گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران امروز در چهارمین دیدار مرحله مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و در آغاز بازی‌های دور برگشت میهمان اردن خواهد بود.

بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی تهران با تنها گل جواد نکونام به سود میزبان به پایان رسید و ایران با کسب 7 امتیاز از سه بازی دور رفت با دو پیروزی و یک تساوی در صدر جدول گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفت. مهم‌ترین اتفاق مسابقه امروز اما غیبت تنها گلزن بازی رفت و البته مسعود شجاعی است.

لژیونرهای ایرانی باشگاه اوساسونا برای همراهی این تیم مجبور به ترک اردوی تیم ملی شدند و باشگاه اسپانیایی با حضور آنها در بازی حساس تیم ملی ایران مقابل اردن مخالفت کرد. روز گذشته البته خبر متفاوتی از زبان سرپرست تیم ملی ایران شنیده شد. روزنامه‌های اردنی گزارش دادند که اصغر حاجیلو نسبت به حضور نکونام و شجاعی در این بازی اظهار امیدواری کرده است.

سرپرست تیم ایران بعد از تمرین ملی‌پوشان خطاب به نمایندگان رسانه‌های اردنی گفت: «کادر اداری فدراسیون فوتبال ایران همچنان در تلاش برای حضور این دو بازیکن اوساسونا هستند. باشگاه اوساسونا به نخستین درخواست ما برای حضور دو بازیکن ایرانی در مسابقه با اردن پاسخ منفی داد اما دومین درخواست را هم ارسال کرده‌ایم و امیدواریم این‌ بار موافقت کنند.» البته به نظر می‌رسد اظهارات سرپرست تیم ملی بیشتر جنگ روانی بوده تا تمرکز حریف را بر هم بزند و در حقیقت دیگر امیدی به حضور نکونام و شجاعی در مسابقه امروز  وجود ندارد.

ایران در یک قدمی صعود

تیم ملی ایران در جدول این گروه با 7 امتیاز صدرنشین است. پیروزی پرگل مقابل سنگاپور و شکست اردن در بازی رفت 6 امتیاز به همراه داشت و تساوی مقابل تایلند مجموع امتیازات تیم ملی ایران را به عدد 7 رساند. در آغاز دور برگشت پیروزی مقابل اردن، تیم قطبی را در آستانه صعود به جام ملت‌های آسیا قرار می‌دهد. با پیروزی و کسب 3 امتیاز از این دیدار حساس خارج از خانه، تیم ملی ایران فاصله زیادی با صعود به رقابت‌های جام ملت‌های 2011 نخواهد داشت. 10 امتیاز البته برای صعود قطعی کافی نیست در حالی که سنگاپور و تایلند با 6 و 5 امتیاز در مکان‌های بعدی جدول گروه قرار دارند و می‌توانند در دو بازی باقیمانده از مرز 10 امتیاز عبور کنند.

از سویی اردن با تساوی یا شکست در این مسابقه تقریبا امید زیادی به صعود نخواهد داشت و تنها یک شگفتی می‌تواند شاگردان عدنان حمد را به جام ملت‌ها برساند. آنها در سه مسابقه قبلی به دو شکست مقابل ایران و سنگاپور و همچنین یک تساوی مقابل تایلند دست یافته‌اند. با توجه به عملکرد اردن در دوره قبلی جام ملت‌ها نمایش و نتایج این تیم در دوره فعلی بسیار ضعیف بوده است.

گفتنی است داوری بازی  اردن - ایران را علی حمد البدواری از امارات بر عهده خواهد داشت و کمک‌های او صالح المرزوق و سعید الحوتی هر دو از امارات خواهد بود. ردوان غندور از لبنان داور چهارم است، علی طارق از عراق ناظر داوری خواهد بود و عبدالغفور عبدالحمید از مالدیو ناظر این بازی است.

دغدغه قطبی انتخاب بازیکنان اصلی

نخستین تمرین ملی‌پوشان در اردن جمعه‌شب در ورزشگاه بترا برگزار شد و شاگردان قطبی روز شنبه آخرین تمرین قبل از مسابقه را در ورزشگاه ملک عبدالله انجام دادند. مهم‌ترین دغدغه قطبی انتخاب جانشین نکونام در مرکز زمین و همین‌طور ترکیب مناسب برای مثلث تهاجمی و انتخاب تک مهاجم تیم ملی است. او در غیاب نکونام و شجاعی گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارد. انصاری‌فر، ‌برهانی و میداودی اصلی‌ترین گزینه‌ها برای حضور در نوک خط حمله هستند. معدنچی، کاظمیان و خلعتبری هم گزینه‌های اصلی خط میانی به شمار می‌روند. تیم ملی در بازی رفت با یک گل به پیروزی رسید اما موقعیت‌های زیادی را در نیمه‌دوم از دست داد.

در دو بازی دوستانه مقابل ایسلند و مقدونیه هم تیم ملی فرصت‌های خوبی به دست آورد اما مشکلی گلزنی به وضوح دیده می‌شد. در غیاب نکونام و شجاعی احتمال کاهش توان هجومی ایران وجود دارد. بازی رفت با یک گل به سود تیم قطبی تمام شد و در مسابقه برگشت اردن از امتیازات میزبانی برخوردار است. قطبی به خوبی می‌داند که بازی برگشت شرایط کاملا متفاوتی دارد و مهاجمانش باید از موقعیت‌ها به بهترین شکل استفاده کنند.

 عدنان حمد: روز سختی در انتظار تیم ایران است

تمرین تیم ملی فوتبال اردن در آستانه بازی با ایران روز شنبه در زمین اصلی ورزشگاه ملک عبدالله برگزار شد. سرمربی عراقی تیم ملی اردن در این تمرین بر انجام بازی تک‌ضرب و کاهش اشتباه بازیکنانش در تبادل پاس‌های سرعتی تاکید داشت. عدنان حمد همچنین در دقایقی از این تمرین از هافبک‌ها و مهاجمان تیمش خواست از راه دور دروازه را با شوت‌های سنگین هدف بگیرند. به نظر می‌رسد بازی تک‌ضرب و شوت از راه دور برنامه اصلی تیم ملی اردن برای بازی با ایران است. در عین حال سرمربی اردن و سرپرست این تیم پس از تمرین از رسانه‌ها خواستند جزئیاتی در مورد شکل تمرینات این تیم منتشر نکنند.

عدنان حمد همچنین در پایان این تمرین از خبرنگاران خواست تماشاگران اردنی را برای حضور در ورزشگاه تشویق کنند. وی گفت: «با حضور تماشاگرانمان روز سختی در انتظار ایران خواهد بود.» حمد اضافه کرد: «تیم ما در موقعیت سختی قرار گرفته اما باید امیدهای خودمان را زنده کنیم. اگر این بازی را با پیروزی به پایان نرسانیم شرایط سخت‌تر می‌شود. بازیکنان ما انرژی زیادی دارند و با انگیزه بالا به دنبال جبران نتایج هستند. فکر می‌کنم با حمایت تماشاگرانمان می‌توانیم دست به کار بزرگی بزنیم.»

اردن در بازی رفت روی استفاده از ضدحملات و ارسال پاس‌های کوتاه و انتقال سریع از دفاع به حمله چند بار روی دروازه ایران خطرساز شد اما نتوانست به گل برسد اما در این دیدار شاگردان عدنان حمد باید حمله کنند و این تاکتیک می‌تواند باعث بازشدن لایه‌های پرتعداد دفاع این تیم شود.

کد خبر 95808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز