سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

وحید رضا نعیمی: «پیروی از تنوع فرهنگی در سطح مدیریت، منابع انسانی یا بازاریابی می‌تواند بهره‌های بزرگی برای شرکت‌ها داشته باشد»

 گزارش جدید یونسکو با اعلام این مطلب، توجه به تنوع فرهنگی را ضامن موفقیت اقتصادی می‌داند.

 به گزارش ‌ای‌پی‌اس، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد گزارش جدید خود را در این باره «سرمایه‌گذاری در تنوع فرهنگی و گفت‌وگوی بین‌فرهنگی» نام گذاشته است. این گزارش تصریح می‌کند که جهان تجارت تازه با چالش‌های تنوع فرهنگی به‌عنوان یک عامل اصلی موفقیت اقتصادی آشنا شده و در پی پاسخگویی به آن است.

گزارش یادشده خاطرنشان می‌کند که در بازار جهانی امروز، ظرفیت ایجاد منظومه‌ای که مصرف‌کنندگان بتوانند با آن همذات پنداری کنند، به‌شدت به ارزش کالا می‌افزاید. در واقع، تنوع فرهنگی، نقشی اصلی در شکل‌گیری وجهه تجاری و راهبردهای بازاریابی محصولاتی دارد که در بازار جهانی موفق هستند.

براساس این گزارش، شرکت‌های چندملیتی به‌طور فزاینده‌ای از منافع تنوع بخشیدن به محصولات خود و تولید براساس ذائقه محلی به‌منظور نفوذ به بازارهای جدید و برآوردن انتظارات مصرف‌کنندگان آگاه شده‌اند. به همین دلیل، موضوع تنوع‌فرهنگی به همان اندازه که برای تصمیم‌گیرندگان سیاسی در سطح ملی یا بین‌المللی اهمیت دارد، برای تدوین‌کنندگان دستور کار در بخش خصوصی برجستگی دارد. مارک‌های تجاری مانند نیکی و کوکاکولا میلیون‌ها دلار صرف تبلیغ محصولات خود به‌منظور سازگاری با نیازها، فرهنگ‌ها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان می‌کنند.

گزارش جدید یونسکو که موضوع‌هایی همچون مهاجرت، زبان، آموزش، توسعه پایدار و حاکمیت دمکراتیک را در بر می‌گیرد، تنوع فرهنگی را نه فقط حفاظت از میراث در خطر بلکه توسعه مهارت‌های بین‌فرهنگی، جست و جو برای مقابله با جلوه‌های انزواگرایی فرهنگی و کاهش نابرابری‌های موجود در عرضه محصولات ابتکاری می‌داند.

در گزارش سرمایه‌گذاری در تنوع فرهنگی و گفت‌وگوی بین‌فرهنگی، حجم مالی رسانه‌ها و صنایع فرهنگی حدود 7‌درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان- حدود 3/1‌تریلیون دلار یعنی
 دو برابر عواید گردشگری بین‌المللی- ذکر شده است اما سهم آفریقا از تجارت جهانی محصولات فکری همچنان اندک و در حدود یک درصد از صادرات بین‌المللی است، هر چند که این قاره کمبودی از نظر استعداد فکری ندارد.

کوییچیرو ماتسورا ،مدیرکل یونسکو در مقدمه این گزارش می‌گوید: تنوع فرهنگی به فرایند پویایی بستگی دارد که فرهنگ‌ها را تغییر می‌دهد درحالی‌که فرهنگ‌ها همچنان وضعیت خود را حفظ می‌کنند و همواره نسبت به هم پذیرندگی دارند

از جمله آماری که در این گزارش ارائه شده است، می‌توان به این موارد اشاره کرد:
- تعداد زبان‌ها در جهان به حدود 6‌هزار تا 8‌هزار برآورد می‌شود؛ با وجود اینکه یک زبان ضرورتا به یک فرهنگ مرتبط نیست (مثلاً چند فرهنگ ممکن است به یک زبان تکلم کنند و در یک فرهنگ ممکن است چند زبان تکلم شود)، این امر نشان‌دهنده تنوع فرهنگی است. نیمی از زبان‌های دنیا در جوامعی تکلم می‌شوند که کمتر از 10 هزار متکلم دارند.

- بسیاری از 75‌میلیون کودکی که در سال‌2006 به مدرسه نرفتند (که 55‌درصد آنان دختر بودند)، از اقلیت‌های فرهنگی، بومیان یا قبایل بودند.

- در سال‌2000، 53‌درصد کاربران اینترنت انگلیسی‌زبان بودند اما در سال‌2009 این نسبت به 29‌درصد رسید.

- صادرات وسایل فرهنگی و رسانه‌ای از کشورهای در حال توسعه بین سال‌های 1996‌تا‌2005 به‌شدت افزایش یافت و از 51‌میلیارد دلار به 274‌میلیارد دلار رسید.

- گردشگری و صنایع‌دستی، منبع درآمد مهمی برای کشورهای در حال توسعه است. مثلاً این دو صنعت مجموعاً‌ 25‌درصد از تولید ناخالص داخلی مغرب را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 95453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز