دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم ملی والیبال ایران امروز در شرایطی به کار خود در پنجمین دوره مسابقات جام بین‌قاره‌ای خاتمه می‌دهد که در مجموع 4 بازی قبلی نمایشی فراتر از انتظار مقابل رقبای قدرتمندش داشته است.

حریف امروز ایران تیم ملی کوباست؛ تیمی که قبلا دو بار در جام جهانی 1991 و مسابقات قهرمانی جهان در سال 1998 در برابر آنها مغلوب شدیم و امروز سومین رویارویی دو تیم در شهر ناگویا شکل می‌گیرد. نکته جالب، وجه اشتراک رویارویی دو تیم ایران و کوبا، انجام3 بازی رسمی دو تیم در کشور ژاپن است.

کوبا مدتی دچار افت شده بود اما پس از قهرمانی در دوره دهم لیگ جهانی دوباره به جمع تیم‌های مطرح جهان بازگشته است که ستارگان جدیدی را جانشین «خوئل دسپاینه» و دیگر بزرگان بازنشسته خود کرده است.

سرآمد همه ستارگان امروز والیبال کوبا «ویلفردو لیون ونرو» است که از مسابقات جهانی نوجوانان در سال 2007 در مکزیک مطرح شد و در کمتر از دو سال به یک پدیده بزرگ در والیبال امروز جهان مبدل شد. به جز «ونرو» کوبایی‌ها چند بازیکن صاحب‌نام دیگر مانند «میشل سانچز»، «رولندوسیمون آتیس» و «روبرتو عثمانی کامیجو» را در ترکیب خود دارند که در زمره بهترین‌های دنیا هستند.کوبا در جام بین‌قاره‌ای، تنها در روز اول 3 بر 2 در پیکاری نزدیک مغلوب برزیل شد و 3 بازی دیگر برابر لهستان، مصر و ژاپن را با پیروزی پشت‌سر گذاشته است.

دیداری متفاوت با دو دیدار قبلی

تقابل سوم ایران و کوبا با توجه به بازی‌های خوب تیم ایران در مسابقات جایزه بزرگ قطعا دیداری متفاوت با دو بازی پیشین خواهد بود. تیم ایران در بازی‌های قبلی خود مقابل تیم‌های برزیل (قهرمان جهان) و لهستان (قهرمان اروپا و نایب‌قهرمان جهان)‌ نمایشی تحسین‌برانگیز داشت و اگر بازیکنان‌مان در دو بازی یادشده قبلی، صاحب تجربه بین‌المللی و خودباوری بیشتری بودند حتی توانایی پیروز شدن مقابل تیم‌های مطرح امروز جهان را نیز داشتند.

در حقیقت تیم ایران به نوعی در این دوره از بازی‌ها به خوب باختن عادت کرد تا رسیدن به کسب پیروزی مقابل مدعیان بزرگ والیبال جهان تا جایی که حسین معدنی پس از باخت به لهستان در کنفرانس مطبوعاتی به این موضوع اشاره کرد و گفت: «اگر بازیکنان در ذهن و قلب خود باور نداشته باشند که می‌توانند پیروز شوند، پیروزی ممکن نیست. امروز روحیه بازیکنانم اینگونه بود در حالی که می‌توانستیم 3 بر صفر برنده باشیم، 3 بر یک باختیم.»

تحسین سرمربی لهستان

سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از شکست دیروز مقابل لهستان در پاسخ به این سئوال که چگونه شاگردانش در ست سوم با وجود برتری 4 امتیازی مغلوب حریف شدند، آن را ناشی از سه دریافت بد و هوش و ذکاوت «دانیل کاستیلانی» سرمربی آرژانتینی در تغییر نتیجه بازی دانست. معدنی افزود: «کاستیلانی با فراخوانی یک سرویس‌زننده خوب، باعث غافلگیری تیم ما شد و با همین ترفند بازی را برد.»

کاستیلانی هم در کنفرانس مطبوعاتی همانند سایر مربیانی که در بازی‌های قبلی با تیم ایران روبه‌رو شدند تیم ایران را تحسین کرد و در ارزیابی‌اش از نحوه عملکرد ملی‌پوشان کشورمان گفت: «به تیم ایران تبریک می‌گویم. آنها والیبال را متفاوت با حریفان دیگر و بسیار باطراوت بازی می‌کنند. از بازی بازیکنان ایران لذت بردم.»وی در مورد پیروزی تیمش گفت: «ما بهترین بازی‌مان را انجام دادیم و تاکید می‌کنم که بازیکنانم جنگنده‌تر از بازی‌های قبلی بودند. فکر می‌کنم بازیکنانم در این بازی شخصیت واقعی خود را نشان دادند.»

موسوی، امتیازآورترین بازیکن ایران

در پایان دیدار ایران و لهستان که به برتری 3 بر یک قهرمان اروپا در برابر نایب‌قهرمان آسیا انجامید، محمد موسوی امتیازآورترین بازیکن تیم ایران بود که 17 امتیاز به دست آورد. بعد از موسوی، زرینی با 15، علیرضا نادی با 11 و آرش کشاورزی با 9 امتیاز در رتبه بعدی قرار گرفتند. در تیم لهستان جاکوب جاروس با کسب 27 امتیاز بهترین بازیکن میدان بود و «بارتوس کورک» تنها 19 امتیاز توانست به دست آورد.

در پایان چهارمین روز این رقابت‌ها در جمع برترین بازیکنان پست‌های مختلف، سعید معروف به صدر جدول بهترین پاسور این دوره از بازی‌ها صعود کرد. در سایر پست‌ها حمزه زرینی، عبدالرضا علیزاده و محمد موسوی رقابت نزدیکی با دیگر رقبای خود دارند. در این بازی‌ها به جز تیم‌های اول تا ششم به بازیکنان برتر پست‌های مختلف هم جایزه دلاری تعلق می‌گیرد.

کد خبر 95903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز