سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۱
۱ نفر

با شروع فصل گرما، یکی از مطالبات مسافران چه در تاکسی‌ها و چه در مترو و اتوبوس، روشن‌شدن کولرهاست، ‌ به‌ویژه درحمل‌ونقل انبوه بر که تراکم بالای مسافران مزید بر علت می‌شود و گرمای هوا را طاقت‌فرساتر می‌کند. از اردیبهشت‌ماه همزمان با گرم‌شدن هوا، کولر اتوبوس‌ها هم شروع به‌کار کرده‌اند.

اتوبوسرانی

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، با شروع فصل گرما، یکی ازمطالبات مسافران چه در تاکسی ها و چه مترو و اتوبوس، روشن شدن کولرها است. به ویژه درحمل و نقل انبوه بر که تراکم و فشرده بالای مسافران مزید بر علت شده و گرمای هوا را طاقت فرساتر می کند. از اردیبهشت ماه همزمان با گرم شدن هوا، کولر اتوبوس ها هم شروع به کار کرده اند و اغلب آنها روشن و فعال بودند. در این رابطه احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از فعال شدن کولر تمام اتوبوس ها خبر می دهد و غیراز تعداد اندکی از اتوبوس ها که به دلیل قدیمی بودن فاقد کولر هستند، بقیه ناوگان با کولر روشن خدمات رسانی می کنند.

تعمیر و سرویس کولرها قبل از شروع گرما

معمولا از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد هوای تهران رو به گرما می رود. برای اینکه گرمای هوا باعث آزار واذیت مسافران نشود، از همان ابتدای فصل بهار کارهای مربوط به سرویس و راه اندازی کولراتوبوس های تک کابین و دوکابین آغاز می شود. این پروسه چند مرحله دارد که فراخوان، بازدید، سرویس و تعمیر تجهیزات از قبیل اواپراتور، کمپرسور، کندانسور، فن ها، فیلترها و... در نهایت شارژ گاز کولر ها اتوبوس ها را شامل می شود. به این ترتیب کولر اتوبوس ها قبل از شروع فصل تابستان آماده روشن شدن است.

۷۲ ساعت برای رفع خرابی کولرها

بخشی از اتوبوس ها با وجود آماده سازی قبلی و فعال شدن سیستم تهویه، به دلیل فرسودگی به مرور دچار نقص فنی می شوند و کولر آنها خراب می شود و از کار می افتد. این بخش از اتوبوس ها برای تعمیر و راه اندازی مجدد کولر به تعمیرگاه های شرکت واحد اعزام می شوند. در صورت تامین به موقع قطعات یدکی مورد نیاز، این اتوبوس ها حداکثر ظرف ۷۲ ساعت مشکل برطرف شده و مجدداً با کولر های روشن به چرخه خدمات رسانی باز می گردند.

۴۰تا ۵۰ اتوبوس فاقد کولر

ازمجموع حدود ۳۲۲۲ دستگاه، بخشی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت از نسل قدیم بوده و اساسا فاقد کولر و کانال کشی هستند. حدود ۴۰ تا ۵۰ دستگاه از اتوبوس های تک کابین که اغلب تحویل شرکت های بخش خصوصی شده اند، چنین شرایطی دارند. با ورود اتوبوس های جدید و خروج تدریجی اتوبوس های فرسوده این مشکل درآینده به طور کامل برطرف خواهد شد. درواقع امروز فقط تعداد معدودی از اتوبوس های شهر تهران اساسا کولر ندارند و صرفا با نوسازی مشکل تهویه آنها برطرف می شود.

کولر تمام اتوبوس های شهر روشن است

با اعلام نصراله هاشمی، سرپرست معاونت فنی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، امروز کولر تمام اتوبوس های پایتخت روشن و فعال است: «همکاران ما با تلاش بسیار زیاد و شبانه‌روزی برای رفع مشکلات سیستم سرمایشی (کولر) اتوبوس‌ها اقدام کرده‌اند. امروز با اطمینان اعلام می‌کنیم که هیچ اتوبوس فعال و شاغلی درسطح شهر تهران وجود ندارد که مجهزبه کولر باشد، اما کولرش نقص فنی داشته و خاموش باشد. مگر اینکه نقص به‌صورت ناگهانی و حین استفاده از کولر رخ دهد که مسئله‌ای فنی و اجتناب‌ناپذیر است.»

تمام کولر ها روشن است

احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی:

کولرهای تمام ناوگان اتوبوسرانی شهرتهران سرویس شده و روشن است. به عبارت دیگر امروز تمام اتوبوس ها غیرازآنهایی که ممکن است دچارنقص و خرابی احتمالی شوند، فعال هستند. البته حدود ۴۰ تا۵۰ اتوبوس هم باتوجه به اینکه فرسوده بوده و ازنسل قدیم است، فاقد کولر و سیستم تهویه هستند. مشکل این اتوبوس ها نیز درآینده با تداوم نوسازی ناوگان برطرف خواهد شد. به تمامی مناطق ابلاغ شده که هیچ اتوبوسی نباید با کولر خاموش یا معیوب وارد خطوط شود. اکنون صد درصد ناوگان دارای کولر، با کولر فعال و درحال خدمت‌رسانی هستند. کولر اتوبوس های جدید ازجمله برقی ها هم به خوبی کار می کند و فضای داخل کابین آنها کاملا خنک و مطلوب است و طبق بازخورد هایی که از مسافران گرفته ایم، شهروندان رضایت کامل از سرویس دهی آنها از جمله در بحث کولر ها دارند.

آخرین وضعیت کولر اتوبوس ها در یک نگاه:

۴۰تا ۵۰ دستگاه اتوبوس به دلیل قدیمی بودن فاقد کولر است

۱۰۰ درصد اتوبوس ها با کولر روشن خدمات رسانی می کنند

۷۲ ساعت حداکثر زمان برای رفع خرابی کولر اتوبوس ها است

بفرمایید اتوبوس خنک

کد خبر 953901
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha