چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: رکورد شکنی قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی ادامه دارد و تاثیر آن در بازار داخلی نیز مشهود است

هر اونس طلا بیش از 12 دلار افزایش یافت و در سطح رکورد 9/1115 دلار معامله شد.
در بازار داخلی نیز قیمت‌ هر گرم طلا نیز حدود 4 هزار تومان افزایش یافت.

افزایش قیمت طلا که در دوران رشد معاملات کاغذی و حذف طلا از اندوخته بانکی و پشتوانه پولی کشورها به اعتبار بازاری خود بازگشته بود در روزهای اخیر از تغییر در نحوه سرمایه‌گذاری نهادهای مالی در جهان پس از بحران اقتصادی اخیر حکایت دارد.
طلا در روزهای اخیر به‌دلیل افزایش نگرانی در بازارهای کاغذی و اوراق بهادار به کالای پر‌تقاضایی تبدیل شده است.

برخی بانک‌های مرکزی نیز برای حفظ ارزش پول و ارزهای ذخیره شده به تبدیل ارز به طلا برای حفظ ارزش اندوخته‌های خود روی‌آورده‌اند. کاهش مداوم ارزش دلار به‌عنوان مهم‌ترین ذخیره ارزی بانکی در جهان که20آبان نیز رخ‌داد و ارزش‌آن به پایین‌ترین قیمت در سال‌جاری رسید نشانه رشد تقاضا برای طلاست.

این مسئله در بازار‌های بین‌المللی به افزایش قیمت منجر شده و برخی کشورها برای جلوگیری از تاثیر تورمی تحولات بازار به آزاد‌سازی‌ واردات طلا و خرید طلا در بازار‌های بین‌المللی روی آورده‌اند.

این تحولات به همراه برخی سیاست‌ها در کشورهای صنعتی پس از بروز بحران اقتصادی که برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری انجام شده و به‌طور طبیعی به افزایش تورم منجر می‌شود نیز به افزایش تقاضا برای کالاهای با ثبات برای سرمایه‌گذاری از جمله طلا منجر شده است.

پیش از این سیاست‌های تشویق سرمایه‌گذاری به هدایت سرمایه‌ها به بازار اوراق‌بهادار منجر می‌شد ولی پس از سقوط ارزش سهام از نخستین روزهای پس از بروز بحران اقتصادی جهانی سیاست‌هایی برای افزایش سرمایه‌گذاری به خرید طلا نیز منجر شده است.

در ماه‌های اخیر و با اعلام پایان بحران اقتصادی بازارهای اوراق‌بهادار نیز رونق گرفته و شاخص‌های سهام افزایش یافته است ولی نهادهای سرمایه‌گذاری در بازارهای بورس با توجه به تجربه گذشته بخشی از سرمایه‌‌گذاری‌های خود‌را به کالاهای با دوام و با ثبات اختصاص داده‌اند که طلا به‌عنوان مهم‌ترین و پرتقاضا‌ترین کالا بیش از دیگر کالا‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد برخی کارشناسان روند رشد تقاضا و ارزش طلا تا پایان سال میلادی جاری و حتی پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.چندی پیش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز از برنامه توزیع گسترده سکه در بازار داخلی خبر‌داد که به‌دلیل تاثیر جهانی تحولات قیمت در بازار دخلی این خبر تاثیر چندانی در قیمت‌های داخلی نداشت.

20آبان  هر سکه بهار آزادی بیش از 270‌هزار تومان معامله شد و هر گرم طلا نیز 26هزار و 300 تومان معامله شد.

قیمت نفت خام

با وجود انتظار برای افزایش قیمت نفت خام که انتظار می‌رفت تحت‌تأثیر بهبود اوضاع اقتصاد جهان افزایش یابد قیمت این کالا که سال قبل در صدر اخبار جهان بود تاکنون از نوسان قابل توجهی برخوردار نبوده است.

حتی بروز توفان و احتمال آثار مخرب آن بر تولید نفت در خلیج مکزیک در آمریکا نیز تاثیر قابل توجهی در قیمت نفت نداشت و در هفته جاری نوسان‌اندک قیمت نفت را شاهد بوده‌ایم. 20آبان  هر بشکه نفت خام سبک آمریکا کمتر از یک دلار افزایش یافت و 51/79 دلار و نفت برنت دریای شمال نیز با کمتر از یک دلار کاهش 50/77 دلار معامله شد.

 

کد خبر 95043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز