در کنار واکنش‌های شهروندان به کمپین تهران دوست داشتنی در فضای مجازی، به‌تازگی یک نظرسنجی تحلیلی هم درباره این ‌ کمپین برگزار شده که نتایج آن می‌گوید بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان بعد از این کمپین، نگاه بهتری به پایتخت پیدا کرده‌اند. اما این پویش چیست و چرا شکل گرفته است؟

تهران دوست داشتنی

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: از بیلبوردها و المان‌های شهری گرفته تا نوشته‌های روی اتوبوس‌ها و تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون‌های شهری و صداوسیما، به هر طرف سر بچرخانید «تهران دوست‌داشتنی» را می‌بینید؛ عنوانی که به پویشی با همین نام برمی‌گردد و چند ماهی است که با هدف بهبود تصویر ذهنی و افزایش حس تعلق شهروندان به پایتخت در حال اجراست.

یک کمپین ۳۶۰ درجه

تجربه برگزاری کمپین‌هایی شبیه به تهران‌ دوست‌داشتنی در دنیا نشان می‌دهد تمرکز بر نمایش نکات مثبت شهرها به ایجاد رابطه‌ مثبت و عاطفی مردم با شهر، تغییر نگرش‌های منفی در مورد شهر و مشکلات آن و افزایش ایجاد تعلق به شهر منجر می‌شود. الگوبرداری تهران دوست‌داشتنی از کمپین‌های موفق دنیا هم باعث دیده‌شدن و موفقیت نسبی آن شده است. می‌توان گفت تهران دوست‌داشتنی یک کمپین ۳۶۰درجه است؛ چراکه از همه ظرفیت‌های تبلیغاتی موجود ازجمله بیلبوردها، رسانه‌های دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و رویدادهای عمومی استفاده کرده تا پیام خود را به بیشترین تعداد افراد ممکن برساند و تلاش کند تهران را از آنچه هست، دوست‌داشتنی‌تر کند. بیشتر شهروندان روی اتوبوس‌های شهری عبارت تهران دوست‌داشتنی را دیده‌اند و اگر چرخی در فضای مجازی بزنید، عکس‌ها و متن‌های شهروندان با هشتگ تهران دوست‌داشتنی توجه‌تان را جلب می‌کند.

۸۰ درصد شهروندان، موافق تهران دوست‌داشتنی

بعد از چندماه برگزاری، حالا تهران دوست‌داشتنی عبارت آشنایی برای شهروندان است. به‌تازگی پیمایشی از سوی پایگاه تحلیل افکار و داده‌کاوی رسانه‌ای مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران برگزار شده تا میزان تأثیرگذاری این کمپین پیمایش و بررسی شود. جامعه آماری این پژوهش را ۱۱۰۱ نفر از شهروندان ساکن مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تشکیل می‌دهند. نتایج نهایی نظرسنجی نشان می‌دهد دیدگاه پاسخگویان نسبت به کمپین تهران دوست‌داشتنی مثبت بوده است. ۶۱ درصد از پاسخگویان برگزاری چنین کمپین‌هایی را ضروری دانسته‌اند، ۶۵ درصد احساس مثبتی نسبت به آن داشته‌اند و حدود ۵۰ درصد گفته‌اند نگاه‌شان بعد از این کمپین نسبت به تهران بهتر شده است. بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان هم عبارت تهران دوست‌داشتنی را مناسب ارزیابی کرده‌اند. برای نیمی از جمعیت شرکت‌کننده در نظرسنجی، به نشانه‌های یادآور مانند ‌ پوستر کمپین نیازی نبوده است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت تلاش و اطلاع‌رسانی شهرداری در این زمینه مناسب بوده است.

تاثیر کمپین «تهران دوست‌داشتنی» در افزایش علاقه مردم به پایتخت

شهروندان پاسخ ‌دادند

با هدف سنجش میزان آگاهی، مشارکت و دیدگاه‌های شهروندان نسبت به کمپین «تهران دوست‌داشتنی»، به‌تازگی یک نظرسنجی در میان گروهی از شهروندان تهرانی انجام شده است. این نظرسنجی با هدف دریافت بازخورد عمومی و ارزیابی تأثیرگذاری کمپین طراحی شده و براساس آن، دیدگاه‌ها و نظرات مردم در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. شهروندان به برخی پرسش‌ها درباره این کمپین پاسخ داده‌اند:

این پویش چه تغییری در احساس شما نسبت به تهران ایجاد کرده است؟

۴۹/۶ درصد از افراد گفته‌اند که نگاه‌شان به شهر تهران بهتر شده است، ۴۱/۸ درصد هم گزارش کرده‌اند که احساس آنها نسبت به شهر تهران فرقی نکرده است، احساس ۶/۷ درصد از پاسخگویان بدتر شده است و ۱/۹ درصد نظری در مورد اجرای کمپین نداشته‌اند.

بخشی از تبلیغات پویش تهران دوست‌داشتنی، پروژه‌ها و اقدامات شهری را معرفی کرده است. شما کدام‌یک از این تبلیغات را دیده‌اید؟

۵۵/۳ درصد از پاسخگویان تبلیغات مربوط به خرید اتوبوس‌های جدید را از محل عوارض مردم در سطح شهر مشاهده کرده‌اند. ۱۸/۷ درصد تبلیغات مرتبط با پروژه پایانه شرق را دیده‌اند. ۱۱/۶ درصد معرفی پروژه روددره فرحزاد را گزارش کرده‌اند، ۳/۲ درصد پروژه خانه روزنامه‌نگاران مورد توجه‌شان قرار گرفته است، ۴/۹ درصد هیچ‌کدام از آیتم‌های بخش معرفی پروژه‌ها را ندیده‌اند و ۱/۱ درصد نیز نظری در مورد این سؤال نداشته‌اند.

هویت‌دارشدن تهران با کمپین تهران دوست‌داشتنی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: کمپین تهران دوست‌داشتنی را به‌عنوان یکی از راهبردهای کلان‌شهری دنبال می‌کنیم تا چهره پایتخت را متحول سازیم. باید رویکردهایی را دنبال کنیم تا شهر ما هویت‌دار شود، مثلا تعیین‌تکلیف و پیگیری پارک‌های علم و فناوری، تحول در رویکرد رسانه‌ای و گسترش کمپین‌هایی مانند تهران دوست‌داشتنی.

اهداف کمپین

تقویت هویت شهری و معرفی ابعاد فرهنگی پایتخت به مردم
شعار کمپین تهران دوست‌داشتنی: یه ایران دوستش داره
واکنش مردم به تهران دوست‌داشتنی در فضای مجازی

تاثیر کمپین «تهران دوست‌داشتنی» در افزایش علاقه مردم به پایتخت

تصور نمی‌کردیم مردم تهران را این اندازه دوست داشته باشند

پایگاه تحلیل افکار و داده‌کاوی رسانه‌ای مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران تلاش کرده با اجرای پروژه سنجش نگرش شهروندان نسبت به کمپین تهران دوست‌داشتنی، به تحلیلی از میزان تأثیرگذاری این کمپین بین پایتخت‌نشینان دست پیدا کند. علیرضا نظری، مدیر پروژه سنجش نگرش شهروندان نسبت به کمپین تهران دوست‌داشتنی می‌گوید که نتایج پیمایش نشان می‌دهد این کمپین تا حد زیادی مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

نکات مهمی که با این پژوهش به آنها دست پیدا کردید، کدامند؟
نکته مهم این بود که معمولا کمپین‌ها تا این اندازه شهروندان را درگیر نمی‌کنند؛ اما تهران دوست‌داشتنی بیش از تصورها مورد توجه مردم قرار گرفته است. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی المان‌های کمپین را به‌خوبی به‌خاطر داشتند و میزان علاقه شهروندان به تهران فراتر از تصورهای اولیه بود.

این نظرسنجی چه دستاوردی برای ادامه اجرای کمپین داشته است؟
نتایج نظرسنجی در چندین محور راهبردی خواهد بود. پیمایش نشان داد زنان به اندازه محسوسی بیش از مردان کمپین را مثبت ارزیابی می‌کنند و نسبت به موضوعات شهر مانند نظافت و زیبایی آن دغدغه‌مند هستند. استفاده از چهره‌های ماندگار زن در بخش قهرمانان شهر کمپین، تا حد خوبی به نیازهای شهروندان زن به هویت‌یابی در شهر کمک کرده است. ضمن اینکه معرفی نقاط گردشگری و دیدنی‌های تهران، به تقویت هویت‌یابی محله‌محور منجر شده است.

آیا این نظرسنجی مراحل بعدی خواهد داشت؟
این پیمایش در اسفندماه سال ۱۴۰۳ انجام شد. با اضافه‌شدن شعارهای جدید به کمپین و نصب المان‌های شهری تازه، توجه شهروندان بیش از قبل به کمپین جلب خواهد شد. برگزاری برنامه‌های نوروزی، افطارخونه و راه‌اندازی باغ‌راه حضرت زهرا(س) با توجه ویژه به کمپین تهران‌دوست‌داشتنی، قطعا در نتایج نظرسنجی تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین در فاصله زمانی مناسب، پروژه به شکل و در ابعاد دیگری تکرار خواهد شد تا به اطلاعات تازه‌ای از میزان تأثیرگذاری کمپین دست پیدا کنیم.

کد خبر 950809
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha