همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی از راه‌اندازی فرماندهی مرزبانی به صورت منفک از فرماندهی‌های انتظامی استان‌ها در استان‌های مرزی خبر داد

و در رابطه با اتهام پزشک بازداشتگاه کهریزک که چند روز پیش خودکشی کرده بود، گفت که پیگیری این موضوع باید از سوی قاضی پرونده صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، سردار احمدی‌مقدم امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده مرزبانی در جمع خبرنگاران با اشاره به این که در ابتدای برنامه چهارم کنترل مرزها 15 درصد بود، اظهار کرد: تا اوایل سال 88 این میزان به 50 درصد رسید و تا پایان برنامه چهارم میزان کنترل مرزها به 60 درصد ارتقا خواهد یافت. این در حالی است که پیش‌بینی ناجا برای بحث اشرافیت در مرزهای کشور بین 80 تا 85 درصد است.

وی در ادامه از تشکیل فرماندهی مرزبانی در کشور خبر داد و افزود: در 10 سال گذشته، مرزبانی تنها یک اداره کل بود و امروز مرزبانی یک معاونت در ناجاست اما در ساختار جدید مرزبانی یک فرماندهی کامل است که در همه استان‌های مرزی فرماندهی مرزبانی جدا از فرماندهی انتظامی مستقر می‌شود.

وی با بیان این که این ساختار تصویب شده و طبق دستورالعملی که در هم‌اکنون در حال تدوین است، حداکثر تا پایان سال فرماندهی مرزبانی در استان‌های مرزی مستقر می‌شود، افزود: فرماندهی مرزبانی جدا از 8 پلیس تخصصی نیروی انتظامی است اما در ساختار جدید فرماندهی مرزبانی شبیه به یک نیرو در ارتش می‌شود که در تابعیت فرماندهی ناجا خواهد بود.

وی با اشاره به این که در ابتدای برنامه چهارم توسعه ساختار تخصصی مرزبانی احیا شد، ادامه داد: در حال حاضر مرزبانان از ابتدا به عنوان یک مرزبان آموزش‌های لازم را می‌بینند و تا پایان نیز به عنوان مرزبان باقی می‌مانند. این در حالی است که دانشکده مرزبانی هم به صورت همزمان در برنامه چهارم توسعه تشکیل شد و هم اکنون دو تا سه آموزشگاه برای آموزش مرزبانان در بیرجند و کرمانشاه وجود دارد.

وی در رابطه با اعتبارات انسداد مرزها در سال جاری اظهار کرد: امسال با این که اعتبارات مورد نیاز برای انسداد مرزها تا کنون اختصاص نیافته است اما مرزبانی با گرفتن 20 میلیارد تومان تن‌خواه از خزانه بحث انسداد مرزی را ادامه داد. همچنین نامه اختصاص بودجه تعیین شده برای مرزها نیز صادر شده است که با توجه به به این که سال عمرانی تا ابتدای تیر سال آینده است، امیدواریم از برنامه‌های مدون شده عقب نمانیم.

مسول پاسخگویی به پرونده پزشک کهریزک قاضی است

سردار احمدی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اتهام پزشک بازداشتگاه کهریزک که چند روز پیش خودکشی کرده، چه بوده است؟ با اظهار بی‌اطلاعی از اتهام وی ادامه داد: وی را برای پاسخ به سوالاتی همچون رسیدگی به وضعیت بهداشتی بازداشت‌شدگان و غیره احضار کرده بودند که البته این سوال را باید از دادسرای نظامی بپرسید. مسوول پاسخگویی، قاضی پرونده است و خود ایشان هم اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که آیا وصیت‌نامه پزشک بازداشتگاه کهریزک منتشر خواهد شد، تاکید کرد: همه چیز در رابطه با این پرونده در اختیار قاضی و پزشکی قانونی قرار دارد و در این رابطه باید گزارش نهایی خود را اعلام کنند که این موضوع هم مستلزم زمان است و باید این موضوعات را از قاضی پرونده سوال کنید.

سردار احمدی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که چرا با توجه به ارتقای سطح آموزش مرزبانان همچنان شاهد حوادثی چون شهادت 16 تن از مرزبانان سراوان هستیم،‌ اظهار کرد: هر چقدر هم که وضعیت آموزشی ارتقا یابد باز هم بعضی از حوادث اجتناب ناپذیر است. البته باید تلاش کنیم که نقاط ضعف خود را متمایل به صفر کنیم.

وی درباره انتقال اجساد شهدای سراوان از خاک پاکستان به ایران اظهار کرد: این موضوع قولی بود که مرزبانی پاکستان به مرزبانی ایران داده است این که چه زمانی این موضوع را عملی کنند، بحث دیگری است. چون ظاهرا این گروه‌های تروریستی شهدای سراوان را در نقاط دورافتاده‌ای به صورت جداگانه به شهادت رسانده‌اند و پلیس پاکستان اعلام می‌کند که از محل دفن این شهدا بی‌اطلاع است که لازمه این موضوع دستگیری افرادی از گروهک‌های تروریستی است تا از محل دفن شهدای سراوان اطلاع یابند. نیروی انتظامی باید قولی را که پاکستان داده است پیگیری کند تا به نتیجه برسیم.

کد خبر 95721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز