چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه تصمیم‌گیری درباره اعزام نیروهای نظامی جدید به افغانستان، 4 گزینه راهبردی را پیش رو دارد

و در حال بررسی و انتخاب یکی از این گزینه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما این 4 گزینه استراتژیک را20آبان در نشست خود با فرماندهان نظامی ارشد آمریکا و تیم امنیت ملی خود بررسی کرد رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پیش از دیدار مهم اوباما در مصاحبه با خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا فرصت خواهد داشت تا با تیم امنیت ملی خود درباره این 4 گزینه بحث و گفت‌وگو کند.

گیبس با این حال از اشاره به جزئیات این 4 گزینه استراتژیک برای افغانستان خودداری کرد. خبرگزاری‌های خارجی اما به نقل از منابع خبری خود این گزینه‌ها را اعزام 15، 30 یا 40 هزار سرباز جدید به افغانستان یا نوعی تعامل با طالبان خوانده‌اند.

با وجود این گیبس از اظهار نظر درباره گزارش‌های منتشرشده درباره اینکه اوباما پیش‌تر در مورد اعزام 40 هزار نیروی دیگر به افغانستان پس از هشدار ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان درمورد با شکست روبه‌رو شدن استراتژی واشنگتن در افغانستان، تصمیم‌گیری کرده است، خودداری کرد.

گیبس تصریح کرد: هر کسی که بگوید رئیس‌جمهوری آمریکا درمورد استراتژی خود در افغانستان تصمیم‌گیری کرده است، واقعیت را نمی‌گوید. اوباما هنوز در این باره تصمیم‌گیری نکرده است. منبع گزارش‌های منتشر شده در این باره هنوز مشخص نشده است.

آمریکا هفته‌هاست که از سیاست جدید دولت اوباما در افغانستان خبر می‌دهد اما همچنان جهان را در انتظار اعلام این سیاست نگه‌داشته‌است.  ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان محافظت از غیرنظامیان افغان را به‌عنوان بخش اصلی ماموریت نظامی در افغانستان نام برده است.

مک کریستال در استراتژی خود همچنین بر مجبور کردن جنگجویان در پاکستان به‌منظور مشارکت آنها و شرکایشان در یک ائتلاف نظامی تاکید کرده است. یک مقام دفاعی آمریکا گفت ژنرال مک کریستال که از سابقه حضور در نیروهای ویژه آمریکا برخوردار است تاکید کرد محافظت از غیرنظامیان عامل کلیدی در موفقیت است.

درحالی‌که آمریکا در حال بررسی اعزام 40 هزار نیروی نظامی دیگر به افغانستان است برخی دیگر از کشورها در تلاش برای تقویت نیروهای خودشان در این کشور هستند به‌طوری‌که انگلیس اعلام کرده است 500 نیروی نظامی دیگر را به افغانستان اعزام خواهد کرد. هم‌اکنون حدود 68 هزار سرباز آمریکایی و 40 هزار سرباز خارجی دیگر در افغانستان حضور دارند.

آغاز سفر آسیایی اوباما

باراک اوباما از امروز سفر یک‌هفته‌ای خود به آسیا را آغاز می‌کند. این سفر امروز از سنگاپور شروع می‌شود و اوباما قرار است روز جمعه در اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا اقیانوسیه موسوم به اپک شرکت کند. ژاپن و چین از دیگر مراحل این سفر آسیایی هستند.

گروه‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر دیروز از اوباما خواستند مقامات چین را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور تحت فشار قرار دهد. این گروه‌ها دولت اوباما را به چشم‌پوشی از موارد نقض حقوق بشر در کشور چین متهم کرده و گفته‌اند، واشنگتن حقوق بشر را فدای رابطه سیاسی و اقتصادی خود با چین کرده‌است. 

دیده‌بان حقوق بشر نیز از اوباما خواسته است حفاظت و ترویج حقوق بشر را در چین یکی از اهداف اصلی نخستین دیدار خود از این کشور قرار دهد. مقامات دولت اوباما این اتهام را رد کرده و می‌گویند که او قصد دارد در نخستین سفر خود به چین درباره مسائل حقوق بشر هم گفت‌وگو کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند اوباما قصد دارد گفت‌وگوهای جامعی با هو جینتائو رئیس‌جمهوری چین از جمله درخصوص مسائل حقوق بشر انجام دهد. اوباما روز دوشنبه هفته آینده وارد شانگهای خواهد شد و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با رئیس‌جمهور چین در پکن دیدار خواهد کرد.

تدابیر امنیتی بی‌سابقه ژاپنی‌ها

در آستانه ورود اوباما به توکیو و همچنین بیستمین سالگرد به قدرت رسیدن امپراتور ژاپن تدابیر امنیتی در این کشور شدت گرفت. هیروفومی هیرانو سخنگوی دولت ژاپن گفت: این تدابیر پیشگیرانه است و هیچ خطری ژاپن را تهدید نمی‌کند. وی خطاب به خبرنگاران گفت: ما تدابیری اتخاذ کرده‌ایم اما این تدابیر با خبرهای مربوط به تروریسم ارتباط ندارد.

‌پلیس توکیو پیش‌بینی کرده است 16 هزار نیرو در مدت سفر 2 روزه اوباما به ژاپن در روزهای جمعه و شنبه در توکیو مستقر شوند. موانع بازرسی نیز در نزدیک سفارت آمریکا به‌منظور بازرسی خودروهای مشکوک ایجاد شده و این در حالی است که نیروهای ضد‌شورش در اطراف پایگاه هوایی یوکوتا در غرب توکیو به گشتزنی می‌پردازند.

یک ماه قبل در اطراف این پایگاه بمبی کشف شده بود. شمار نیروهای پلیس در متروی توکیو که در سال 1995 هدف حمله با گاز قرار گرفته بود افزایش یافته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است عصر روز جمعه با یوکیو هاتویاما نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کند و ناهار روز شنبه نیز مهمان امپراتور ژاپن و همسرش خواهد بود. چگونگی همکاری ژاپن در عملیات افغانستان و همچنین سرنوشت پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن از محورهای گفت‌وگوی اوباما با مقامات ژاپنی است.

کد خبر 95033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز