار مولانا شما به وضوح ریتم و موسیقی را حس می‌کنید. حافظ و عطار و دیگر بزرگان ما نیز از این قاعده جدا نیستند. عرفان و مراسم آیینی عرفا نیز خارج از این بحث نیست. شور و شعفی که در این موضوع است همه متصل به سرمنشأ ذات الهی، پروانه‌وار به دور او گشتن و رهایی از اسارت تن است.»

سرپرست گروه وصل یار درباره تغییراتی که طی این 5سال در گروهش به‌وجود آمده گفت: «در اجرای سال‌های 83 و  84، به جرأت می‌توانم بگویم که تمام حضار تالار وحدت، پس از پایان برنامه مانند کسانی که از قیدوبند‌های زندگی مادی رها شده‌اند با شور و مستی ایستاده بودند و فریاد شوق می‌زدند. یعنی ما توانستیم با موسیقی ایرانی آن تأثیری را که می‌خواهیم بگذاریم. در این اجرا هم همان ساختار کلی است اما با ظرایف خاصی، قطعات جدید‌تر شده‌اند. از اولین قطعه، بحث وصل به معبود و رسیدن به این مقصود ازلی مطرح می‌شود و مخاطب را همراه خود می‌کند؛ یعنی هر قطعه از نظر محتوایی به قطعه بعدی مرتبط است.»

او به سال 82 اشاره می‌کند که اولین تجربه اجرای موسیقی او در کشور آلمان و یک کلیسای قدیمی بوده. همچنین اجرای این گروه در کشور ایتالیا تجربه‌ای شیرین برای این گروه رقم زده است.

او و گروهش نیز در کنفرانس تصوف ادیان الجزایر شرکت کرده‌اند؛ جایی که فیلسوفان و متفکران تمام ادیان الهی حضور داشته و اجرای برنامه در این کشور هم با استقبال خوب دانشجویان و اهالی فرهنگ روبه‌رو شد.

این آهنگساز با تأکید بر ارتباط مفهومی،  8 قطعه آماده شده برای کنسرت را اینگونه شرح داد: «این قطعه‌ها طوری طراحی شده که علاوه بر مفهوم در یک گام یا گام‌های نزدیک به هم باشند که بتوانند با مدالیسون خاصی به هم مرتبط شوند.»

وی همچنین درباره انتخاب و ترکیب سازهای زهی و کوبه‌ای می‌گوید: «موسیقی ما براساس گام نیم‌پرده‌ای است چرا که به ما این فرصت را می‌دهد هم از فضای موسیقی کلاسیک غربی بهره ببریم و هم موسیقی مقامی ایران جلوه‌گر شود.»

کد خبر 95918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز