دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه شهری: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه 80 درصد خودروهای سواری پایتخت ضوابط زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد:

 آلودگی هوای تهران به حد اشباع رسیده و به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از تردد خودروهای با آلایندگی بالا در تهران باید فقط به خودروهای پاک اجازه تردد داده شود.
یوسف رشیدی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران به حد اشباع رسیده و در صورت عدم وزش باد و بارندگی‌های کافی و مناسب در پایتخت با احتمال ایجاد پدیده وارونگی هوا، امکان خارج شدن آلودگی هوا از حد استاندارد وجود دارد، تصریح کرد:  آلودگی هوا مساله‌ای جدی و حیاتی بوده و کلان شهر تهران از این نظر در وضعیت ویژه به سر می برد بنابر این لازم است در چندین مرحله و به طور جدی و با انگیزه بر روی این پدیده کار کرد زیرا قطعا بی ‌توجهی در این زمینه تهران را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه تهران از نظر حمل و نقل عمومی در وضعیت چندان مطلوبی به سر نمی برد و هنوز تا رسیدن به حد ایده آل فاصله داریم، اظهار داشت: عدم توسعه مطلوب ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت شهروندان را مجبور به استفاده از خودروی شخصی و بی رغبت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی کرده است.
رشیدی با تاکید بر اینکه میزان تولید آلایندگی خودروهای شخصی فراتر از حد عادی بوده بطوری که اکثر خودروهای مدل قبل از سال 79 ضوابط زیست محیطی را دارا نیستند، تصریح کرد:  فقط 20 درصد خودروهای شهر تهران پاک بوده و به این ترتیب 80 درصد خودروهای سواری پایتخت ضوابط زیست محیطی را رعایت نمی‌‌کنند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران یادآوری کرد:  طبق استانداردهای جهانی آلودگی هوای هر شهر فقط یک بار در سال باید از حد مجاز فراتر ‌رود اما در سال گذشته تهران یک سوم روزها با آلودگی هوا مواجه بود.
برخورد با کانون‌های آلاینده
از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اعلام کرد: به زودی طرح تهیه نقشه کانون‌های آلاینده خطرناک شهر تهران تکمیل خواهد شد و پس از شناسایی کامل کانون‌ها و صنایع آلاینده با همه آنها برخورد خواهد شد.
به گزارش سما ،نصری ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر 80 هزار واحد صنفی مزاحم و آلاینده در شهر تهران شناسایی شده که برای ساماندهی این صنایع و مشاغل طرح های مختلفی در دست اجراست.
وی افزود: شناسایی کانون های آلاینده شهر تهران بسیار حائز اهمیت است و برای ساماندهی این صنایع نیاز به حمایت های دولت و دیگر سازمان‌ها داریم.
وی تصریح کرد: خروج کامل صنایع آلاینده از محدوده غیر مجاز اطراف شهر تهران ، موظف کردن کارخانه‌ها و صنایع آلاینده به استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن که کمترین میزان آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد و ساختن شهرک های بزرگ صنعتی در خارج از محدوده شهر در راستای کاهش جمعیت ساکن حاشیه شهر تهران از جمله اقداماتی است که با هدف از بین بردن کانون های آلاینده شهر تهران اجرا خواهد شد.
خروج 400 دستگاه اتوبوس آلاینده
گزارش دیگری حاکی است که همزمان با آغاز آذرماه به عنوان آلوده‌ترین ماه سال، بیش از 400 دستگاه اتوبوس آلاینده و فرسوده در تهران از رده خارج شد، هرچند که ناوگان شرکت واحد تنها دو درصد در آلودگی هوای تهران نقش دارد.
به گزارش روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پس از بازدید کارشناسی از تعداد 404 دستگاه اتوبوس بنز 355 اسقاطی و مستعمل و تایید فنی فرسودگی آنها، اقدام لازم از طریق برش‌شاسی و برداشتن سقف این اتوبوس‌ها به عمل آمد.
بنابراین گزارش اقدام مذکور در قالب طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت به اجرا درآمده و علی‌رغم محدودیت‌های موجود در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز، تا حد ممکن نسبت به جایگزینی اتوبوس‌های گازسوز و نو به جای اتوبوس‌های از رده‌خارج اقدام شده است.
کد خبر 9555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز