سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از آنکه در روزهای گذشته 60 جنگجوی طالبان و پنج سرباز در پاکستان کشته شدند تا شب گذشته 18 عضو دیگر طالبان و دو سرباز پاکستانی هم جان خود را از دست دادند.

روزنامه هامبورگر آبندبلات از پیشاور و اسلام‌آباد گزارش داد، این آمار نتوانست مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد، زیرا خبرنگاران خارجی اجازه نداشتند از منطقه گزارش تهیه کنند.

روز گذشته درگیری‌ها در سه منطقه نظامی جریان داشت. در همین حال نیروی هوایی مقرهای مشکوک طالبان را بمباران کرد. به گفته محافل نزدیک به ارتش نیروها خود را برای حمله به کوتکای، موطن حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان آماده کرده بودند. یک مقام ارشد ارتش گفت نیروها در حومه کوتکای موضع گرفته‌اند. این شهر ظرف چند ساعت به تصرف ارتش درخواهد آمد.

محسود رییس گروه افراطی موسوم به تحریک طالبان پاکستان (TTP) است که ارتباطاتی با شبکه القاعده دارد.

نیروهای مسلح پاکستان تلاش می‌کنند شورشیان را در سه جبهه گرفتار کنند. به گفته شاهدان عینی، انتظار می‌رود افراطیون برای مقاومت شدید تدارک دیده باشند. اعظم طارق، سخنگوی طالبان گفت "تا آخرین قطره خون" از این منطقه حفاظت خواهد شد.

این عملیات نظامی که از یکشنبه شب آغاز شده، فراگیرترین عملیات از سال 2004 است، یعنی زمانی که طالبان در منطقه مرزی میان پاکستان و افغانستان شکل جدیدی به خود گرفت. از آن هنگام نیروهای پاکستانی سه بار شکست خورده‌اند.

در همین حال مناطق آواره‌نشین در شمال غرب پاکستان در معرض فاجعه قرار گرفته است. در حین نبردها از ماه اوت حدود 150 هزار نفر آواره شده‌اند. 200 هزار نفر دیگر هم به گفته مقامات در روزهای آینده باید خانه و کاشانه خود را ترک کنند. بیشتر این افراد در همسایگی منطقه محل اقامت خود سکنی می‌گزینند. به این ترتیب امکان پنهان شدن شورشیان مسلح در میان غیرنظامی وجود دارد.

دولت اسلام‌آباد عملیات بزرگ خود را درست زمانی اعلام کرد که تا روز گذشته حدود 350 هزار غیرنظامی در جبهه‌های نبرد گرفتار شده‌اند. این رقم شامل بیش از نیمی از 600 هزار سکنه وزیرستان جنوبی می‌شود. یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان از جامعه بین‌المللی درخواست کمک اضطراری کرده است.

در همین حال، ژنرال دیوید پترائوس و سناتور جان کری روز گذشته برای انجام مذاکرات فشرده با دولت، امرای ارتش و مخالفان وارد اسلام‌آباد شدند.

کد خبر 93254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز