مجموع نظرات: ۱۱
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

خطوط جدید متروی تهران مانند مویرگ‌هایی در عمق زمین ریشه دوانده‌اند تا به‌دنبالش ایستگاه‌های جدید از دل خاک بیرون بیایند. یکی از این خطوط جدید، خط ۱۰متروی تهران است؛ تونلی ۴۷کیلومتری که شرق و غرب تهران را از ایستگاه مل تا فلکه سوم تهرانپارس در نوار شمال‌شرق پایتخت به‌ هم پیوند می دهد.

بازدید از روند اجرایی پروژه عمرانی احداث خط ۱۰ متروی تهران

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، خطوط جدید متروی تهران مانند مویرگ‌هایی در عمق زمین ریشه دوانده‌اند تا به‌دنبالش ایستگاه‌های جدید از دل خاک بیرون بیایند. یکی از این خطوط جدید، خط ۱۰متروی تهران است؛ تونلی ۴۷کیلومتری که شرق و غرب تهران را از ایستگاه ملکی (تقاطع راه‌آهن تهران ـ تبریز) تا فلکه سوم تهرانپارس در نوار شمال‌شرق پایتخت به‌هم پیوند می‌دهد. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم قرار است این پروژه زیرزمینی مشکل روی زمین تهران را هم با کاهش ترافیک بزرگراه‌های شهیدهمت و شهید حکیم تا حد زیادی برطرف کند. برای بررسی آخرین وضعیت این پروژه به محل کارگاه‌های جنت‌آباد و میدان دریاچه رفتیم.

مقصد اول
کارگاه جنت‌آباد
مقصد اول کارگاه جنت‌آباد در منطقه ۵، محل یکی از ۳۵ایستگاه خط ۱۰متروست. در کارگاه دومین دستگاه حفارمکانیزه (تی‌بی‌ام) خط ۱۰متروی تهران در حال مونتاژ است تا پس از سرپا شدن این دستگاه غول‌پیکر، حفاری تونل از جنت‌آباد به سمت شرق و نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شود. برای این کار، حفره‌ای به طول حدود ۹۰متر و ارتفاع ۲۵متر برای ورود دستگاه تی‌بی‌ام و آغاز حفاری ایجاد شده است. محمدابراهیم باقری، مدیرطرح خط۱۰متروی تهران از آغاز حفاری دستگاه تی‌بی‌ام دوم در نیمه دوم سال خبر می‌دهد: «۲دستگاه تی‌بی‌ام در خط ۱۰مترو مشغول به‌کار هستند که یک دستگاه آن در کارگاه جنت‌آباد درحال مونتاژ شدن است و امیدواریم اواخر شهریور یا اوایل مهرماه از جنت‌آباد به سمت نمایشگاه بین‌المللی حفاری شروع شود.»

مقصد دوم
کارگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس

در ادامه به سمت غرب می‌رویم تا به کارگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس در منطقه ۲۲برسیم؛ جایی که دستگاه تی‌بی‌ام به سمت شرق درحال حفاری و پیشروی است تا پس از احداث تونل ۹کیلومتری از کارگاه جنت‌آباد خارج شود. دستگاه تی‌بی‌ام نزدیک به ۸۰۰متر پیشروی دارد و به میدان ساحل رسیده است. برای بازدید از میزان پیشروی تونل حدود ۲۵متر به عمق زمین می‌رویم تا به شفت تی‌بی‌ام برسیم. از داخل تونلی که بیش از ۸متر ارتفاع آن است به سمت دستگاه تی‌بی‌ام پیش می‌رویم تا به نقطه‌ای برسیم که تیغه تی‌بی‌ام درحال حفاری است. فرهاد زمانی، سرپرست مجری خط ۱۰ متروی تهران درباره این بخش از پروژه می‌گوید: «تاکنون حدود ۸۰۰متر از تونل خط ۱۰حفاری شده است. طبق پیش‌بینی‌ها دستگاه روزانه ۱۰متر پیشروی دارد و ماهانه ۳۰۰متر حفاری و تونل‌سازی‌ می‌کند. علاوه بر ۲ ایستگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس و جنت‌آباد، عملیات اجرایی در ایستگاه‌های موج، اتریش، المپیک، کوهسار و سردار جنگل نیز آغاز شده است.»
 

از شرق تا غرب با خط ۱۰مترو


 

کد خبر 953510
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • علیزاد IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۹
    5 2
    متاسفم برای مسولین محترم از جمله نمایندگان غرب استان تهران شهرعدی سهریار اندیشه و ملارد ۲۰ساله قرار مترو بیاد ولی چون مسول دلسوز نداره کاری انجام نمبدهند شهرقدس که با تهران بزرگ یکی آیت ولی زمین تا آسمان فرق میکند چقدر تبعيض مگه فرار شد مترو شهرقدس در خرداد ۴۰۳ کلنگ‌زنی کنید چی شد نمایندگان محترم کجایید حالتون خوبه باز موقع رای گیری خواهد رسید برای شهرقدس چکار کردید .....
  • امیر موسوی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۲
    0 0
    شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر، نعمت از کفت بیرون کند خداوکیلی متروی تهران یکی از شاهکارهای جمهوری اسلامی است. کسانیکه غرغر میکنند که جمهوری اسلامی برای ما چکار کرده اگر زمان رفتن به ایستگاه های مترو با دقت و انصاف به سازه ایستگاه نگاه کنند می فهمند که ما از پس یک خونه ۱۰۰ متری بر نمیایم انوقت صدها ایستگاه و هزاران کیلومتر تونل و ریل گزاری و برق کشی و صدها مورد تخصصی و فنی که ما سر در نمیاریم توسط همین نظام انجام شده . بخدا ناشکری و ناسپاسی برکت.و نعمت رو از ما میگیره