سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که در ماه‌های اخیر امیدها برای بازگشت آرامش به شبه جزیره کره افزایش یافته بود درگیری میان نیروهای دریایی 2 کره بار دیگر باعث افزایش تنش در این منطقه شد.

مقام‌های کره‌جنوبی 19آبان اعلام کردند که کشتی‌های جنگی این کشور به یک کشتی کره‌شمالی که از مرزهای دریایی 2 کشور عبور کرده بود شلیک کرده‌اند که واکنش نیروهای کره‌شمالی را به‌دنبال داشته است.

این در حالی است که کره‌شمالی عبور نیروهای خود از مرز را رد کرده و خواستار عذرخواهی رسمی کره‌جنوبی در این مورد شده است. این برای نخستین بار در 7 سال گذشته است که تبادل آتش میان نیروهای دریایی 2 کشور صورت می‌گیرد.

سخنگوی ارتش کره‌جنوبی روز گذشته گفت: نیروی دریایی به سمت یک کشتی نیروی دریایی کره‌شمالی که از مرز دریای غربی (زرد) عبور کرده بود، شلیک کرده است که این امر مقابله به مثل کشتی کره‌شمالی را به همراه داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این تبادل آتش کشتی‌های هردو طرف به‌شدت آسیب دیده‌اند. لی کی‌- سیک یکی از فرماندهان ارتش کره‌جنوبی هم در نشستی خبری با تأسف‌بار خواندن این درگیری خواستار جلوگیری از تکرار چنین حوادثی از سوی کره‌شمالی شد.

به‌دنبال این مسئله ارتش کره‌شمالی هم در بیانیه‌ای سئول را مسئول این درگیری خواند و خواستار عذرخواهی این کشور شد. پیونگ‌یانگ در این بیانیه اعلام کرد که تبادل آتش میان کشتی‌های 2 کشور در آب‌های منطقه از برنامه‌های از پیش طراحی شده نیروی دریایی کره‌جنوبی بوده است.

کره‌شمالی ماه گذشته هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که همسایه جنوبی این کشور با اعزام ناوهای جنگی خود به مرز مشترک میان 2 کشور احتمال درگیری نظامی را افزایش داده است.

19 آبان همچنین لی میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در نشستی فوق العاده با حضور وزیران امنیتی پیامدهای رویارویی دریایی با کره‌شمالی را مورد بررسی قرار داد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد در این نشست رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی خواستار برخورد قاطعانه ارتش در این مورد شده است اما در عین حال بر حفظ آرامش برای جلوگیری از وخامت اوضاع در منطقه تاکید کرده است.

مرز دریایی کره‌شمالی و جنوبی در دریای زرد پس از جنگ کره به‌صورت یکجانبه توسط سازمان ملل مشخص شد.پیونگ یانگ این مرز را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین خاطر درگیری‌های متعددی تاکنون در این منطقه رخ داده است. در آخرین مورد، تبادل آتش میان دوطرف در سال 2002 باعث کشته شدن 6 نظامی کره‌جنوبی شد.

درگیری میان نظامیان 2 کشور در حالی صورت گرفته است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است روز پنجشنبه سفر خود به چند کشور آسیایی را آغاز کند. برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و موضوع از سرگیری مذاکرات شش‌جانبه که 2 کره در آن مشارکت دارند از محورهای اصلی مذاکرات اوباما در این سفر خواهد بود.

روز دوشنبه مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که اوباما تصمیم گرفته است تا فرستاده ویژه خود را برای مذاکرات مستقیم دوطرف به پیونگ یانگ اعزام کند. بسیاری موافقت اوباما برای مذاکرات مستقیم را یک پیروزی برای پیونگ یانگ می‌دانند که امتیازهایی را برای کره‌شمالی به‌دنبال خواهد داشت.

منطقه خطر

 1996: گشتزنی یک زیردریایی کره‌شمالی در آب‌های کره‌جنوبی جنجال‌ساز شد.
1998: کره‌جنوبی یک زیردریایی کوچک کره‌شمالی را در آب‌های خود متوقف و تصرف کرد.
1999: حداقل 17 ماهیگیر کره‌شمالی در درگیری نیروهای دریایی 2 کشور کشته شدند.
2002: 6  نظامی کره‌جنوبی در تبادل آتش کشتی‌‌های جنگی 2کره کشته شدند. این درگیری همچنین باعث کشته شدن 4 ماهیگیر کره‌جنوبی و 30 ماهیگیر کره‌شمالی شد.

کد خبر 94946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز