خیابان‌ها و پارکینگ‌های شهرک اکباتان هنگام ساخت آن با جمعیت پیش‌بینی‌شده این شهرک تناسب داشت، اما تغییرات ‌شهری باعث شده که این شهرک اکنون با مشکل کمبود جای پارک به‌خصوص در معابر نزدیک به ایستگاه‌های مترو مواجه شود.

مترو اکباتان

همشهری - محمد سرابی: شهروندانی که برای تردد از ایستگاه‌های بیمه، آزادی و اکباتان استفاده می‌کنند، خودروهای خود را در معابر اطراف رها می‌کنند و همین موضوع باعث گلایه ساکنان محله شده است. اما راهکار چیست و مدیریت شهری چه برنامه‌ای دارد؟

افزایش خودروها به‌دلیل مترو

به جز ایستگاه متروی بیمه که در کنار بزرگراه لشکری قرار گرفته، ایستگاه متروی اکباتان و آزادی هم در محدوده غربی تهران واقع شده‌اند که اطرافشان در هر ساعتی از شبانه‌روز شلوغ است. این میان ساکنان فاز ۲شهرک اکباتان بیش از همه در معرض هجوم خودروهای شخصی قرار گرفته‌اند؛ چون ایستگاه متروی اکباتان با یک ورودی و بدون پارکینگ، مسیر ورود و خروج مسافران مترواست. البته در گذشته یک پارکینگ زیرزمینی وجود داشته که این روزها بدون استفاده است. زهرا محمدخانی می‌گوید: زمین‌های خالی می‌تواند بخشی از جای پارک اطراف ایستگاه را تامین کند تا فشار کمتری به ساکنان درون شهرک وارد شود. ساکنان از شهرداری منطقه درخواست رسیدگی به مشکل کمبود پارکینگ کرده‌اند و طرح‌هایی در این زمینه پیشنهاد شده است که شهردار منطقه در بازدید خود بخشی از آنها را بررسی کرد.

گسترش مراکز خدماتی و تفریحی بدون پارکینگ

علاوه بر مسافران، تعداد خودروهای ساکنان شهرک هم کم نیست. محمدرضا ایمانی‌جاجرمی از ساکنان فاز ۲شهرک اکباتان می‌گوید: در گذشته جمعیت شهرک با فضای پارک خودرو تناسب داشت، اما حالا علاوه بر افزایش جمعیت، تعدادی مرکز خدماتی و تفریحی هم اضافه شده که در نتیجه حجم تردد بالا رفته؛ مثلا بیمارستان شهرک تخصصی شده و مراجعان روزانه از همه مناطق اطراف به اینجا می‌آیند یا مجموعه‌ای که مرکز آموزشی بود، تبدیل به دانشگاه شده است؛ بنابراین افراد زیادی از نقاط مختلف شهر به این محله‌تردد می‌کنند؛ بدون اینکه جای پارک خودرو اضافه شود.»

طرح ساخت ۲پارکینگ برای متروی اکباتان

محمدرضا پوریافر، شهردار منطقه ۵: ایستگاه متروی اکباتان به‌صورت یک مبدأ سفر عمل می‌کند و ساکنان محله‌های اطراف، خودروهایشان را در اطراف آن پارک می‌کنند و با استفاده از مترو به سفر شان ادامه می‌دهند. از طرف دیگر ساکنان شهرک اکباتان هم مالک خودرو هستند و نیاز به جای پارک دارند. مجتمع تجاری مگامال هم مراجعه‌کنندگان زیادی دارد؛ در نتیجه ضرورت دارد که در این محدوده پارکینگ طبقاتی ساخته شود. شهرداری منطقه زمین بازار میوه‌وتره‌بار را برای ساخت پارکینگ طبقاتی پیشنهاد کرده است تا در قالب پروژه مشارکتی پیگیری شود. با این کار هم میدان میوه‌ و ‌تره‌بار نوسازی می‌شود و هم می‌توان پارکینگ‌هایی در سطح و زیرسطح آن ایجاد کرد. ‌در این نقطه یک پارکینگ زیرسطحی نیمه‌کاره هم وجود دارد که باید پروژه ساخت بخش‌های مختلف آن کامل ‌و راه‌اندازی شود. روی این پارکینگ نیمه‌کاره مجوز ساخت یک مجتمع صادر شده که در حال مذاکره با مالک آن هستیم ‌ تا بتوانیم پارکینگ را در اختیار شهروندان بگذاریم.

کد خبر 951761
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۲
    0 0
    در طرح های توسعه شهری خیابان ها برای عبور و مرور طراحی می شوند ولی متاسفانه به خیابان ها به عنوان پارکینگ نگاه می شود. به نظر می رسد که تدوین ضوابطی برای ممنوعیت پارک در حاشیه خیابلن ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.