همشهری - محمد سرابی: شناسایی خودروها برای شهرداریها و پلیس همیشه یک چالش اساسی بوده است؛ زیرا خودروهای شخصی، موتورسیکلتها و دیگر وسایل نقلیه هم گرانقیمت و قابل سرقت هستند و هم رفتوآمد با آنها نیازمند رعایت دقیق قوانینی است که تخلف از هر کدام شامل جریمه میشود. این کار از ابتدا با نصب پلاک شروع شد و پلاکها از شکل یک ورقه فلزی با چند عدد به شکل امروزی و با جزئیات زیاد درآمدند. امروزه برخی شهرها بهدنبال تشکیل مراکز داده بزرگ هستند درحالیکه دیگر شهرها با انبوه اطلاعات نیازمند پردازش روبهرو شدهاند.
مالزی
سامانه مرکزی شماره پلاکها
جزیره پنانگ در جزیرهای نزدیک به سرزمین اصلی مالزی واقع است و با چند پل طولانی به خشکی وصل میشود. ورود حجم زیاد خودروها و توقف آنها درون خیابانهای شهر جورجتاون یکی از مشکلات شهرداری این شهر است. از مدتی قبل سامانه سختگیرانهای برای کنترل پلاک خودروها ساخته شد. تمرکز اطلاعات مربوط بهخودروها در این سامانه باعث شد که شهرداری توانایی شناسایی سریع تخلفهای مربوط به جای پارک را پیدا کند. مالکان خودروها باید مبلغی برای استفاده از پارک حاشیهای در شهر بپردازند. نظارت با دوربینهای کنترل پلاک که روی خودروهای شهرداری نصب شده است انجام میگیرد. مأموران شهرداری با این خودروها در خیابانهای شلوغ گشت میزنند و دوربین بهصورت خودکار از پلاکها عکسبرداری میکند. کارایی این شیوه تا حدی است که در چند دقیقه نزدیک به ۳۰خودرو را اسکن و اطلاعات آنها را صحتسنجی میکند. بهمحض اینکه یک خودرو در جایی توقف کند، شماره پلاک آن به مرکز کنترل فرستاده میشود. اگر مالک مبلغ پارکینگ را شارژ نکرده باشد جریمه برای او صادر میشود. اگر پلاک خودرو با مشخصات ظاهری آن تطبیق نداشته باشد مشخص میشود که شخصی پلاک را تغییر داده و اینبار تخلف به اداره پلیس فرستاده میشود.
بلژیک
ظرفیت دوربینها تکمیل شده است
از سال۲۰۱۸ اطلاعات مربوط به پلاکهای همه خودروهای بلژیک در مرکز ملی دادههای این کشور بارگذاری شد. همه ادارات پلیس شهرها برای کنترل جرم به این مرکز متصل شدند. شیوه کار به این صورت بود که دوربینهای کنترل ترافیک روی پایههای بلند در خیابانها نصب میشدند تا بهصورت دائمی از همه پلاکها عکسبرداری کنند. پلاک و مشخصات خودرو به اداره پلیس محلی فرستاده میشد و صحتسنجی پلاک از طریق مرکز ملی دادهها انجام میگرفت. تا سال۲۰۲۳ این سامانه بهخوبی کار میکرد اما بهتدریج مشکلاتی بروز کرد. اولین اشتباه زمانی اتفاق افتاد که خودروهای مخصوص معلولان جریمه شدند درحالیکه اجازه توقف در نقاط زیادی را داشتند. صدور جریمه برای معلولان زیاد شد و وزیر حملونقل بلژیک دستور رسیدگی داد. هنوز این مشکل بهطور کامل حل نشده بود که دردسر دیگری شروع شد. شهرداریها برای کنترل ترافیک دوربینهای بیشتری نصب و همه آنها را به مرکز ملی دادهها متصل کرده بودند. وقتی همه این دوربینها شروع بهکار میکردند حجم اطلاعات بهدست آمده بهشدت زیاد میشد. از سال۲۰۲۳ دیگر امکان اتصال هیچ دوربینی وجود نداشت زیرا سامانه از کار میافتاد. در نتیجه مدیریت شهری هر شهر تصمیم گرفت که سامانه مستقل خود را با همکاری شهرداری و پلیس راهاندازی کند. حالا شهر آنتورپ بلژیک در حال ساخت سامانه دادههای پلاک خودروی مخصوص به خود است.
اوگاندا
پلاک دیجیتال در قاره آفریقا
در حالی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته هنوز استفاده از پلاکهای دیجیتال را شروع نکردهاند و این فناوری در مرحله آزمایشی قرار دارد بعضی از کشورهای قاره آفریقا در حال اجرای پروژه تغییر پلاک خودروهای شخصی از شکل سنتی به دیجتال هستند.
در اوگاندا از ابتدای سال ۲۰۲۵ با نصب پلاک دیجیتال بر روی یک خودرو سواری مرسدس بنز، سومین مرحله تغییر پلاک ها شروع شد. در سال ۲۰۲۳ هم ایده پلاکهای دیجیتال در شهر کامپالا پایتخت این کشور آزمایش شده بود ولی حالا خودروهای وارداتی هم شامل آن شدند. این کار با هدف جلوگیری از سرقت خودرو و موتورسیکلت و نظارت بر ایمنی ترافیک انجام میشود. حسگرهای که در نقاط مختلف نصب شده باشند میتوانند به سادگی وجود یک پلاک در اطراف خود را تشخیص دهند. با این حال به نظر نمیآید که این سامانه درست کار کند. کارکنان یک گروه موتورسیکلت مسافربر به نام «بودا تاکسی» گفتهاند که همچنان موتورهایشان به سرقت میرود و تراشههای درون بعضی از پلاکها اصلا قابل شناسایی نیست.
در کشور اتیوپی هم تغییر پلاکها به پلاک دیجیتال شروع شده است. پلاکهای قبلی بر اساس نام ایالت صادر میشد که از نظر اجتماعی نشاندهنده قومیت مالک خودرو بود اما در پلاکهای جدید این نشانه حذف میشود.
بیشتر بخوانید: ارواح سوار بر ماشینهای پلاک سفید
نظر شما