یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساختمان‌سازان در اروپا باید به فکر صرفه‌جویی در مصرف انرژی در خانه‌ها باشند

مصرف انرژی باید به میزان تولید خانگی آن باشد. بر سر قانونی در این مورد در اتحادیه‌ اروپا توافق حاصل شده است. این قانون، می‌تواند سرمشق شود. خانه و اتومبیل هر دو بلای جان جَـو شده‌اند. وسایل نقلیه‌ بهره‌ور از سوخت فسیلی و انرژی‌ای که در خانه‌ها مصرف می‌شود، در تولید گازهای گلخانه‌ای بیشترین نقش را دارند.

برپایه‌ قانون جدیدی که در اتحادیه‌ اروپا بر سر آن توافق اصولی به دست آمده، در آینده‌ای نه چندان دور خانه‌ها، دفترها و غذاخوری‌ها آن گونه ساخته خواهند شد که به جو آسیب‌رسان نباشند و به همان میزان که انرژی مصرف می‌کنند، آن را تولید کنند. این قانون می‌تواند در کشورهای دیگر سرمشق شود.

برای رسیدن به توافق، نمایندگانی از پارلمان اروپا، شورای اروپا و کمیسیون اتحادیه‌ اروپا ماهها گرم گفت‌وگو بوده‌اند. قانون هنوز به تأیید پارلمان و شورای وزیران نرسیده‌است. به نظر نمی‌رسد که مشکلی پدید آید.

قانون از سال ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد. پیشتر سال ۲۰۱۸ را به عنوان موعد در نظر گرفته بودند. قانون عطف به ماسبق نخواهد شد.

تحول بزرگ

کلود تورمس (Claude Turmes) نماینده‌ سبزها در پارلمان اروپا می‌گوید، توافقی که درباره‌ استاندارد ساختمان‌سازی در اروپا حاصل شده، یک تحول بسیار مهم است. در هیچ جای جهان چنین آیین‌نامه‌ای وجود ندارد.

بر پایه‌ موازین جدید، در آینده همه‌ ساختمان‌های جدید چنان عایق‌بندی می‌شوند که انرژی هدر ندهند. انرژی‌ای که باید برای مصرف اندوخته شود، عمدتا از خورشید به دست می‌آید.

به گزارش دویچه‌وله، اهمیت قانون جدید آنگاه روشن می‌شود که توجه کنیم سهم خانه‌ها و اماکن اداری و تجاری در کل مصرف انرژی ۴۰ درصد است. ۳۹ درصد گازهای مضر برای جو را آنها تولید می‌کنند.

اندریس پیبالگس (Andris Piebalgs)، کمیسر انرژی در اتحادیه‌ اروپا می‌گوید که قانون جدید پیامی است به کنفرانس کپنهاگ. این کنفرانس دو هفته‌ دیگر با حضور نمایندگان ۱۶۲ کشور برگزار می‌شود و امید می‌رود در آن قرارداد تازه‌ای برای محافظت از جو به تصویب برسد.

استاندارد دستگاه‌های برقی

درباره‌ استاندارد جدید دستگاه‌های برقی نیز در اتحادیه‌ اروپا توافق اصولی به دست آمده است. گرایش به تشویق تولید و خرید کالاهایی با مصرف کم انرژی نیروی تقویت شده است.

علامت مصرف کم انرژی بر روی دستگاه‌ها "+" است. دستگا‌ه‌ها به لحاظ تعداد "+"‌هایی که می‌گیرند، رده‌بندی می‌شوند. رده‌بندی‌موجود اصلاح خواهد شد.

در تبلیغ کالاهای برقی، آنجایی که به میزان مصرف یا قیمت محصول اشاره می‌شود، باید رده‌‌ آن از نظر مصرف انرژی به روشنی ذکر شود.

کد خبر 95691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز