دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۵
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: کسانی که فکر می‌کردند ممکن است نقش و نفوذ حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان کاهش یابد، هفته گذشته غافلگیر شدند.

هفته گذشته بعد از 5 ماه بلاتکلیفی سیاسی، کابینه جدید لبنان تشکیل شد و این توافق با جلب نظر حزب‌الله و تامین خواسته‌هایش به سرانجام رسید.

بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات پارلمانی ماه ژوئن لبنان، مخالفان نقش و حضور حزب‌الله، از اینکه این گروه نتوانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد، خوشحال شدند. جریان 8مارس به رهبری حزب‌الله در این انتخابات از مجموع 128 کرسی، 57 کرسی را به‌خود اختصاص داد.

این نتیجه اعضای گروه 14 مارس به رهبری سعدحریری را هم خشنود کرد و آنها گفتند که حزب‌الله دیگر نفوذ چندانی نخواهد داشت. اما جریان پیچیده سیاست در لبنان اقتضا می‌کند که نسبت گروه‌ها و تعداد کرسی‌های مجلس هر چه که باشد، کشور بدون شیعیان قابل اداره نباشد. شیعیان لبنان هم به دو گروه حزب‌الله و جنبش امل تعلق دارند.

اگرچه حزب‌الله در کابینه 30نفره لبنان تنها 2 وزیر دارد اما گروه مخالف 8 مارس به رهبری حزب‌الله مجموعا 10 وزارتخانه دارد. ائتلاف سعد حریری هم 15 وزارتخانه دارد. میشل سلیمان رئیس‌جمهوری هم 5وزیر را معرفی می‌کند که وزرای کشور و دفاع از جمله آنها هستند. 3 نفر دیگر وزرای امور کشور هستند که 3نماینده از سنی‌ها، شیعیان و مسیحیان هستند.

حزب‌الله درخواست کرده‌بود که حق موسوم به « فرمول سوم  مسدود کردن» را به دست بیاورد. این فرمول به حزب‌الله حق وتوی تصمیمات کابینه را می‌دهد. این حق مانع از تلاش ائتلاف 14 مارس برای خلع سلاح حزب‌الله می‌شود. ائتلاف 14 مارس از ابتدا می‌گفت که اعطای این حق غیرممکن است.

اما حزب‌الله بر این حق تاکید کرد تا سرانجام به نتیجه رسید. سعد حریری ابتدا قصد داشت یکطرفه کابینه را تشکیل دهد اما این تلاش در تابستان شکست خورد. هیچ دولتی در لبنان بدون حضور و تایید نمایندگان همه مذاهب رسمیت ندارد. کابینه‌ای که شیعیان در آن حضور نداشته‌باشند خشم مردم را در خیابان‌ها برمی‌انگیزد. این اتفاق قبلا هم در لبنان افتاده و نتیجه منفی خود را به جا گذاشته‌بود، به همین دلیل سعد حریری دید که نمی‌تواند این تجربه را تکرار کند.

برای حل این اختلاف و تشکیل کابینه یک راه حل ابتکاری مطرح شد که براساس آن، حزب‌الله از 5 وزارتخانه‌ای که معرفی وزرای آن به رئیس‌جمهوری سپرده شده، یک وزیر را انتخاب می‌کند که او عدنان سید حسین شیعه است. به این ترتیب حزب‌الله و جریان 8 مارس 1+10 وزارتخانه دارند. این همان اکثریتی است که حزب‌الله برای وتوی تصمیمات کابینه حریری به آن نیاز داشت. این وزیر یازدهم که وزن جریان 8 مارس را از یک سوم بیشتر می‌کند، مهره شاه خوانده شده و می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌ها تاثیر بگذارد. این وزیر اگر چه به لحاظ سازمانی عضوی از جریان اقلیت نیست اما وزیری نزدیک به حزب‌الله است.  نکته مورد اختلاف دیگر در تشکیل کابینه لبنان، وزارتخانه مهم مخابرات بود.

در ماه مه2008، دولت فؤاد سینیوره، نخست‌وزیر پیشین لبنان که او هم به جریان 14 مارس تعلق داشت، تلاش کرد شبکه مخابراتی و ارتباطاتی حزب‌الله را برچیند. این شبکه برای حزب‌الله اهمیت زیادی دارد. هرکس که در راس این وزارتخانه قرار گیرد وزیر مهمی در کابینه لبنان است. میشل عون شریک مسیحی جریان 8 مارس درخواست کرده‌بود که جبران باسیل( دامادش) این وزارتخانه را به‌عهده بگیرد. جریان 14 مارس با این خواسته مخالفت می‌کرد. رئیس‌جمهوری از موضع جریان 8مارس دفاع کرد و این موضوع هم به نفع حزب‌الله خاتمه پیدا کرد. در کابینه جدید لبنان این وزارتخانه مهم به کاربل نهاس از اعضای جنبش میشل عون سپرده شد. او به حزب‌الله نزدیک است. باسیل هم وزیر انرژی وآب شد.

آسیا تایمز

کد خبر 95317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز