یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: برای نخستین بار در کشور، داروی «میگری‌هیل» برای درمان میگرن توسط محققان ایرانی تولید شد که مصرف این دارو حتی در دوزهای بالا عوارض نامطلوب در پی نخواهد داشت

طبق آمارهای جهانی در حدود 99 درصد مردم جهان در طول عمر خود دچار سردرد می‌شوند. سردرد صرف‌نظر از علت آن، به‌طورکلی در زنان و افراد جوان بیشتر از مردان و افراد میانسال است.

دکترمحمد انصاری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری گفت: سردردهای میگرنی از نوع سردردهای مزمن دوره‌ای است. به‌طور متوسط سردرد میگرنی در افراد مبتلا 21 بار در سال اتفاق می‌افتد؛

اگرچه ممکن است در برخی اشخاص هر چند ماه یک بار اتفاق بیفتد. به‌طور کلی بیش از 11درصد مردم دنیا به یکی از سردردهای میگرنی مبتلا هستند. در حدود 70درصد بیماران میگرنی زن و 30درصد مرد هستند.

وی تاکید کرد: بیماران میگرنی و مبتلا به سردرد برای علت‌یابی حتی‌الامکان به «درمانگاه‌های چندتخصصی درد» مراجعه کنند. دکتر انصاری درخصوص داروی «میگری‌هیل» که یک داروی ویژه برای درمان میگرن است، گفت: این دارو در طول 14 سال با همکاری یک تیم تحقیقاتی مطالعه شده‌است. «میگری‌هیل» دارای یک فرمولاسیون استثنایی است که برگرفته از طب سنتی و دانش روزآمد پزشکی و داروسازی است؛ در نتیجه، داروی «میگری‌هیل» با برتری‌های ویژه توسعه یافت.

در مغز انسان غده‌ای به نام غده صنوبری (Pineal) هست که یک ماده حیاتی به نام ملاتونین در بدن انسان تولید می‌کند. ملاتونین علاوه براینکه تنظیم‌کننده دوره خواب و بیداری است، جمع‌کننده (Scavenger) مواد سمی بدن در موقع خواب شبانه است. طبق تحقیقات، ملاتونین در بیماران میگرنی همواره کمتر از حد معمول در افراد سالم است.

به گفته او، یک نظریه دیگر در بین دانشمندان متخصص مغز و اعصاب مطرح است، مبنی بر اینکه یکی از علت‌های بروز سردرد میگرنی در بیماران، افزایش تولید ماده «نیتریک اکساید» است. مقادیر طبیعی نیتریک اکساید برای بدن انسان لازم است و درصورت تجمع نیتریک اکساید در بدن، خاصیت سمی ظاهر می‌شود.

بنا بر این نظریه، افزایش «نیتریک اکساید» موجب حملات سردرد میگرنی می‌شود. تلفیق مباحث نظری مربوط به نیتریک اکساید و ملاتونین، درمورد بیماری میگرن دستاوردهای چشمگیری دربردارد. بنابراین اگر ملاتونین کافی در بدن انسان وجود داشته باشد، این ماده می‌تواند نیتریک اکساید را جمع‌آوری و از طریق ادرار دفع کند و درنتیجه بیماری سردرد میگرنی درمان شود.

تحقیقات سلولی در آزمایشگاه نشان داد که داروی «میگری‌هیل» می‌‌تواند مقدار نیتریک اکساید را کاهش دهد و از میزان این ماده در بدن بیمار بکاهد. به عبارت دیگر، همان کاری که ملاتونین در بدن به‌طور طبیعی انجام می‌دهد، با مصرف «میگری‌هیل» در دوره درمان بدن اتفاق می‌افتد.

موضوع بسیار مهم این است که اثرهای درمانی داروی «میگری‌هیل» به‌طور پایدار و پس از پایان دوره مصرف دارو در بدن بیمار میگرنی باقی می‌ماند؛ یعنی دیگر به مصرف مداوم و مکرر داروی «میگری‌هیل» در بیماران میگرنی نیاز نیست بلکه معمولا پس از دوره درمان با «میگری‌هیل» بیماران از مصرف دارو بی‌نیاز می‌شوند.

دکتر انصاری یادآور شدکه داروهای میگرن رایج در بازار همگی مبتنی بر پیشگیری از شدت سردرد میگرنی پس از آغاز حمله و نیز تسکین سر درد است. متأسفانه این داروها دارای پیامدهای نامطلوب است؛ درحالی‌که «میگری‌هیل» طبق تحقیقات انجام شده، حتی در دوزهای بسیار بالا دارای پیامدهای نامطلوب نبوده است.

پایه گیاهی ‌«میگری‌هیل» در این برتری، بسیار مؤثر بوده است. خوشبختانه اکنون داروی «میگری‌هیل» داروی رسمی در فهرست داروهای طبیعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ثبت رسیده است و در یک کلینیک مخصوص در دسترس بیماران میگرنی قرار دارد.

علت عرضه دارو در این کلینیک صرفاً برای اطمینان از انجام کامل دوره درمان توسط بیماران میگرنی تحت نظر متخصصان و ضرورت پردازش‌های ویژه دارو در دوره است.

کد خبر 95278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز