شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جلسه جمعه شب رهبران لبنان به پایان بحران سیاسی بیروت منجر شد و گروه‌های مخالف 16آبان آمادگی خود را برای پیوستن به دولت وحدت ملی اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در نشست ۴ساعته جمعه شب که تا ساعات اولیه روز شنبه هم ادامه یافت نبیه بری رئیس مجلس، میشل عون رئیس حزب آزاد و سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده لبنان در کنار سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله حضور داشتند که نتیجه این نشست راه را برای تشکیل کابینه وحدت ملی لبنان هموار کرد.

در این نشست که جبران باسیل وزیر ارتباطات، علی حسن خلیل، حاج حسین خلیل و حاج وفیق‌صفا نمایندگان مجلس لبنان نیز در آن حضور داشتند، توافق قطعی بر سر آنچه در مذاکرات با سعدالدین حریری نخست‌وزیر موقت مورد موافقت قرار گرفته است، حاصل شد.

به گفته ناظران، این توافق در پی دادن امتیاز از سوی جریان 14مارس به مخالفان، به‌دست آمده است. به گزارش منابع خبری لبنان، میشل عون، رئیس دومین فراکسیون مجلس لبنان برای معرفی وزرای خود ۲۴ ساعت مهلت خواسته است. منابع نزدیک به نبیه‌بری نیز از تشکیل کابینه طی 24ساعت آینده خبر دادند.

سعد حریری رئیس جریان آینده و از سران گروه ۱۴مارس لبنان، به‌دلیل دستیابی به اکثریت آرای نمایندگان و رسیدن گروه وی به اکثریت عددی کرسی‌های مجلس لبنان بیش از ۴ماه است که از سوی میشل سلیمان رئیس‌جمهوری لبنان مامور تشکیل کابینه این کشور شده است.

با این حال وی، پس از ۷۶ روز با ارائه فهرستی یکطرفه که مورد اعتراض جریان ۸مارس  و برخی از احزاب ۱۴ مارس قرار گرفت، مجبور به انصراف از تشکیل کابینه لبنان شد، اما حدود 50 روز پیش مجددا از سوی رئیس‌جمهور لبنان مامور تشکیل کابینه این کشور شد.

دلیل اصلی اختلاف بر سر تشکیل دولت، درخواست‌های میشل عون رهبر مسیحیان لبنان بود. او برای اینکه وزارت مخابرات از دامادش گرفته شده اعتراض داشت. در کابینه که مورد توافق رهبران گروه‌ها قرار گرفته، 15وزارتخانه به ائتلاف حریری، 10 وزارتخانه به مخالفان از جمله حزب‌الله و 5 وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های کشور و دفاع به میشل سلیمان تعلق می‌گیرد.

تحلیلگران، به نتیجه رسیدن مذاکرات تشکیل دولت در لبنان را نتیجه توافق سوریه و عربستان در سفر اخیر امیر عربستان به دمشق می‌دانند. عربستان و آمریکا از سعد حریری حمایت می‌کنند و در مقابل گروه‌های مخالف دولت در لبنان به سوریه نزدیک هستند. 

رقابت‌های منطقه‌ای و دخالت کشورهای خارجی، تشکیل دولت در لبنان را با این تاخیر طولانی رو‌به‌رو کرده‌بود. این تاخیر نگرانی سازمان‌های بین‌المللی را برانگیخته است.
مایکل ویلیامز، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان اعلام کرد: سازمان ملل از تاخیر در تشکیل دولت جدید لبنان به‌شدت نگران است.

مایکل ویلیامز پس از دیدار با نبیه بری رئیس پارلمان، سعد حریری نخست‌وزیر جدیدو علی بن سعید عواض عسیری سفیر عربستان سعودی در لبنان اظهار داشت: با وجود اینکه 5 ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان می‌گذرد ولی دولت جدید این کشور تاکنون تشکیل نشده و این امر موجب نگرانی شدید سازمان ملل متحد شده است. این مقام سازمان ملل متحد تصریح کرد: درک این موضوع که چرا دولت جدید لبنان طی این مدت تشکیل نشده، بسیار دشوار است.

کد خبر 94656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز