گروه بین‌الملل: شهر پیشاور پاکستان در هفته‌های اخیر حملات تروریستی زیادی را تجربه کرده است

 اما حمله شبه‌نظامیان طالبان به مقر سازمان اطلاعات پاکستان (‌آی‌اس‌آی)، نیروهای امنیتی این شهر را کاملا غافلگیر کرد.

22 آبان گذشته انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی ساختمان 3 طبقه سازمان اطلاعات پاکستان در پیشاور باعث کشته شدن حداقل 17 نفر و زخمی شدن بیش از 40 نفر دیگر شد.

شدت این انفجار به حدی بود که ساختمانی که قلب فعالیت‌های اطلاعاتی پاکستان علیه طالبان در ایالت سرحد به حساب می‌آید، به‌طور تقریبی تخریب شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که صدای این انفجار قوی تا شعاع یک‌کیلومتری محل حمله شنیده شده است.

تخریب ساختمان سازمان اطلاعات پاکستان باعث شد که نیروهای امدادی هنوز نتوانند آمار دقیقی از تلفات این حمله اعلام کنند و به همین خاطر به احتمال زیاد آمار کشته شدگان این عملیات تروریستی پس از کامل شدن جست‌وجوها افزایش خواهد یافت.

این حمله در حالی صورت گرفت که انفجار دیگری هم در نزدیکی یک پاسگاه پلیس در شهر بنو ایالت سرحد، کشته شدن 5 نفر را به همراه داشت. اقبال مروات رئیس پلیس شهر بنو اعلام کرد که این حمله توسط یک عامل انتحاری صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که حمله به ساختمان سازمان اطلاعات پاکستان هم عملیاتی انتحاری بوده که بدون شک با برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است. از زمان آغاز عملیات گسترده ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی نیروهای امنیتی این کشور تدابیر ویژه امنیتی را در شهرهای مختلف در نظر گرفته‌اند.

علاوه بر این ساختمان آی‌اس‌آی در منطقه تحت حفاظت شهر پیشاور قرار گرفته که با تدابیر ویژه امنیتی به‌طور کامل از محدوده شهر جدا شده است.  در این منطقه ویژه ساختمان‌های فرمانداری و فرماندهی ارتش منطقه هم قرار دارند.

موج تازه خشونت‌ها در شمال غربی پاکستان باعث شده که مدارس این منطقه بار دیگر به‌طور کامل تعطیل شوند. این حمله یک روز پس از آن صورت گرفت که ارتش پاکستان از کشته شدن 17 نفر از نظامیان این کشور در درگیری‌های وزیرستان جنوبی خبر داد. از ماه گذشته که عملیات ارتش پاکستان علیه طالبان شروع شده است درگیری‌های اخیر پرتلفات‌ترین درگیری برای نظامیان پاکستان بوده است.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری و یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان 22آبان در بیانیه‌های جداگانه‌ای حملات تروریستی اخیر در شمال غربی پاکستان را محکوم و تاکید کردند که اراده پاکستان برای سرکوب کردن شورشیان با اینگونه عملیات متزلزل نخواهد شد.

در این بیانیه‌ها آمده است:‌ حمله تروریستی علیه شهروندان و نیروی امنیتی تأسف برانگیز است و مسئولان دولتی باید هرچه سریع‌تر شبکه تروریست‌ها و عاملان این حمله را دستگیر کنند. حملات 22 آبان در ایالت سرحد شمال غربی در حالی صورت گرفت که شبه نظامیان طالبان روز گذشته در یک عملیات انتحاری 5تانکر حامل سوخت برای نیروهای ناتو در افغانستان را هم به آتش کشیدند.

تانکرهای سوخت در نزدیکی پایگاه ارتش آمریکا در کابل متوقف بودند که حمله انتحاری به آنها صورت گرفت. گزارش‌ها نشان می‌دهد که انفجار تانکرهای سوخت باعث زخمی شدن تعدادی از نظامیان خارجی شده است.

حملات اخیر در پاکستان و افغانستان نشان‌داده است که رهبران طالبان اکنون به‌دنبال هماهنگ‌سازی‌ عملیات خود در این دوکشور هستند.  هماهنگی عملیات در 2 سوی مرزها هدفی بود که بیت‌الله محسود، رهبر سابق طالبان به‌دنبال آن بود و به‌نظر می‌رسد اکنون در حال اجراشدن است

کد خبر 95101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز