همشهری آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به منظور شناسایی چهره‌‌های ماندگار عرصه شعر و ادبیات کشور به زودی همایش بین‌‌المللی شاعران ایران و جهان در تهران برگزار خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر در اردبیل، سید محمد حسینی شامگاه دیشب در مراسم بزرگداشت تاج الشعرای یحیوی در مجتمع فدک اردبیل اظهار داشت: این همایش بین‌المللی با حضور شاعران و فعالان عرصه ادبیات بیش از 50 کشور جهان به اجرا در خواهد آمد.

وی مهمترین هدف همایش را ارتباط و تعامل بیشتر با ادبیات دنیا برشمرد و اضافه کرد: همچنین معرفی و شناساندن زبان، فرهنگ و تاریخ غنی کشور به مردم دنیا و آشنایی مردم ما با فرهنگ و زبان کشورهای صاحب سبک در ادبیات از دیگر اهداف برگزاری این همایش می‌باشد.

طرح شناسایی چهره های برجسته کشور در وزارت ارشاد انجام می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از آغاز طرح شناسایی شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته کشور در این وزارتخانه خبر داد و افزود: این طرح نیز با هدف معرفی شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته ملی و تصویر سازی شاعرانه از فضای شعر و شور داخل کشور به جهانیان است.

وی متذکر شد: بی شک با اجرای این طرح از مصادره آثار، اختراعات و ابدعات چهره‌های برجسته، دانشمندان و شخصیت‌های ماندگار توسط سایر کشورها بویژه کشورهای همسایه که در سال‌های اخیر افزایش یافته است، جلوگیری خواهد شد.

حسینی اجرای این طرح را از نظر روانشناختی و اعتماد به نفس بسیار ضروری دانست و ابراز داشت: با شناسایی و معرفی آثار و شخصیت‌های ایرانی در دنیا و کسب احترام بین‌المللی برای این چهره‌ها جوانان و نوجوانان به خود باوری و اعتماد به نفس دست خواهند یافت.

وی با اشاره به آغاز دور سوم سفرهای استانی با تحقق برنامه‌های فرهنگی از استان‌ها خواست که با ارائه طرح‌های فرهنگی و جذب اعتبارات مناسب در این زمینه برنامه ریزی کرده و با جدیت پیگیری نمایند.

وزیر فرهنگ همچنین جایگاه تاج الشعرا یحیوی را در مرثیه بی بدیل دانست و خاطر نشان کرد: مرحوم یحیوی با نوآوری در مرثیه دارای سبک ویژه، پایه گذار و متحول کننده‌ای است که این ویژگی‌ها از فرهنگ غنی و پیشینه فرهنگیاردبیل سرچشمه گرفته است.

نشان یحیوی به شاعران حسینی کشور اهدا می‌شود

در این مراسم استاندار اردبیل نیز طی سخنانی با اشاره به تلاش برای تدوین مکتب اردبیل اظهار داشت: بی شک مکتب حسینی و شعر عاشورایی در این استان مهندسی و معماری شده و برگزاری اینگونه مراسمات به شناخت بیش از پیش این مکتب و ذخایر دینی و فرهنگی آن کمک خواهد کرد.

منصور حقیقت پور عشق و علاقه شدید قلبی مردم به اهل بیت (ع) به ویژه سید الشهدا را از ویژگی‌های مهم استان اردبیل عنوان کرد و افزود: همین شور و شوق و ارادت ناب باعث شده که در مکتب عاشورایی اردبیل چهره‌هایی همچون تاج الشعرا یحیوی  رشد و نمو و پرورش یافته و آثار ارزشمندی را به یادگار بگذارند.
 
وی با بیان اینکه یحیوی ثمره ناب مکتب تعزیه استان اردبیل است یاد آور شد: با پردازش صحیح مکتب عاشورایی و شناخت فرهنگ غنی تشیع و پیشینه دینی استان می‌توان ده‌ها یحیوی را در این مکتب عاشورا پرورش داد.

استاندار اردبیل همچنین از اهداء نشان یحیوی به شاعران حسینی کشور خبر داد و بیان داشت: این مهم با هدف تجلیل از مقام و منزلت شاعران حسینی استان و کشور برنامه ریزی شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بنیاد یحیوی برای ترویج تفکرات و ایده‌های یحیوی اضافه کرد: با طراحی نشان یحیوی و با برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های شعر عاشورایی، شاعران برجسته همه ساله در این استان نشان یحیوی را دریافت خواهند کرد.

شش دیوان تاج الشعرای یحیوی چاپ شد

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل نیز طی سخنانی با اشاره به تشکیل ستاد بزرگداشت تاج الشعرای اردبیل از تدوین و چاپ شش دیوان تاج ‌الشعرای یحیوی خبر داد و اضافه کرد: از مجموع این دیوان‌ها کتاب «ابدی حماسه‌لر» تدوین و تهیه شده و همزمان با همایش توزیع خواهد شد.

عظیم ابراهیم ‌پور به همایش بزرگداشت تاج‌الشعرای یحیوی به عنوان میداندار ادبیات مراثی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مجموع مقالات علمی ارائه شده در این همایش از کشورمان و جمهوری آذربایجان به همراه خاطرات و زندگینامه عباسقلی یحیوی به شکل سی‌ دی تهیه شده است.

وی همچنین با بین ویژگی‌های مکتب اردبیل در شکل گیری شعر و شاعران عاشورایی متذکر شد: نهضت شروع شده در تدوین مکتب اردبیل موجب خواهد شد شخصیت‌های ارزشمند این استان معرفی شده و دنیا با این شخصیت‌ها بیشتر آشنا شوند.

این مسئول با گرامیداشت شاعران و مداحانی چون یحیوی، منزوی و موذن ‌زاده‌ها به عنوان خادمان حسینی افزود: تلاش می‌کنیم شخصیت‌های برجسته اردبیل در قالب همایش‌ها و آیین‌های نکوداشت به کشور و دنیا معرفی شوند تا بتوانیم از این سرمایه‌های ارزشمند به بهترین شکل استفاده کنیم.

در پایان این مراسم ضمن اجرای برنامه‌های نوحه خوانی و مداحی توسط استاد سلیم موذن زاده اردبیلی، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار اردبیل، پروفسور شاهین فاضل از کشور جمهوری آذربایجان، عباسعلی یحیوی فرزند تاج الشعرا یحیوی و رحیم حیدری مداح پیش کسوت با اهدای تندیش تاج الشعرا تجلیل شد.

استاد تاج الشعرا حاج عباسقلی یحیوی در سال 1280 هجری شمسی در شهر اردبیل دیده به جهان گشود و در سن 13 سالگی سرودن شعر را با تخلص احقر قدم آغاز کرد و در سال 1358  نیز دار فانی را وداع گفت.

حاصل 78 سال عمر و 65 سال سابقه سخنپردازی وی هشت جلد کتاب بود که حاوی صدها قطعه اشعار فارسی و ترکی آذری است.

بساط کربلا، اسرار عاشورا، پرچم عزا، آخرین آثار یحیوی، یادگار یحیوی، بهارستان یحیوی، نگارستان یحیوی، غزلیات و طنز از جمله سروده‌های این شعار نامدار است.

کد خبر 95595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز