یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستانی شهر بوخوم در آلمان در پی تحقیقاتی گسترده اعلام کرده که نتیجه ۲۰۰ دیدار در لیگ‌های مختلف اروپا به احتمال قوی در نتیجه‌ یک تبانی و برنامه‌ریزی از پیش به‌دست آمده است

 تا کنون ۱۵ نفر در این ارتباط بازداشت شده و ۲۰۰ فرد دیگر مورد سوءظن قرار دارند. دست‌اندرکاران فوتبال پس از رسوایی شرط‌بندی و تبانی که حدود پنج سال پیش دنیای این ورزش محبوب را تکان داده بود، به بهبود اوضاع امید داشتند. از جمله فدراسیون فوتبال آلمان کوشید که با ایجاد سیستمی هشداردهنده از تکرار این رویداد جلوگیری کند.

حال اما به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها چندان نتیجه‌بخش نبوده است. دادستانی شهر بوخوم به‌طور تقریبا اتفاقی پرده از رسوایی تازه‌ای برداشته که می‌توان آن را بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ فوتبال دانست.

مقامات دادستانی بوخوم از این ظن و احتمال سخن می‌گویند که نتایج حدود ۲۰۰ دیدار فوتبال در چندین کشور اروپایی از جمله آلمان، حاصل تبانی و نقشه‌های از پیش طرح‌ریزی‌شده باشد. گفته می‌شود که این ظن حتی در مورد سه دیدار لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا و ۱۲دیدار در لیگ اروپا وجود دارد.

بنابر تحقیقات دادستانی، یک باند بزهکاری سازماندهی شده از اواسط سال ۲۰۰۹ کوشیده با کمک بازیکنان فوتبال نتایج دیدارها را به دلخواه خود تحت تاثیر قرار دهد و از طریق شرط‌بندی‌هایی که از این طریق انجام می‌گرفته، پول کلانی به جیب بزند.

به گزارش دویچه‌وله،‌ رسوایی تبانی در آلمان در ارتباط با مجموعا ۳۲ بازی در لیگ‌های دسته دوم و سوم، لیگ منطقه‌ای و لیگ محلی مطرح شده است. یکی از حساس‌ترین موارد، دیداری بوده که به سقوط  تیم دسته دومی اوسنابروک به لیگ دسته سوم انجامیده است.

تاکنون ۱۵ نفر از جمله دو فوتبالیست در ارتباط با این رسوایی تکان‌دهنده که ابعادی بی‌سابقه دارد، بازداشت شده‌اند. ۲۰۰ فرد دیگر نیز در این رابطه مورد ظن و اتهام قرار داشته و تحقیقاتی گسترده درباره نقش و مشارکت آنان در جریان است.

دو تن از بازداشت شدگان، برادران ساپینا هستند که تابعیت کرواسی دارند و ۵ سال پیش نیز به جرم سازماندهی کردن گاوبندی و شرط‌بندی در دیدارهای فوتبال بازداشت و محکوم شده بودند و ظاهرا پس از پایان محکومیت، برنامه‌های گذشته خود را از سر گرفته‌اند.

این رسوایی تازه علاوه بر آلمان، بر کشورهای بلژیک، سوئیس، کرواسی، اسلوونی، بوسنی هرزگوین، اتریش و ترکیه نیز سایه افکنده است.

کد خبر 95809

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز